Skip to main content
Algemeen

Wat voor condensator is dit

Meer
28 apr 2013 22:54 - 28 apr 2013 23:29 #31403 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Wat voor condensator is dit
Vroeger, meer dan een halve eeuw geleden hadden alle personen auto's een 6 volt accu.
Bij Engelse auto's zat de + heel eigenwijs aan massa.
Dus de heel oude auto radio's waren voor 6V geschikt en men kon ze omzetten naar
de - op massa of + op massa.
Later ging men geleidelijk over op 12V en - op massa.
In die overgangstijd werden er auto radio's gemaakt die men ook van 6V naar 12V
kon aanpassen.
Vr gr Cees.
P.S:@ Arjan, ik zou voor de zekerheid twee elco's met dubbele cap waarde met de
minnen aan elkaar in serie zetten en die als (Bi Polaire) vervanger monteren.
Plaats genoeg want de moderne elco's hebben veel kleinere afmetingen gekregen.
Werk je op zekerheid.
Laatst bewerkt 28 apr 2013 23:29 door Cees. Reden: Nog tekst er bij geschreven.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
28 apr 2013 21:31 #31400 door Armand
Beantwoord door Armand in topic Wat voor condensator is dit
In het schema is de radio geschakeld met - aan massa.
De autoradio kon ook aangepast worden voor + aan massa.Dan moet van de trillertransformator punt C met E en punt D met H verbonden worden.

Vriendelijke groeten, Armand
De volgende gebruiker (s) zei dank u: arjenm

Meer
28 apr 2013 20:44 #31399 door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Wat voor condensator is dit
@ Maarten:
Inderdaad, dat kan niet. Het enige wat er in dat geval op zit is het omwisselen van de hoogspannings- kontakten van de triller. Misschien dat er autoradio's hebben bestaan waar voor dat doel voorzieningen gemaakt waren, maar ik heb ze nooit gezien. Vaker werd gekozen voor een gelijkricht buis, EZ80 of in oudere tijden de OZ4
Nico

Meer
28 apr 2013 20:15 #31398 door arjenm
Beantwoord door arjenm in topic Wat voor condensator is dit
Hoi, bedankt voor jullie mee denken tot zover
Gr. Arjen

mvg arjen meulmeester

ik probeer het repareren van buizen radio,s onder de knie te krijgen en er zoveel mogelijk over te weten te komen WAAROM om dat ik iets heb met oude radio,s en techniek .
mijn andere hobby is het restaureren van oldtimers en alles wat er met te maken heeft
en natuurlijk ook mee rijden

Meer
28 apr 2013 20:09 - 28 apr 2013 20:13 #31396 door maarten
Beantwoord door maarten in topic Wat voor condensator is dit
Dat laatste maakt het m.i. ook weer vreemd dat Philips voor een bipolaire heeft gekozen... Lijkt me dat die niet alleen duurder zijn maar door de inwendige serieschakeling toch ook een hogere ESR/impedantie/etc hebben.

Zowel de ontwerpers als de cententellers waren niet gek bij Philips... Nu de hypothese over de polariteit is afgeschoten moet er dus naar een andere reden worden gezocht dat men het zo deed.

In de tussentijd lijkt me vervanging door een normale elco (indien hij defect is, anders natuurlijk niet) wel een oplossing.

Nagekomen idee: afgeschoten, zeg ik nu wel zo... Maar... Kan het polariteitsprobleem van de gelijkrichting niet ondervangen worden door de triller te verwisselen?
Laatst bewerkt 28 apr 2013 20:13 door maarten.

Meer
28 apr 2013 18:53 #31394 door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Wat voor condensator is dit
In het schema is te zien dat de triller niet alleen de primaire spanning "in mootjes hakt" maar ook de hoogspanning aan de secundaire van de trafo gelijkricht. Zoiets heet een "synchroontriller" en als je de primaire spanning ompoolt gebeurt dat ook met de secundaire. De hoogspannings elco's zouden dan ook bipolair moeten zijn maar de radio zou toch niet werken. Het heeft dus volstrekt geen zin om daar een bipolaire elco te gebruiken.
De belangrijkste eigenschap van een condensator op die plek is te zorgen dat het pulsen van de primaire stroom mooi rechthoekig blijft, zònder storing te veroorzaken in de rest van het toestel. Gezien de capaciteit van 50 uF moet het wel een elco zijn, maar dan wel eentje met een bijzonder làge HF serieweerstand
Nico

Gemaakt door Kunena