Skip to main content
Algemeen

Akoestiek

Meer
08 feb 2015 16:32 #50511 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Akoestiek

Negentig procent van de muziekbelevenis wordt tussen de oren bepaald, de rest door de apparatuur en de ruimte.
Een mooi muziekstuk kan heel anders klinken als je minder goed in je vel zit. Toch is het hetzelfde stuk.

Deze bijdrage is voor mij heel herkenbaar.
Gelukkig zit ik meestal goed in mijn vel.

Kijk dat men nu met eigenbouw speakers bezig is leuk en kan goed klinken mar niet de referenties zoals het ooit bedoelt is
En kun je zeker geen maatstaven aan houden.
Het lopen roepen van mijn set klinkt geeft hier geen enkele maatstaf de 1 vind het goed en andere vind het prut met peren klinken

Ik heb dit deel uit een ander bericht getrokken omdat het daar offtopic was.
Heeft niets van doen met de akoestiek van een ruimte.
offtopic wil ik er wel aan toevoegen dat zelfbouw speakers goed klinken mits men zich aan de regels houdt Philips heeft daar een aantal boekjes over uitgebracht.

Zelf luister ik muziek in twee ruimtes.

Ruimte 1.

Ruime plus minus 39 vierkante meter woonkamer.
Stenen vloer muren en plafon.
In de voorkamer twee leren driezits banken, een fauteuil een audio meubel en een vloerkleed van 5 bij 3 meter.
Halfweg een zichtbaar gesloten houten trap naar de eerste verdieping, en daar tegenover een kast plus een meubeltje voor mijn oude apparatuur.
In de achterkamer een dinertafel met diner stoelen.

Ruimte 2.

Plus minus 12 vierkante meter, 3 bij 4 meter.
Een stenen muur lengte 4 meter.
Twee wanden opgetrokken uit houten balken met aan twee kanten gipsplaat.
Een schuine tot een meter hoogte aflopende houten wand.
En een houten plafon, balken met vloer planken.
Gestoffeerde vloer met daaronder ondertapijt.
Verder wat kleine meubelstukken en een kleine fauteuil.
Aan de stenen muur een aantal schappen voor de apparatuur en 45 toeren platen.

Doe mij de ruime woonkamer met stenen muren vloer en plafon maar.
Klinkt voor mij beter dan de kleine anders beklede ruimte.

Mvg.
Bert
Onderwerp is gesloten.
Meer
08 feb 2015 11:53 #50507 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Akoestiek
Een technicus houd geen rekening
Met opnames voor huiskamer met tegelvloer haarde muren omdat het waardeloze combinatie is
En het zo weer geeft als jij het beschrijft
Kun je net zo goed in een fort je platen draaien galmt het ook aan allekanten
Een goede geluidstechnicus weet dat dit niet geschikt is
Mijn muziek leraar n de jaren 80 heeft eens ons uitgenodigd in zijn studio
En liet verschillende manieren van techniek horen zoals muziek op een goede installatie maar ook zo mixte
Dat het geschikt was voor de mindere sets of bij plaatopname rekening hield met de portable platenspelertjes met een kristal element
Bij draaidagen met de grammofoonclub in het fort draaide we in opteren maar klonk erg door galmen
En werd vermoeiend nu staan wij in een kleinere ruimte wat beter gaat.
Kerkorgel muziek komt het best tot het recht in een gestoffeerde kamer met tapijt en gordijnen
De 1000 watt demo een aantal jaar geleden draaide wij ook een kerkorgel plaat in een gestoffeerde ruimte en kwam goed tot zijn recht
Een ruimte van een opname technicus moet een droge geluids ruimte zijn zonder bij geluiden.
En eerlijk gezegd de Beatles hadden in de tijd ook geen beste opname ruimte plus dat het nog verkeerd gemixt was in het begin van het stereo tijdperk pingpong bal effect.
Soms werd direct een opname op plaat gezet zonder eerst te mixen en op tape te zetten en daar van een plaat te make
Voor goede akoestiek is toch een aangeklede ruimte voor goede Hifi zaken hebben daarom hun luisterkamers ingericht met tapijt en gordijnen om de huiskamer situatie geheel na te bootsen
Een galmend huis straal armoede uit

René Daemen
Onderwerp is gesloten.
Meer
08 feb 2015 11:29 #50506 door Laurens
Beantwoord door Laurens in topic Akoestiek
Akoestiek bij de opname en akoestiek bij de weergave zijn twee compleet verschillende beestjes.

De opnames van de Beatles zijn in een tamelijk weinig gedempte ruimte (de grote studio van Abbey Road) gemaakt en dat is best hoorbaar. Dat is echter geen ongewenst geluid. Ook bij opnames van een kerkorgel is de akoestiek onmisbaar en wenselijk.

Echter, bij het afspelen, moet je niet nog eens die akoestiek 'verdubbelen' om het maar even heel simpel te zeggen. Opnametechnici proberen in de meeste gevallen de opname geschikt te maken voor zoveel mogelijk types ruimte en audioset, en als je ruimte dus een tegelvloer heeft met harde muren, leren stoelen en luxaflexen, dan valt die waarschijnlijk niet binnen het type ruimte waar de technicus rekening mee heeft gehouden.

Ik sta wel eens met mijn studentenvereniging in een klein zaaltje met twee PA topkastjes. Het zaaltje heeft een tegelvloer en kunststof dakpanelen. Het is een complete ramp om voor-opgenomen opnames daar acceptabel te laten klinken. Het hoog komt dubbel zo hard terug als via de koptelefoon.

