Skip to main content
Algemeen

Ontstoringscondensatoren , smoorspoelen e.d.

Meer
01 jan 2014 02:01 #39399 door Cees
Ja Digitenne reageert daar wel op. Vonken van slecht of niet ontstoorde brommers.
Weg is het beeld. Ik gebruik Digitenne soms nog wel om iets wat ik later nog weer wil
zien op te nemen, VHS of ook wel met een DVD recorder. #+<> opname naar de kl!!
Maar ook van huishoudelijke apparaten. Ook bij FM ontvangst, vooral in stereo word
ongenietbaar. Ook zijn er nog heel veel TV's die gebruik maken van het oude analoge
kabel net en dus nog analoog werken. Nog lang niet iedereen heeft een Flat screen die
geschikt is voor digitale ontvangst.
En wat voor moeite en geld kost het vervangen van een paar ontstoor C tjs nou?
Kleine moeite voorkomt veel onnodige ergernis.
Vr gr Cees.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
30 dec 2013 16:56 - 30 dec 2013 17:01 #39354 door maarten
Hoeveel AM-luisteraars er zijn is natuurlijk niet relevant, als er 1 last heeft is dat er 1 meer dan nodig. Denk daarbij ook aan Radio 5 of aan BBC Radio 4 die beide regelmatig waardevolle programma's uitzenden en zonder hulpmiddelen niet op andere golflengten te ontvangen zijn.

Of als het om aantallen gaat: digitennekijkers/luisteraars, want blokvorming zit in een klein hoekje.

De RC-combinatie over het contact van het pedaal is trouwens niet alleen voor de ontstoring maar ook om de levensduur van de contacten wat te verlengen.

Kortom, ik zou de boel toch maar vervangen.

P.S. @Ben: Het zal ook eens niet een RIFA wezen... Al heb ik met papieren ontstoorcondensatoren in huishoudelijke apparatuur de ervaring dat elk merk het vroeger of later begeeft. Zoals ook voor andere papiercondensatoren meestal geldt: hoe hermetischer en hoe oliegevulder, des te langer ze meegaan.
Laatst bewerkt 30 dec 2013 17:01 door maarten.

Meer
30 dec 2013 15:18 - 30 dec 2013 15:22 #39352 door Ben
'Door welke soort condensatoren kan ik deze het beste vervangen?'
Bjorn, 2x 2500pf + 0,1uf over weerszijden is voldoende als je niet zo'n complete ontstorings C te pakken kunt krijgen zoals op bijgevoegde foto. Groet, Ben

Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
Bijlagen:
Laatst bewerkt 30 dec 2013 15:22 door Ben.

Meer
30 dec 2013 14:45 #39350 door Ouwe Schipper
Dat inbranden van de collector loopt zo'n vaart niet bij een dergelijk relatief klein seriemotortje..... De enige mogelijkheid om een ontstoorcondensator aan te sluiten is over de koolborstels. Maar de vonkjes ontstaan juist op de collector, door het onderbreken van de stroom in elk ankerspoeltje als die lamel vrijkomt van de borstel. Daar verander je dus niets aan met een condensator over de borstels. Stofzuigermotoren maken gewoonlijk véél meer toeren (tot 12000 aan toe) en hun vermogen is ook veel groter (tot 1200 Watt aan toe). Ze zijn ook nog onzinnig klein tov dat vermogen omdat ze met geforceerde luchtkoeling werken. Als je zo'n collector ziet vonken en je beseft hoeveel bedrijfsuren zo'n motor maakt....
Zal allemaal wel meevallen met je naaimachine motor
Nico

Meer
30 dec 2013 14:43 #39349 door Huub
Bjorn probeer het een bij je zelfs uit met een radio
Of het stoort . Huub

Meer
30 dec 2013 14:29 - 30 dec 2013 14:30 #39346 door Bjorn Kusters
Hallo Ben,

Daar heb je natuurlijk een punt.
En eigenlijk had ik dat ook moeten weten want die vonken (spanningspieken) zorgen nu juist voor de storing.
De machine waar ik het net over had laat ik zoals het is.
Ik ben inmiddels verder gegaan aan het andere exemplaar.
Die is handzamer , iets meer opties (na ombouw) en in betere staat.
Alleen hier mag ik weer van voor af aan beginnen hahaha.
Deze ga ik wel voorzien van nieuwe condensatoren bij de motor , alleen al om het inbranden van de collector te voorkomen.
Nu zal ik de machine toch niet al te veel gebruiken maar het is wel beter zo.

Door welke soort condensatoren kan ik deze het beste vervangen?

@Nico

Nou misschien alleen de buren als die eens naar hun thuiszender in verweggiestan willen luisteren.
Al betwijfel ik of hun zich hier nog mee bezig houden via de KG/MG hahahaha

Gr Bjorn
Laatst bewerkt 30 dec 2013 14:30 door Bjorn Kusters.

Gemaakt door Kunena