Skip to main content
Algemeen

Nazorg HiQ B6X62a

Meer
28 dec 2012 14:32 - 28 dec 2012 14:37 #26102 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Nazorg HiQ B6X62a
Rene,

De B6X62A heb ik niet meer omdat hij plaats moest maken voor de B7X73A set, wel deze foto mogelijk dat je het daar op kunt zien.

Mg.
Bert.

Mvg.
Bert
Bijlagen:
Laatst bewerkt 28 dec 2012 14:37 door Bert Kn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
28 dec 2012 14:28 #26101 door Bert Kn
Peter bedankt voor de info.
Wat betreft de rode C's in Seeburg ik vervang ze altijd maar durf ook niet te zeggen of dat polyester condensatoren zijn.

Mg.
Bert.

Mvg.
Bert

Meer
28 dec 2012 14:24 #26100 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Nazorg HiQ B6X62a
Waarom zit er dan een Hunts elko in?
Philips had ze zelf ook wel van hun eigen merk
zou men ook in die tijd Erres toestellen op de afdeling hebben gemaakt
in Erres en Aetherkruizer kwamen ze voor die Hunts
of in de jaren 50 moet om 1 of andere reden misschien de Elko vervangen zijn
zou dit in meerdere b6x62a zijn
even een vraag naar Bert KN
zit er in je B6x62A ook een Hunts elko??
Mvg René Daemen

René Daemen

Meer
28 dec 2012 14:12 #26098 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Nazorg HiQ B6X62a
Bert:

In die Amerikaanse bekerelco's zijn grote kwaliteitsverschillen: Bij Wurlitzer zijn die elco's standaard lek en vervang ik ze altijd. Bij Seeburg versterkers kun je ze meestal laten zitten en geven ze zelden problemen. Uitzondering zijn de printelco's in de KD200/L100; Die moet je juist weer wel vervangen.
Bij de oudere Seeburg versterkers is de kwaliteit ook slecht, mijn ervaring is dat vanaf de 100 G betere elco's worden gebruikt.
De Philips elco's zijn ook van bijzonder goede kwaliteit, de dubbele met het puntje bovenop zijn meestal nog goed en dat geldt ook voor de latere. De drievoudige zijn meestal ook nog goed, echter soms worden "merkvreemde" elco's gebruikt en die geven vaak ook problemen (zoals nu in mijn geval).
Duitse elco's kunnen ook nog goed zijn, de bekende Siemens dubbele elco's zijn vaak ook nog goed.

Er is niet altijd een standaard recept voor te geven.

Overigens geldt niet alleen voor de elco's dat er kwaliteitsverschil is tussen de amerikaanse componenten. De bij High-Enders zo geliefde Bumblebee condensatoren die je in Wurlitzers vindt zijn altijd opengebarsten en zo lek als een vergiet (ik snap dus niet waarom die condensatoren zo geliefd zijn, mijn afvalbak is de enige die ze wil hebben). De rode condensatoren die je in Seeburg versterkers vindt worden wel vervangen, maar ik vraag me af of dat misschien al polyester condensatoren zijn.

Aan die ESR zat ik zelf ook al te denken, volgende keer bij Henk maar eens nameten. Feit is dat het geluid weer prima is, maar dat was het na de eerste revisie ook.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
28 dec 2012 13:42 #26097 door Willem Roseboom
Beantwoord door Willem Roseboom in topic Nazorg HiQ B6X62a
Peter,

Heb je van de originele elco de capaciteit en ESR nagemeten, dit ter lering en vermaak?

Groeten Willem

Meer
28 dec 2012 12:17 #26094 door Bert Kn
Peter,

In de jukebox versterkers vervang ik standaard die bus condensatoren.
Vreemd vond ik het dan ook dat het in de gereviseerde radio's die ik tot nu toe heb niet gedaan is.
Dus mijn vraag, is het aan te raden dat alsnog te doen?
Hier staat nog een BX642A set welke het overigens prima doet, ik zal eens kijken hoe het met die gesteld is.

Mg.
Bert.

Mvg.
Bert

Gemaakt door Kunena