.
Onderwerp is gesloten.
Meer
08 feb 2015 11:26 #50504 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Akoestiek
vooral ook zit de afstand bepaald
Bij de luidsprekers vooral bij de tafel radio,s
Ja verbeek jij heeft het ook over Humeur gevoel
Natuurlijk kan twee kleine boxenen het heel goed doen
In een woonkamer met alles er in en dan de afstelling nog van de toonregeling
Dat alles kan heel goed bevallen in huis
Kleine boxen presteren ook goed vooral met Baspoort.
kleine luidsprekers bezitten ook nog veelal een grote magneet
Zoo gebruik ik een paar kleine Samsung met baspoor twee weg
aan mijn stereo buizen trapje en dat vol doeg heeeel goed
ook met zacht gebruik .Gewoon recht uit zonder toonregeling
twee keer EL 84 . met een Ecc 83 .opgedeeld voor stereo
Met twee Philips hIFI travo,tjes En word gebruikt
Met een philips wisselaar met kristal elent of DYN opsteek met PH vvstekers
Alles is ruum voldoede
Zoo staat erook op markt plaats Nieuw versterkrs Buizen te koop
2x 3,5 watt RMS . voor 249 E met Twee x EL 84 een keer ECC 83.
En ik zeg dat met Twee goede boxen meer al zat is in de woonkamer
Dus zoo veel vermogen is NIET nodig als allesGoed past
En de kamer acustiek met alles er in en er aan
Huub

Huub
De volgende gebruiker (s) zei dank u: verbeek
Onderwerp is gesloten.
Meer
08 feb 2015 10:38 #50503 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Akoestiek
Een opname studio is een ruimte bekleed met eierdoppen structuur of noppen schuim
En mag Belist niet hol klinken eerder droog
Een holle ruimte kan niet altijd een goede akoestiek geven
Een kerk heeft ook niet altijd een goede akoestiek als het te veel galmt
Loop je echt de kerk uit.
Als je in goede Hifi zaken komt en de luisterkamer komt om apparaten te luisteren
Ligt daar beslist geen tegelvloer en stenen muren
Maar tapijt en gordijnen voor de ramen en aangekleed met meubels om zo een kamer effect zo als bij de mensen. Thuis daar is over nagedacht
In de jaren 50 had met hoogpolig tapijt en dikke velours gordijnen voor de enkele ramen om de tocht tegen te gaan.
En dat bepaalt zeker de akoestiek van de apparaten
Hier in mijn woonplaats was theater de speeldoos daar wilde weinig artiesten optreden omdat de akoestiek slecht was het geluid knalde tegen de glazen ramen en de artiesten kregen stem problemen later heeft men aangepast rondom de zaal vouwwanden te plaatsen
En dempingen tegels maar nog niet goed dat is ook de reden dat later het zaantheather wer gebouwd en druk bezocht is en geronomeerde artiesten nu graag optreden.
Kijk men kan lopen opscheppen hoe goed zijn apparatuur is maar dan ook met metingen komen
Dus een akoestiek meter dan kun je ook zien waar het fout gaat.
Eigenlijk kun je apparatuur op,zijn kunnen beoordelen met zijn originele speakers en totaal revisies.
Dan kun je bepalen hoe het eigenlijk is zoals de ingenieurs van Philips het bedoelt hebben voor die tijd en gingen ook tot uiterste
En waren geen domme jongens.
Kijk dat men nu met eigenbouw speakers bezig is leuk en kan goed klinken mar niet de referenties zoals het ooit bedoelt is
En kun je zeker geen maatstaven aan houden.
Het lopen roepen van mijn set klinkt geeft hier geen enkele maatstaf de 1 vind het goed en andere vind het prut met peren klinken.
En zeker de inrichting van huis bepaalt echt de akoestiek als je dat onzin vind mankeert er toch veel aan kennis
Ik heb hier ook een buizen versterker staan en loop hier ook niet op te dringen hoe geweldig die klinkt.
Wat de 1 mooi vind vind de andere misschien prut.

René Daemen
Onderwerp is gesloten.
Meer
08 feb 2015 09:42 - 08 feb 2015 10:00 #50501 door verbeek
Beantwoord door verbeek in topic Akoestiek
Negentig procent van de muziekbelevenis wordt tussen de oren bepaald, de rest door de apparatuur en de ruimte.
Een mooi muziekstuk kan heel anders klinken als je minder goed in je vel zit. Toch is het hetzelfde stuk.
En zo kan iemand genieten van muziek met in onze ogen een slechte geluidsinstallatie terwijl een ander loopt te zuchten dat er een opslingering op 6137 Hz uit zijn boxen komt die de muziek verpest.
De een luistert naar de muziek, de ander naar zijn installatie.

Het is maar net wat je wil horen.

Neem eens wat op, muziek of spraak, en luister het eens af. Wat voor geluiden er extra opgenomen zijn waarvan je in eerste instantie dacht dat die er tijdens de opname er niet waren worden nu genadeloos afgespeeld.
Een klok die tikt, een zacht zoemende cv-radiator enz.

Oost-Indisch doof heet dat.

In de kamer staat op het ogenblik een 22RH720, met Telefunken L205 boxen aangesloten. Dat klinkt best aardig, met de contour schakelaar op stand 2 (max), voor CD en grammofoon muziek. Op FM (radio 1-2-3) gaat die uit, op duitse zenders (WDR 3, NDR kultur) en radio4 op 1.
Die Telefunken boxen zijn van het boekenkast formaat en staan er omdat het mooi in het interieur past.
Afval vanaf 90Hz, en daarna rap naar beneden.

Compromissen sluiten.

En zo beleeft iedereen muziek op zijn persoonlijke manier.... :)

Geniet, eenvoud is het kenmerk van het ware.

Gr. Paul
Laatst bewerkt 08 feb 2015 10:00 door verbeek.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: pietje b
Onderwerp is gesloten.
Gemaakt door Kunena