Ontvangst buizenradio
Misschien was ik niet helemaal duidelijk, ik had eigenlijk moeten zeggen: U-buizen zitten niet alleen in u toestellen, maar soms ook in toestellen met voedingstrafo.
Mijn toestel is dus inderdaad geen U-toestel. Geldt ook voor kleinere toestellen met platenspeler. Hoewel het toestel zelf in feite een U-toestel is, is het als geheel geen U-toestel doordat de platenspeler alleen op wisselspanning kan werken. Dus toch weer een A-toestel als geheel.
Sorry, dat dit even offtopic was.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Let wel; de testspanning van Y2-condensatoren bedraagt 4kV. Een ouderwets ceramisch C'tje haalt dat van zijn leven niet en een teerknol spat al uitelkaar als hij eraan denkt. Een wikkeling om een varkensneusje isoleert opzich wel maar haalt ook lang niet de vereiste 4kV, dus zou je ook nog van een tweetal Y2-condensatortjes in serie kunnen voorzien.
en de kabel of antenne. Wel moet dat trafotje gescheiden prim en sec spoeltjes hebben
zodanig dat de antenne of kabel voor ongewenste spanningen gescheiden is van de antenne
ingang.
Eén keer kan het mis gaan, d.w.z dat de ceramische C'tjes in het U tje of TV enigzinds
lek zijn.
Ik weet van een TV monteur die op het dak bezig was met het richten van de antenne, die
daar op dat dak onder stroom kwam te staan.Liep allemaal gelukkig goed af.
De c tjes in de TV waren lek.
Voorzichtigheid is dan wel nuttig.
Bij U tjes en TV's dus op zijn minst de antenne C tjes goed na meten, controleren op lek.
Vr gr Cees.
René Deamen schreef
Sorry heren, Toch
om veiligheids redenen geen U toestellen aan de kabel hangen
Totale onzin.
Wat peter als schreef
Sorry René,
Maar al die oudere t.v. toestellen dan? Ook maar niet op de kabel aansluiten? Het kan echt geen kwaad.
De moderne aansluitdozen hebben vaak een galvanische scheiding met het kabelnet om aardlussen te voorkomen. Die ontstaan als je tuner bijv. via het stopcontact geaard is.
Laten we wel wezen: Die antenneaansluiting is er voor gemaakt en de fabrikant heeft echt wel maatregelen getroffen om problemen te vermijden. Ook voor het kabeltijdperk kwam het voor dat een antenne geaard was.
De eerder genoemde condensatoren zijn van een type die je bij revisie niet hoeft te vervangen.
Maar ieder staat het natuurlijk vrij om het wel of niet te doen. En als je er voor zorgt dat de steker zo in het stopcontact steekt dat de 0 aan het chassis ligt is het risico echt minimaal
Ben ik het helemaal mee eens.
Zelf op de laatste beurs zo'n toestel gekocht welke werkelijk totaal geen problemen op de kabel geeft.
Mvg.
Bert
Maar al die oudere t.v. toestellen dan? Ook maar niet op de kabel aansluiten? Het kan echt geen kwaad.
De moderne aansluitdozen hebben vaak een galvanische scheiding met het kabelnet om aardlussen te voorkomen. Die ontstaan als je tuner bijv. via het stopcontact geaard is.
Laten we wel wezen: Die antenneaansluiting is er voor gemaakt en de fabrikant heeft echt wel maatregelen getroffen om problemen te vermijden. Ook voor het kabeltijdperk kwam het voor dat een antenne geaard was.
De eerder genoemde condensatoren zijn van een type die je bij revisie niet hoeft te vervangen.
Maar ieder staat het natuurlijk vrij om het wel of niet te doen. En als je er voor zorgt dat de steker zo in het stopcontact steekt dat de 0 aan het chassis ligt is het risico echt minimaal.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Zodra er een trafo in een toestel zit is het geen U- toestel meer! Ook al zitten er buizen in met een U vooraan het typenummer, de definitie van een U(niverseel)- toestel als zodanig blijft dat het zowel op AC als op DC voedingsspanning werkt. En met een trafo erbij is dat dus meteen niet meer zo. Die Franse radio van jou draagt een A als laatste suffix waaruit duidelijk blijkt dat deze niet geschikt is voor DC voeding.
Nico