Skip to main content
Algemeen

Wat voor condensator is dit

Meer
28 apr 2013 17:08 #31393 door pieterv
Beantwoord door pieterv in topic Wat voor condensator is dit
Het verbaast mij enigszins dat de hier besproken auto radio alleen speelt op plus 6 volt accu.

Zelf heb ik een Philips NX419 auto radio en het staat mij bij dat deze zowel op negatieve als op positieve accu spanning kan spelen en dat men ook kan kiezen tussen 6 of 12 volt accu spanning. Ik heb het toestel al heel lang geleden niet meer open gehad dus vandaar 'het staat mij bij'. Het instellen van polariteit en spanning vind plaats door het op een bepaalde manier plaatsen van een aantal verbindingen.

Bij een auto radio die zowel met de kast aan de negatieve accu pool als met de kast aan de positieve pool kan spelen is een bipolaire elco natuurlijk vanzelfsprekend.

mvg, Pieter.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
28 apr 2013 11:15 - 28 apr 2013 11:17 #31390 door maarten
Beantwoord door maarten in topic Wat voor condensator is dit
Dat hij bipolair is, is duidelijk. Dat het niet zinloos is, lijkt me aannemelijk omdat hij duurder zal zijn dan een gepolariseerde elco van dezelfde capaciteit en Philips lette op de kleintjes. Blijft wel de vraag: WAAROM?

Het enige dat ik kan bedenken is, dat je de radio -in tegenstelling tot wat het schema suggereert- zowel op positieve als op negatieve massa mag aansluiten. Zou dat het verwisselen van de triller noodzakelijk maken of zou dat gewoon 'plug and play' zijn?
Laatst bewerkt 28 apr 2013 11:17 door maarten.

Meer
28 apr 2013 08:35 #31389 door Armand
Beantwoord door Armand in topic Wat voor condensator is dit
Volgens het Philips service maandblad van september 1952 zou het misschien toch een bipolaire elco kunnen zijn.

Vriendelijke groeten, Armand

Bijlagen:

Meer
28 apr 2013 06:35 #31387 door arjenm
Beantwoord door arjenm in topic Wat voor condensator is dit
Oké bedankt voor jullie mee denken,hoe zal ik hem testen net als bij een Elco
Als ik het goed zie in het schema dan krijgt hij maar 6 volt overzicht heen hij is helemaal capaciteit loos moet ik hem dan proberen te formeren
Gr. Arjen

mvg arjen meulmeester

ik probeer het repareren van buizen radio,s onder de knie te krijgen en er zoveel mogelijk over te weten te komen WAAROM om dat ik iets heb met oude radio,s en techniek .
mijn andere hobby is het restaureren van oldtimers en alles wat er met te maken heeft
en natuurlijk ook mee rijden

Meer
27 apr 2013 23:28 #31384 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Wat voor condensator is dit
Nico,
Toch wel een bijzondere elco, want het symbool is niet voor niets anders als dat bij de
andere elco's het geval is.
En hij krijgt, wat ik er uit op maak behoorlijke +en- pulsen te verwerken, lijkt mij dan
een on poled type daar in het schema wel op zijn plaats.Pulsen is wat anders als
halve wisselspanning periodes die + of - zijn.
Ik zou daarom zelf deze niet zo maar gaan vervangen door een gewoon type elco.
Ga ik liever op zeker.
Vr gr Cees.

Meer
27 apr 2013 19:52 #31381 door Jac Janssen
Beantwoord door Jac Janssen in topic Wat voor condensator is dit
Nico,

Ik had alleen naar het symbool gekeken....

Jac

.

Gemaakt door Kunena