Skip to main content
Algemeen

brandpreventie

Meer
26 aug 2012 10:33 #20754 door Lee
Beantwoord door Lee in topic brandpreventie
Garantie is er natuurlijk nooit maar op mijn jaren 50 kamer waar uiteraard alleen maar oude aparaten staan is alles aangesloten op 1 dubbelpolige hoofdschakelaar
Zolang deze ingeschakeld staat brand er een rood lampje
Ook laat ik nooit iets spelen als ik er zelf niet bij ben, dus ook de oude spullen
elders in huis en als ze niet gebruikt worden gaat de stekker uit het stopcontact
Ik moet er niet aan denken dat dat de heleboel affikt, natuurlijk is het dan jammer van al de spulletjes maar zolang er geen menselijke slachtoffers zijn is het nog te overzien
Al is het verlies van inboedel en dierbare spullen natuurlijk het grootste verdriet dat men
materieel gezien kan hebben.
Hopelijk heeft iedereen hier alles veilig in gebruik

Lee

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
25 aug 2012 18:14 - 25 aug 2012 20:52 #20746 door Marcel L
Beantwoord door Marcel L in topic brandpreventie
Hoi,

Ja, er is niet voor niets zo'n uitspraak "... brand is erger ...", dus als je dat overkomt, en ik moet er niet aan denken, dan geeft dat een hoop ellende. Als het even tegenzit ben je alles wat je in je leven hebt verzameld aan goederen en tastbare herinneringen in één keer kwijt, nog afgezien van het risico op persoonlijk leed of letsel.

Ik denk dat je inderdaad goed op elektriciteit moet letten: haal bij voorkeur je apparatuur van de netspanning. Zo'n stroomblokje met schakelaar staat in geen verhouding tot de eventuele gevolgen. Ik doe dat ook altijd. Zowel met mijn oude als mijn nieuwe apparatuur, voor zover mogelijk. En wat brandmelders kan ook geen kwaad.

Maar je kunt nog zo voorzichtig zijn: als je buurman/-vrouw het niet is ...

Groeten van Marcel ;)

Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Laatst bewerkt 25 aug 2012 20:52 door Marcel L.

Meer
25 aug 2012 14:49 #20736 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic brandpreventie
Hallo Heren

om de hele collectie te verzekeren is niet doenlijk
al heb je melders en anderen dingen wil het soms niet lukken te verzekeren
als je huis in een rijtje staat en is uit de jaren 70 dan zit er een open ruimte tussen hetplafond van jou naar de buren en naar de andere buren zo het rijtje af
dus als er brand komt fikt de helestraat af
van de meeste apparaten de stekker uit het contact en zeker bij aziatische zooi
met schakelende voeding gaat het zeker uit zie brand februari RTV designmuseum haarlem
door een samsung digitenne kastje'
Jeroen heeft gelijk met die schakelende voeding die veel te krap bemeten is en op zijn tenen draait ook sommige LCD TV zijn beroerd met de voeding
het wordt tijd dat de politiek er weer mee bemoeit en kema TUV weer terug komt er strenge eisen aan het apparaat en die goedkope troep verbied
Als je geld krijgt van de verzekering kun je de spullen duurder aankopen als 30jaar geleden
en moetje via Ebay terug vinden dan heb je een kwart van de verzameling en niet alles
ja ik denk zo ik heb mijn lol ervan gehad uithuilen en opnieuw beginnen
als ik mijn ogen dicht doe zal de familie ook de boel opstraat zetten
ik heb er dan geen weet van.
Mvg René Daemen

René Daemen

Meer
25 aug 2012 13:30 #20733 door Ben
Beantwoord door Ben in topic brandpreventie
Vanuit Frankrijk, Ja ik ben ook altijd bang dat mij zoiets overkomt en heb op mijn reparatie zolder een hoofdschakelaar die alles uitschakelt als ik daar weg ga. Hoewel dit ook nog niet afdoende behoeft te zijn, zo hadden wij een kat die de vieze gewoonte had om te sproeien en had de slof achter de TV kast ‘bewerkt’, we waren gelukkig thuis toen de vlammen achter de TV kast vandaan kwamen. Groet, Ben

Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.

