Skip to main content
Algemeen

Ontstoringscondensatoren , smoorspoelen e.d.

Meer
30 dec 2013 12:34 - 30 dec 2013 12:35 #39344 door Ben
Nog even vergeten, zonder condensator beschadigen de vonken de rotor en dan lost het eventuele stoorprobleem vanzelf wel op. :) Groet, Ben

Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
Laatst bewerkt 30 dec 2013 12:35 door Ben.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
30 dec 2013 12:09 #39342 door Ouwe Schipper
Zijn er zoveel KG (èn MG) luisteraars dicht bij jou in de buurt dan? Kabel of schotel hebben nergens last van. Verder is de behuizing van de machine vermoedelijk van metaal, als je die aan aarde legt zal 't allemaal wel meevallen
Nico
PS als je 't nog beter wilt doen zet je er afgeschermd snoer aan

Meer
30 dec 2013 11:17 - 30 dec 2013 11:24 #39341 door Ben
In de jaren 60 heb ik de benedenburen weleens gepest met een vonkende stofzuigermotor zonder condensator, omdat ze het geluid van de TV altijd zo hard zetten dat je er niet van kon slapen.
Een paar weken geleden gaf de condensator van onze stofzuiger de geest, dit kun je ruiken zonder te zien. Heb hem maar vervangen want mijn ervaring is dat het best hinderlijk voor anderen kan zijn. Groet, Ben

Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
Bijlagen:
Laatst bewerkt 30 dec 2013 11:24 door Ben.

Meer
30 dec 2013 10:44 #39340 door Bjorn Kusters
Hallo,

Deze keer ga ik redelijk off topic.
De enige link met dit forum is de ontstoring van het apparaat.
Echter het betreft deze keer een andere interesse van me (een van de vele) , een Pfaff 362 naaimachine.
Gister kreeg ik het idee om het douchegordijn eens in te gaan korten.
Een nieuwe kopen vond ik niet interessant , en waar kan ik mijn naaimachines beter voor gebruiken dan voor het omzoomen van een douchegordijn hahaha.
Het was na een volledige onderhoudsbeurt en reparatie een dik jaar geleden weer de eerste keer dat de 362 liep.
Ik was aan de laatste 2 cm bezig toen ik een plof hoorde en er rook uit het voetpedaal kwam.
Deze dus eerst open gemaakt om te bekijken wat er precies plofte.
Hierin zit behalve een dikke weerstand , een heel pakket schakelcontacten ook een smoorspoel en een condensator+weerstand.
Die condensator + weerstand staan over het eerste contact dat ingedrukt word , deze had ik voorheen al vervangen.
Verder zat er destijds ook een condensator in met aftakking naar de behuizing van het pedaal.
Deze heb ik er simpelweg uitgehaald om in ieder geval te voorkomen dat er spanning op het pedaal zou komen te staan bij een lek van deze.

De condensator+weerstand die er nog in zaten waren niet mijn eerste verdachte , en na controle bleken deze nog goed te zijn.
De 2 smoorspoeltjes die in serie staan in de stroomkring van de motor waren een ander verhaal.
Deze waren beide onderbroken (lees verbrand).
Die heb ik er toen uitgehaald en de draden rechtstreeks doorverbonden.

Dat de oorzaak van het verbranden niet in het pedaal zou zitten ,en ook niet de spoeltjes zelf zouden zijn kon ik op 2 vingers uittellen.
Daarna heb ik de motor uitgebouwd en de 2 koolborstels verwijderd.
Vervolgens de multimeter aan beide aders die uit de motor kwamen aangesloten , en je raad het al ..... 1.2 ohm weerstand.
Ik dacht toen : er zit verder toch niks in die motor dan een rotor en stator dus wat moet dit voorstellen , en van buitenaf is verder niets te zien.
Ik maakte de behuizing open en trof wederom een ontstoorcondensator aan.
Deze er uit gehaald en was zo lek als een zeef wat de motor gewoon deed overbruggen.
Dit verklaarde ook meteen de oorzaak van de te hoge stroom.

Deze heb ik er ook gewoon uitgehaald , draden verlengd en weer aangesloten.
Daarna de megger eens aan de machine gehangen o.a.om te kijken of niet nog ergens lekkages richting het chassis waren.
Dit bleek niet het geval te zijn en als het goed is zijn nu alle "probleemgevallen" er uit.

De machine is inmiddels weer helemaal opgebouwd en loopt weer als een zonnetje.
Of de kg luisteraars in de buurt blij zijn met deze oplossing weet ik niet , want van ontstoring is nu geen enkele sprake meer.
Maarja voor die een keer per jaar dat ik dat ding gebruik een half uurtje lang mag dat een ander hun zorg zijn.

Wellicht dat sommige hier anders over denken ..... hoe belangrijk is ontstoring van motoren tegenwoordig nog?

Gr Bjorn

Gemaakt door Kunena