Algemeen
brandpreventie
28 aug 2012 09:24 - 28 aug 2012 09:28 #20803
door Marcel L
Hoi,
Die CE-markering geeft aan dat het materiaal aan bepaalde EU-regels voldoet.
Het is geen keurmerk en zegt niets over hoe goed het product is t.o.v. andere gelijksoortige producten.
In het theater mochten (voor mij vvt) wij geen hijsmateriaal (rigging) gebruiken waar geen CE-keurmerk op zat. Het geeft aan dat er is voldaan aan bepaalde EU-normen.
Groeten van Marcel
Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Beantwoord door Marcel L in topic brandpreventie
Jeroen Landman schreef : .....De huidige CE-keur stelt niets voor.....
Hoi,
Die CE-markering geeft aan dat het materiaal aan bepaalde EU-regels voldoet.
Het is geen keurmerk en zegt niets over hoe goed het product is t.o.v. andere gelijksoortige producten.
In het theater mochten (voor mij vvt) wij geen hijsmateriaal (rigging) gebruiken waar geen CE-keurmerk op zat. Het geeft aan dat er is voldaan aan bepaalde EU-normen.
Groeten van Marcel
Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Laatst bewerkt 28 aug 2012 09:28 door Marcel L.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Minder
Meer
28 aug 2012 04:52 #20802
door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic brandpreventie
Op de hobbyzolder
Heb ik al heel lang geleden een ééngroeps HAF- kastje geïnstalleerd met een eigen aardlek schakelaar. Het oude model, van bakeliet; die moderne krengen zijn thermoplastisch, ik snap niet dat die goedgekeurd worden. Verlichting apart gevoed; als ik naar beneden ga een tikje op de testknop van de ALS en hop, alle spanning is eraf.
Spullen die- om reden van hun functie- spanning mòèten blijven voeren (experia box bijvoorbeeld) beveilig ik door er zo'n klein thermisch zekeringetje, waarde 70 graden, tegenaan te plakken
Maar het blijft mensenwerk, absolute zekerheid heb je nooit
Nico
Heb ik al heel lang geleden een ééngroeps HAF- kastje geïnstalleerd met een eigen aardlek schakelaar. Het oude model, van bakeliet; die moderne krengen zijn thermoplastisch, ik snap niet dat die goedgekeurd worden. Verlichting apart gevoed; als ik naar beneden ga een tikje op de testknop van de ALS en hop, alle spanning is eraf.
Spullen die- om reden van hun functie- spanning mòèten blijven voeren (experia box bijvoorbeeld) beveilig ik door er zo'n klein thermisch zekeringetje, waarde 70 graden, tegenaan te plakken
Maar het blijft mensenwerk, absolute zekerheid heb je nooit
Nico
- Jeroen Landman
- [Jeroen Landman]
-
- Mijn hobby's zijn het verzamelen en restaureren van buizenradio's, jukeboxen en klokken, verder heb ik 8 klassieke auto's en ben liefhebber van Amsterdamse School meubilair.
Minder
Meer
27 aug 2012 23:22 #20801
door Jeroen Landman
Beantwoord door Jeroen Landman in topic brandpreventie
Die stekkerdozen met schakelaar zijn ook zooi..want; gemaakt in een lagelonenland zonder veiligheidsnormen...
3 tiertjes koper in een snoer, 2 blikken stripjes die door een paar plastic nopjes op hun plaats gehouden zouden moeten worden...dichtgegoten huis zodat de belabberde kwaliteit verborgen blijft en er vooral niets aan gerepareerd kan worden..
Ik maak zelf stekkerdozen, degelijke 3 of 4-voudige Gira stopcontacten waarin alles solide geschroefd zit, zowel de spanningsaansluiting als de trekontlasting, uiteraard met een brandveilige bakelieten onderplaat zoals het hoort.
Ongeaard uiteraard, want randaarde heb je niks aan met historische apparaten en dito stekkers.
En gewoon 1,5 quadraat kabel plus een degelijke stekker.
