Algemeen
Potmeter herstellen met LIJM ? !
- Marc
- [Marc]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
04 jan 2015 14:53 #49448
door Marc
Beantwoord door Marc in topic Potmeter herstellen met LIJM ? !
Heren helaas ,
Het is helaas niet gelukt hij doet het wel maar het geluid blijft zacht ... zeg maar als de originele potmeter in het midden staat dan staat de gerepareerde volop .
Helaas helaas .
Nu zoekende naar 3 potmeters...
2 voor een NSF4WD of 634A
1 voor een 2531
Wie o Wie .
Het is helaas niet gelukt hij doet het wel maar het geluid blijft zacht ... zeg maar als de originele potmeter in het midden staat dan staat de gerepareerde volop .
Helaas helaas .
Nu zoekende naar 3 potmeters...
2 voor een NSF4WD of 634A
1 voor een 2531
Wie o Wie .
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marc
- [Marc]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
04 jan 2015 11:52 #49441
door Marc
Maurice en andere ,
Ik heb echt de potmeter eerst geprobeert te reparen want er zaten 2 scheurtjes in de baan , ik heb dus vanaf het begin v d Baan tot de andere kant een rand gelegt links en rechts maar dat werkte niet daarna heb ik dus de gehele baan in gesmeerd ....
Ik zal morgen of misschien vandaag de potmeter in de WD4A = 634A monteren en kijken wat er gebeurd ..
Intussen ff een foto gemaakt
Wordt vervolgt
Ik heb echt de potmeter eerst geprobeert te reparen want er zaten 2 scheurtjes in de baan , ik heb dus vanaf het begin v d Baan tot de andere kant een rand gelegt links en rechts maar dat werkte niet daarna heb ik dus de gehele baan in gesmeerd ....
Ik zal morgen of misschien vandaag de potmeter in de WD4A = 634A monteren en kijken wat er gebeurd ..
Intussen ff een foto gemaakt
Wordt vervolgt
04 jan 2015 11:13 #49438
door MauriceH
Beantwoord door MauriceH in topic Potmeter herstellen met LIJM ? !
Tja...werkt... vreemd
Als je er over nadenkt is het te zot voor woorden.
Geleidende verf de naam zegt het al.
Met beetje verstand weten we dat de koolbaan een weerstand is tussen
2 uiteinden.
De loper tast deze af.
Door nu over die koolbaan een nieuwe laag geleiding te leggen verbind je opnieuw
de beide uiteinden van de baan en dus deze weerstand wordt totaal anders.
Simpel gezegd de muur was blauw en met een nieuwe laag rode verf er over is die nu rood.
Verhaal verteld niet de opnieuw gemeten weerstand tussen de uiteinden,
Heel jammer.
Mogelijk dat die lijm dus tevens een weerstand waarde heeft per strekkende meter.
Daar de loper ter plekke contact maakt is daar op dat punt de weerstand heel klein.
Dan zou ik het kunnen bevatten indien de geleidende verf hoog ohmig is per meter.
Als je er over nadenkt is het te zot voor woorden.
Geleidende verf de naam zegt het al.
Met beetje verstand weten we dat de koolbaan een weerstand is tussen
2 uiteinden.
De loper tast deze af.
Door nu over die koolbaan een nieuwe laag geleiding te leggen verbind je opnieuw
de beide uiteinden van de baan en dus deze weerstand wordt totaal anders.
Simpel gezegd de muur was blauw en met een nieuwe laag rode verf er over is die nu rood.
Verhaal verteld niet de opnieuw gemeten weerstand tussen de uiteinden,
Heel jammer.
Mogelijk dat die lijm dus tevens een weerstand waarde heeft per strekkende meter.
Daar de loper ter plekke contact maakt is daar op dat punt de weerstand heel klein.
Dan zou ik het kunnen bevatten indien de geleidende verf hoog ohmig is per meter.
04 jan 2015 11:11 - 04 jan 2015 11:11 #49437
door Ben
Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
Beantwoord door Ben in topic Potmeter herstellen met LIJM ? !
Klopt Hans, deze geleidende verf heeft wel een andere weerstand. Ik begreep eerder dat het was om een onderbreking in de koolbaan te herstellen maar niet om hem helemaal in te smeren. Als het dan toch op deze manier werkt is het opgelost. Groet, Ben
Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
Laatst bewerkt 04 jan 2015 11:11 door Ben.
04 jan 2015 10:39 #49436
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Potmeter herstellen met LIJM ? !
Marc,
De koolbaan van de potmeter heeft een bepaalde maximale weerstand, waardoor je het volume van een radio kunt regelen door de koolbaan met de loper af te tasten.
Ga je die koolbaan nu insmeren met een geleidende lijm, dan is die weerstand er niet meer......
Maar, als het wel werkt heb je geluk. Dat is soms het verschil tussen theorie en praktijk
m.vr.gr. Hans
De koolbaan van de potmeter heeft een bepaalde maximale weerstand, waardoor je het volume van een radio kunt regelen door de koolbaan met de loper af te tasten.
Ga je die koolbaan nu insmeren met een geleidende lijm, dan is die weerstand er niet meer......
Maar, als het wel werkt heb je geluk. Dat is soms het verschil tussen theorie en praktijk
m.vr.gr. Hans
- Marc
- [Marc]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
04 jan 2015 10:26 #49434
door Marc
Ben ,
Ben ik heb gisteren de tube geleidende pasta binnen gekregen en eerst de oude koolbaan met remreiniger goed schoongemaakt en laten drogen .
Nadat hij droog was en goed schoon heb ik met de pen en geleidende verf de koolbaan over de gehele breedte en lengte dun ingesmeerd .
Na ongeveer 30 minuten nog een dun laagje en het geheel laten drogen ...
Nu vanmorgen de proef op de som genomen en de potmeter aan het chassis van de 2531 met kabeltjes en bekjes geklemt en ja het werkt het volume is goed regelbaar !!.
Misschien dat ik vandaag maar anders morgen de potmeter aan de NSF WD4A monteer en kijk wat er dan gebeurt .
Ik hou jullie op de hoogte ......
Prettige zondag Grt Marc
Ben ik heb gisteren de tube geleidende pasta binnen gekregen en eerst de oude koolbaan met remreiniger goed schoongemaakt en laten drogen .
Nadat hij droog was en goed schoon heb ik met de pen en geleidende verf de koolbaan over de gehele breedte en lengte dun ingesmeerd .
Na ongeveer 30 minuten nog een dun laagje en het geheel laten drogen ...
Nu vanmorgen de proef op de som genomen en de potmeter aan het chassis van de 2531 met kabeltjes en bekjes geklemt en ja het werkt het volume is goed regelbaar !!.
Misschien dat ik vandaag maar anders morgen de potmeter aan de NSF WD4A monteer en kijk wat er dan gebeurt .
Ik hou jullie op de hoogte ......
Prettige zondag Grt Marc