Skip to main content
Algemeen

brandpreventie

Meer
29 aug 2012 22:33 #20843 door Cees
Beantwoord door Cees in topic brandpreventie
René R,

Helemaal niet overdreven en heel verstandig om alles van de "prik"af te halen als je
even een boodschapje doet.
Ik heb het zelf mogen beleven dat het aan laten staan van een TV terwijl ik de hond
uit liet er bijna de oorzaak van was dat mijn huis in de fik ging.
Ik had een K11 Philips gerepareerd en liet deze daarna "proef draaien".
Na vele uren spelen leek hij wel o.k en ging ik een blokje om. Een heel mooi goed beeld.
Net dat ik weer thuis kwam hoorde ik heel veel geknetter uit die TV komen.
De hals van de beeldbuis was spontaan afgebroken om dat de zeer hoge spanning door
een defect in die TV veel te hoog was geworden, had het zich een weg (doorslag)
gevonden dwars door het glas van de beeldbuis. Ja, ook al heb je alles goed in orde,
er kan even goed zo maar plotseling iets kleins defect raken met grote gevolgen.
Ik was er net op tijd bij....gelukkig.
Sinds die tijd...je raad het al, geen apparaten aan laten zonder er zelf bij te zijn.
Vr gr Cees.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
29 aug 2012 10:55 #20823 door Jac Janssen
Beantwoord door Jac Janssen in topic brandpreventie
Hallo Marcel,

De afschaffing van de gloeilamp is grotendeels een economisch gegeven.
En heeft weinig met veiligheid te maken.
Sterker nog: de spaarlampen zijn een stuk minder veilig dan gloeilampen.
Gloeilampen worden open circuit bij fouten/einde levensduur.
Spaarlampen vormen vaak een (bijna) kortsluiting.
Laatst nog hier op de overloop. Ik was in een kamer boven en hoorde een tik vanuit de lamp en de stroom viel uit.
Kortsluiting in de Philips spaarlamp. En niet eens een goedkoop China exemplaar.
Die zullen zeker niet beter zijn!

Ook de stekkerdozen met schakelaar zou je moeten controleren. Even openmaken (dat gaat niet gemakkelijk) en kijken of alles goed aan elkaar zit. Ik heb enkele exemplaren goed moeten solderen, omdat het slechts met een enkel adertje van de snoer vast zat! Het meet dan keurig goed, maar zodra er wat meer stroom gaat lopen wordt het warm. Niet ongevaarlijk volgens mij.
We willen ook voor weinig geld heel veel functionaliteit hebben. Tja, dan lijdt de kwaliteit er wel eens onder.

Helaas zit een ongeluk in een erg klein hoekje. Je kunt niet alles in de hand hebben. Een ADSL-modem, een ladertje.... ga maar door. Schakelende stand-by voedinkjes in video/DVD, pc, tv, tuner, versterker.... We zitten er vol mee.
Ook nogal wat radio's en meetapparatuur waar de voedingstransformator permanent aan de spanning hangt. Waarbij het de vraag is of dat nou net gevaarlijke dingen zijn natuurlijk. Per slot van rekening is een beltrafo echt altijd aan het lichtnet, en die gaan ook gemakkelijk een halve eeuw of meer mee.

Zo ook bij het tragische geval van Dirk: een klein batterij-ladertje.

Jac

.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: brcf01

Meer
29 aug 2012 09:55 - 29 aug 2012 11:53 #20822 door Marcel L
Beantwoord door Marcel L in topic brandpreventie

hkruis schreef : Hijsmaterialen moeten zo ie zo regelmatig gekeurd worden volgens de ARBO wetgeving en NEN3140.

Hoi Henk,

Dat klopt. Alle hijsmateriaal heeft ook een eigen veiligheidscertificaat: iedere staalkabel, ieder harpje, enz.

Nu weer even terug naar de brandpreventie: ik weet dat in het theater en in openbare gebouwen de veiligheidvoorschriften t.a.v. brand erg zijn aangescherpt sinds de ramp in Volendam. Echt behoorlijk aangescherpt: alles geimpregneerd met vlamvertragende stoffen, enz.
Het heeft me altijd verbaasd dat zo'n ontwikkeling zich niet heeft voortgedaan in de consumentenmarkt. Er mogen nog steeds ondeugdelijke stekkerdozen met slechte schakelaars verkocht worden, en denk ook eens aan plastic kleding die in no-time vlam vat.

Nou weet ik dat een thuissituatie oncontroleerbaar is voor instanties, en dat is maar goed ook, maar je kunt toch ergens beginnen?
Net zo onbegrijpelijk vind ik bijvoorbeeld het aankomende verbod op de gloeilamp. Koop eens een spotje in de bouwmarkt: daar zit dan standaard een halogeenspot in van maar liefst 50 Watt!!! En de bouwmarkt ligt hier dus nog vol mee! Maar ik dwaal af, het was een voorbeeld.

EDIT 29-8, 13:53u : toevoeging. Met het voorbeeld van de 50 Watt Halogeen doel ik meer op de paradox "energiebesparing/hoog-vermogen-lampen verkopen".
De gloeilamp wordt afgeschaft vanwege zijn energieverbruik, aan de andere kant wordt je belaagd met energieslurpende halogeenspots.
Sorry voor de zij-sprong en de verwarring. :oops:

Groeten van Marcel ;)

Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Laatst bewerkt 29 aug 2012 11:53 door Marcel L.

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
28 aug 2012 19:34 #20816 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic brandpreventie
Hijsmaterialen moeten zo ie zo regelmatig gekeurd worden volgens de ARBO wetgeving en NEN3140.

Meer
28 aug 2012 13:07 - 28 aug 2012 16:59 #20806 door Marcel L
Beantwoord door Marcel L in topic brandpreventie

Jeroen Landman schreef : .....En denk maar niet dat er iets te verhalen valt, de CE is gewoon een richtlijn, géén keuringsinstantie.....

Hoi,

De spijker op z'n kop. Dat wilde ik ook aangeven: het is geen keurmerk.
Gelukkig niet de motor op de kop, want dat zijn toch gevaarlijke situaties hoor. :whistle:

In de riggingwereld is het echter zo: je voldoet aan de regels of je bent het haasje.
En als je materiaal zonder CE-markering gebruikt ben je sowieso het haasje. Dan heb je niet aan de regels voldaan en ben je persoonlijk aansprakelijk.

Op Wiki staat ook nog dit:

Net als ieder merk, wordt ook de CE-markering misbruikt. Sommige fabrikanten gebruiken een zeer vergelijkbare markering om aan te geven dat het product in China is gemaakt; het staat dan ook voor China Export of China Electronics.[3] Hoewel het logo zeer sterke overeenkomsten heeft met de Europese CE-markering, voldoet het vaak niet aan de Europese regelgeving.

Groeten van Marcel ;)

Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Laatst bewerkt 28 aug 2012 16:59 door Marcel L.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: verbeek

• Jeroen Landman
  • [Jeroen Landman]
  • Mijn hobby's zijn het verzamelen en restaureren van buizenradio's, jukeboxen en klokken, verder heb ik 8 klassieke auto's en ben liefhebber van Amsterdamse School meubilair.
Meer
28 aug 2012 12:35 #20805 door Jeroen Landman
Beantwoord door Jeroen Landman in topic brandpreventie
Hallo Marcel, ik blijf sceptisch hoor...

In het autobedrijf van mijn vader en broer hing een electrische lier om motorblokken in en uit auto's te kunnen takelen, made in Taiwan, mocht 2 ton tillen en voorzien van "CE-keur" ....

Het ding was een half jaar oud toen er een Dieselmotor in een klassieke Citroën CX geplaatst moest worden na revisie, zo'n blok weegt genoeg, maar lang geen 2 ton, zelfs geen 500 kilo...

Een harde knal, een rookwolk en de motor donderde naar beneden...resultaat; versnellingsbak kapot, binnenscherm en schutbord platgedrukt, koelsysteem naar de maan, gelukkig geen gewonden.

Ik heb de lier uit elkaar gehaald en het zal vol ijzerslijpsel, je reinste rommel.

En denk maar niet dat er iets te verhalen valt, de CE is gewoon een richtlijn, géén keuringsinstantie.

Op Marktplaats een mooie HEEMAF lier gevonden voor 75 Euro, een superdegelijk oerhollands product uit 1958 af te lezen op het plaatje op de motor.

De motor is hier een échte MOTOR en de tandwiel-overbrenging met de poelie is in een zwaar frame naast de motor geplaatst, de motor is voorzien van luchtspleten en een koelvin.

Het geheel weegt maar liefst 80 kilo en we hebben met 3 man het gevaarte moeten monteren aan de balk...deze lier is voorzien van een hele rits keurmerken en is zelfs gekeurd door een hijsbedrijf.
Deze lier van 54 jaar oud mag "slechts" 900 kilo tillen, wat voor gebruik in de garage meer dan zat is.

Als ik dit monument van Hollandse degelijkheid vergelijk met het zielige Aziatische liertje, een busje van ca. 20 cm doorsnede en 40 cm lang, waarin ook de tandwielen zijn opgenomen en er geen koeling van de motor is en geen mogelijkheid om die te smeren....dan vraag ik me ernstig af hoe men het lef durft te hebben om er op te vermelden dat je er 2 ton mee mag tillen?!

Laat staan dat zo iets überhaupt het land in komt...

groeten,

Jeroen

Gemaakt door Kunena