Skip to main content
Algemeen

Gek geval

Meer
21 sep 2013 19:16 #36450 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Gek geval
Vacuum heb ik inderdaad nog niet aan gedacht, dan wil een buis ook niet gloeien.
Maar de bruine vlek van de getter was nog wel aanwezig.
Corrosie was hier niet aan de orde. Versterker is destijds volledig door mij gereviseerd en dan worden verdachte buizen meteen vervangen om risico's uit te sluiten.
Aan de buis was ook niets te zien.
En deze versterker heeft ook zeker niet jaren in een vochtige kelder gestaan, maar in de huiskamer.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
21 sep 2013 19:05 #36448 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Gek geval
Als het vacuum eruit is
moet de buis een witte waas hebben
dat kon ik uit het verhaal niet uit opmaken
misschien door ouderdom de draad op de pennen in de ballon afgeknapt
corrosie
vergeet niet dat jukeboxen in natte kelders hebben gestaan
en op moment van revisie de buis goed meet
ja dan laat je de buis zitten maar na verloopt van tijd vreet toch door
en stopt de versterker er mee.
grt René Daemen

René Daemen

• hkruis
  • []
21 sep 2013 19:02 #36447 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Gek geval
Peter,

Zoals jij het omschrijft heb ik het nooit meegemaakt. Is de capacitieve waarde van de elco niet ver boven het maximum gekomen. Ik herinner mij dat in Hammond orgel versterkers deze fout ook wel eens voorkwam, buis opeens dood. Bleek altijd de capaciteit van de Elco een probleem te geven. Wie weet hoelang de buis over belast is geweest. Of buis misschien vacuum lekje.

Henk

Meer
21 sep 2013 18:45 #36444 door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Gek geval
Mogelijk......
Dat het vacuüm uit de 5U4 weggelekt was
Met zo'n geweldenaar (gloeistroon 3 ampère, 225 mA nominale stroom leveren) merk je dat niet altijd meteen tot het te veel wordt
Nico

Meer
21 sep 2013 18:19 #36442 door peter1952
Gek geval werd gestart door peter1952
Gisteren (vrijdag 20) wel iets heel geks. Was bij OJC in Cruquius. Klant belt op: het geluid van mijn Seeburg V200 is tijdens het spelen spontaan weggevallen. Toevallig was ik dus in de werkplaats. "Kom maar met de versterker hierheen. Misschien is het snel te verhelpen."
Versterker op de testopstelling aangesloten: Helemaal dood. Spanningen gemeten, geen hoogspanning. Zelfs niet op de kathode van de gelijkrichter, de 5U4.
Dan ga je eerst kijken of alle spanningen vanaf de trafo aanwezig zijn. Anodespanning: O.K. Gloeispanning: O.K. De middenaftakking van de hoogspanningswikkeling ligt via de luidsprekerplug aan massa. Zodoende heb je geen hoogspanning als je de luidsprekerplug er uit haalt. Middenaftakking zat keurig aan massa. Sluiting in de hoogspanning? Nee ook niet.
Dan ga je de 5U4 controleren. Gloeidraad heel? Ja. Slecht contact in buisvoet? Nee, ook niet. Pennetjes geoxideerd? Geen kans.

Dus: Alle spanningen aanwezig, geen sluiting, geen onderbroken gloeidraad. Wat nu?

Toch maar eens een andere 5U4 proberen, maar dan wel even een gebruikte. Als er dan sluiting is, dan sneuvelt er in elk geval geen nieuwe.
Spanning er op: Verdomd, er komt hoogspanning, een slordige 410 V. Geluid? Ja hoor, en goed ook, zonder brom.
Nieuwe 5U4 er in, alles prima in orde. Hoogspanning nu bijna 415 V., precies volgens de documentatie.

Kijk, dat een buis aan zijn einde is, o.k. Maar dan moet je toch wel iets aan hoogspanning hebben. Die was echt 0.
Misschien een onderbreking bij opwarmen. Maar dan zou je toch iets moeten meten of enig geluid moeten hebben.

De klant vertelde wel dat de laatste tijd de jukebox soms veel zachter ging spelen.

Je zou nog kunnen denken aan een elco die doorslaat en zichzelf door de klap onderbreekt (heb ik wel eens meegemaakt), maar dan sneuvelt de gloeidraad van de 5U4 als het de eerste elco is.

Hebben jullie zoiets wel eens meegemaakt?

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Gemaakt door Kunena