Het enige merk dat volgens mij degelijke en veilige kant en klare stekkerdozen levert die bovendien Tüv en VDE gekeurd zijn is het Duitse Brennenstuhl.
En daar kun je zonder brandgevaar 3680 echte Watts van af halen.
En nee, ze kosten geen 3 euro bij de Action...
Echt, je kunt nog beter struinen in de rommelbakken bij de kringloop op zoek naar écht schakelmateriaal en zelf iets maken dan die troep van de bouwmarkt/Blokker/Action/enz. kopen.
3 tiertjes koper in een snoer, 2 blikken stripjes die door een paar plastic nopjes op hun plaats gehouden zouden moeten worden...dichtgegoten huis zodat de belabberde kwaliteit verborgen blijft en er vooral niets aan gerepareerd kan worden..
Ik maak zelf stekkerdozen, degelijke 3 of 4-voudige Gira stopcontacten waarin alles solide geschroefd zit, zowel de spanningsaansluiting als de trekontlasting, uiteraard met een brandveilige bakelieten onderplaat zoals het hoort.
Ongeaard uiteraard, want randaarde heb je niks aan met historische apparaten en dito stekkers.
En gewoon 1,5 quadraat kabel plus een degelijke stekker.
Het enige merk dat volgens mij degelijke en veilige kant en klare stekkerdozen levert die bovendien Tüv en VDE gekeurd zijn is het Duitse Brennenstuhl.
En daar kun je zonder brandgevaar 3680 echte Watts van af halen.
En nee, ze kosten geen 3 euro bij de Action...
Echt, je kunt nog beter struinen in de rommelbakken bij de kringloop op zoek naar écht schakelmateriaal en zelf iets maken dan die troep van de bouwmarkt/Blokker/Action/enz. kopen.
27 aug 2012 22:05 #20798
door klaas
Beantwoord door klaas in topic brandpreventie
Helemaal goed Laurens. :thumbsup:
26 aug 2012 11:17 #20757
door Laurens
.
Beantwoord door Laurens in topic brandpreventie
Ik lees dat diverse mensen hier en daar iets achter een hoofdschakelaar zetten. Je moet je altijd afvragen: is deze schakelaar wel degelijk?
Die stekkerdozen met schakelaartje zijn meestal van lage kwaliteit. Zo'n schakelaartje zal bij het schakelen van lasten (vooral het in en uitschakelen van trafo's en schakelende voedingen) snel een overgangsweerstand op gaan bouwen, waardoor de schakelaar te heet wordt en...
Ik heb voor mijn werkbank een zware 25a 400v schakelaar. Die houdt het tot nu toe al ca. 8 jaar dagelijks schakelvoedingen schakelend vol.
Die stekkerdozen met schakelaartje zijn meestal van lage kwaliteit. Zo'n schakelaartje zal bij het schakelen van lasten (vooral het in en uitschakelen van trafo's en schakelende voedingen) snel een overgangsweerstand op gaan bouwen, waardoor de schakelaar te heet wordt en...
Ik heb voor mijn werkbank een zware 25a 400v schakelaar. Die houdt het tot nu toe al ca. 8 jaar dagelijks schakelvoedingen schakelend vol.
.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: klaas
- brcf01
- [brcf01]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
26 aug 2012 10:46 #20756
door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic brandpreventie
Ik lees dat de oorzaak van de brand in de goed
aangelegde en veilige hobbyruimte is gelegen in
een batterijladertje voor 4 AA batterijen...
:oops:
Ik heb ook diverse van die dingen, waarvan me opvalt
dat die van 'Philips' al snel erg heet wordt.
Die gebruik ik dus niet meer. Eentje van Sony werkt
wel goed (wordt althans totaal niet warm).
:duh:
aangelegde en veilige hobbyruimte is gelegen in
een batterijladertje voor 4 AA batterijen...
:oops:
Ik heb ook diverse van die dingen, waarvan me opvalt
dat die van 'Philips' al snel erg heet wordt.
Die gebruik ik dus niet meer. Eentje van Sony werkt
wel goed (wordt althans totaal niet warm).
:duh: