Skip to main content
Algemeen

Ontvangst buizenradio

Meer
19 feb 2013 21:15 #28622 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Ontvangst buizenradio
Sorry heren, Toch
om veiligheids redenen geen U toestellen aan de kabel hangen
de beheerder van de kabel maatschappij zal er ook niet zo blij mee wezen
de 1 reviseerd zijn toestel totaal met allemaal nieuwe condensatoren de ander alleen de koppel c
en laat de antenne condensator voor wat het is
en die u tjes kunnen echt moeilijk met het signaal om van de kabel
veels te hard en selectiviteit wordt lastig alle zenders zitten tegen elkaar aan
en voor Radio 3 is een draad antenne echt voldoende in NH 96.8
als het echt moeilijk gaat eens kijken voor een nieuwe UC92 buisje
door slijtage kan ook een gedeelte van de FM band niet goed door komen
heb ik ook eens gehad.
Mvg René Daemen

René Daemen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
19 feb 2013 21:11 #28621 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Ontvangst buizenradio
Beste René,

Omdat jij nu toevallig een keer meegemaakt hebt dat er sluiting ontstond toen jij een U-toestel op de kabel aansloot, wil dat nog niet zeggen dat dat altijd zo is. Bij jouw toestel was er duidelijk wat mis, er horen voorzieningen aanwezig te zijn dat er geen ongelukken gebeuren. Ook een eigen antenne kan geaard zijn, namelijk aan het dipoolmidden via de mast. Het hier bedoelde toestel en andere U-toestellen kunnen rustig op de kabel aangesloten worden. Wil je toch op safe spelen, zet dan tussen beide aansluitingen een condensator van bijv. 390 pF, die ook bij de t.v. toestellen werden gebruikt.
Trouwens, t.v. toestellen werden uit praktisch oogpunt nog heel lang direct uit het lichtnet gevoed. Dat ging toch ook allemaal goed?

Ik zorg er zelf meestal voor dat de U-toestellen zodanig op het net zijn aangesloten dat de 0 aan het chassis zit. Is het bromniveau meestal lager en is de kans op doorslag van de antennecondensator nihil.

En sinds wanneer gebruiken we een lange draad als FM antenne? Dit is alleen voor AM, voor FM heb je een afgestemde antenne nodig, een draadje van ongeveer 75 cm. lang gaat al prima. Bij de bouwmarkten zijn lintlijnantennetjes te koop die je zo kunt aansluiten (dat er een coaxplug aan zit, slaat nergens op) en dan heb je een prima ontvangst.

Even voor Nico, in principe hebben U-toestellen inderdaad geen trafo. Echter uitzonderingen bepalen de regel. Ik heb hier een franse B3F70A en die heeft toch een voedingstrafo en U-buizen. De buizen zijn net zo geschakeld als bij een U-toestel, alleen zit er een trafo tussen. Ook bij sommige platenspelers kom ik dit tegen.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
19 feb 2013 20:35 #28618 door ggrassi
Beantwoord door ggrassi in topic Ontvangst buizenradio
Nu ben ik echt helemaal nieuw in de buizenradio wereld. Maar kun je me vertellen in welkgat ik de draag moet steken om geode ontvangst op FM te krijgen?

Meer
19 feb 2013 20:13 #28614 door admin
Beantwoord door admin in topic Ontvangst buizenradio
Nico was me voor.

Henk

Henk van 't Kruis

Meer
19 feb 2013 20:12 #28613 door admin
Beantwoord door admin in topic Ontvangst buizenradio
Er kan , ook op een U-toestel gewoon een antenne aangesloten worden. Om te voorkomen dat op de antennen spanning kan komen te steen zijn er voorzieningen in de radio opgenomen. Het maakt niet uit of dit een kabelaansluiting is. Er worden condensatoren gebruikt om het net van de antenne ingang te scheiden.

Gebruik in de keuken lijkt mij geen probleem, mits niet op het aanrecht. Maar dat geldt ook voor een haardroger of elk ander niet dubbel geisoleerd apparaat.

Henk

Henk van 't Kruis

• brcf01
  • [brcf01]
Meer
19 feb 2013 19:54 #28612 door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic Ontvangst buizenradio
Bijlagen:

Gemaakt door Kunena