Skip to main content
Algemeen

Nazorg HiQ B6X62a

Meer
28 dec 2012 11:21 #26093 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Nazorg HiQ B6X62a
Na bijna 60 jaar is het wel een keer nodig de elko te vervangen
Hunts heeft niet zo'n beste reputatie heb ook een aantal van die bromberen gehad
maarja hij heeft het lang volgehouden.
Zo kun je weer genieten van de HiQ radio
de Hunts kun je nog leeghalen en er andere inzetten.
Grt René Daemen

René Daemen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• brcf01
  • [brcf01]
Meer
28 dec 2012 10:32 - 28 dec 2012 10:32 #26092 door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic Nazorg HiQ B6X62a
Mooi gedaan Peter.
Daar ga je weer jaren plezier aan beleven.
Heb je de AG9006 met de AD5040 luidspreker al opgesteld en geprobeerd?
Laatst bewerkt 28 dec 2012 10:32 door brcf01.

Meer
27 dec 2012 22:07 #26079 door Franc
Beantwoord door Franc in topic Nazorg HiQ B6X62a
Die Hunts elko's zijn vaak ook niet de beste.
Wel houden ze het vrij goed uit in de1956,57 reeks Philips radio's waar ze vaak inzitten.
Maar bij mij staan ze ook altijd een beetje bol.
Dus dan zit er weinig op dan vervangen.

In oudere Erres toestellen deden ze al langer moeilijk.
Ze zien er verder eigenlijk best goed uit met weinig uitstulpingen bij de pluskant.
De B6X62 en afgeleiden zijn goedklinkende radio's ondanks de kleine uitgangetjes.
Ik vind ze persoonlijk iets beter dan de voorlopers.

Groet Frank

Meer
27 dec 2012 21:51 #26078 door peter1952
Nazorg HiQ B6X62a werd gestart door peter1952
Beste Forumleden,

Mijn B6X62a had ik al enkele jaren geleden gereviseerd en speelde altijd tot volle tevredenheid.
Echter de laatste keren leek het net of de lage tonen luidspreker stond te rammelen en ook het hoog klonk niet zo fris. Ik kan het niet precies omschrijven, maar er leek een soort sluier om het geluid te hangen alsof de (FM) ontvangst slecht was.
Dus maar eens het toestel van zijn plek gehaald voor onderzoek. Spanningen waren allemaal normaal, maar toch was er "iets". Het toestel viel ook soms even uit, alsof er een slecht contact was. Bij het vervangen van de ECC83 leek het allemaal weer wat beter, maar nog niet naar mijn zin.
Bij het controleren viel mij op dat de voedingselco van 3 x 50 uF. een beetje bol stond aan de bovenzijde en hij werd ook wel een beetje warm.
Om alle twijfel weg te nemen en te voorkomen dat een of meerdere elco's voor problemen gingen zorgen, toch maar de elco's losgekoppeld en drie nieuwe, losse elco's gemonteerd.
In eerste instantie leek het niet zo veel uit te maken, maar na enige tijd kwam er weer echt leven in, de lage tonen klonken weer mooi strak en het hoog zuiver.
Het toestel heeft nu alweer 1 1/2 dag gespeeld en blijkt toch enorm opgeknapt.
Er zit veel meer definitie in het geluid en het laag klinkt veel strakker. Ook is het geklapper van de basluidspreker verdwenen als je het laag flink opdraait.
Ook wordt het toestel minder warm. Kennelijk was de elco of waren meerdere elco's niet meer zo best en zorgde(n) voor een hogere stroomafname.

Zo zie je maar, enige nazorg kan soms nodig zijn. Opgemerkt moet nog worden dat het geen originele Philips elco was, maar een Hunts. Die heb ik wel meer in Philips toestellen gezien. Gezien de manier waarop de elco was gemonteerd, was hij niet ooit een keer vervangen.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: brcf01

Gemaakt door Kunena