• Jeroen Landman
  • [Jeroen Landman]
  • Mijn hobby's zijn het verzamelen en restaureren van buizenradio's, jukeboxen en klokken, verder heb ik 8 klassieke auto's en ben liefhebber van Amsterdamse School meubilair.
Meer
25 aug 2012 13:23 #20732 door Jeroen Landman
Beantwoord door Jeroen Landman in topic brandpreventie
Hallo René,

Je kunt veel voorkomen op de manier waarop ik met mijn radiokamer/werkplaats omga.
Ik heb een aparte groepenkast voor de radiokamer, bij verlaten van deze ruimte gaat de spanning van de hele kamer af d.m.v. een hoofdschakelaar.
Een centraal geplaatste contrôlelamp op laagspanning is een handige geheugensteun!

Ook heb ik een automatische brandmeld-installatie, in elke ruimte van het huis zit een brandmelder, aangesloten op een centrale die in verbinding staat met een meldkamer.

Ook de antenne wordt door een schakelaar met vonkenbrug ontkoppelt.

Duur? ja dat kost inderdaad wel een paar duizend euro...maar mijn verzekering eist dit omdat ik anders mijn collectie niet kon verzekeren (of ik moest een premie betalen waar je beroerd van wordt)
Anderzijds is een verzameling voor de verzekering makkelijk enkele 10.000den tot een paar ton waard...taxatiewaarde is meestal vele malen hoger dan de aanschafwaarde.
Denk ook aan gereedschappen en documentatie, tel alles eens op en je krijgt het er warm van :woohoo:

Verder vindt ik de dooddoener "oud is gevaarlijk" dikke onzin, oud materiaal is degelijk en vaak letterlijk gebouwd voor de eeuwigheid, schakelaars die opgebouwd zijn uit solide metaal/porselein/bakeliet heb ik veel meer vertrouwen in dan de plastic meuk van vandaag de dag, destijds was levensduur en soliditeit van artikelen veel belangrijker dan "veel voor weinig"

De huidige CE-keur stelt niets voor, KemaKeur/VDE/CEBEC/enz. waren vroeger échte kwaliteitsnormen.

Een schakelende voeding uit een derdewereldland in een plastic kastje, die bovendien veel te licht is berekend en vaak niet is afgezekerd is beslist niet veiliger dan een pektrafo in een radio van 70 jaar oud.

Grootste probleem is dat een radioverzameling meestal kast tegen kast in een zeer volle toonkamer staat, als het mis gaat en er een snoer of kartonnen achterwand in de fik vliegt, dan staat de hele handel binnen een paar tellen in lichterlaaie.

Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld een collectie auto's, ik koppel in mijn garage ook de accu's los en vluchtige middelen zoals benzine, lak, remmenreiniger staan in een stalen kast met ventilatie.

Preventie en logisch denken voorkomen veel ellende, alles valt of staat met organisatie en de staat waarin materiaal verkeert.

Ik durf een gerestaureerde radio rustig een dag te laten spelen, een ongerestaureerd exemplaar dat weliswaar goed werkt blijf ik altijd bij.

Maar dat "oud" gevaarlijker is dan "nieuw" vindt ik kul, oude spullen zijn vaak door verwaarlozing of een lang leven aan revisie toe waarna ze weer uitstekend te gebruiken zijn.

Nieuwe spullen zijn vaak slecht ontworpen en hoeven vanwege afwijkende regelgeving in het land van herkomst aan weinig eisen te voldoen.

Als de huidig verkrijgbare electrische goederen in de jaren 60 aan een keuring zouden zijn aangeboden, dan zou het gros subiet afgekeurd zijn.

Als ik een paar dagen weg ben of op vakantie ga, dan gaan ook alle stekkers van het nieuwe spul er uit! het bespaart je ook nog eens electriciteit vanwege die ellendige standbyfuncties of gezellige immer brandende ledjes :whistle:

Groet,

Jeroen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: brcf01

• brcf01
  • [brcf01]
  • Onderwerp Auteur
Meer
25 aug 2012 12:09 #20730 door brcf01
brandpreventie werd gestart door brcf01
Hoi

Op het NFOR zag ik een erg treurig bericht:
www.gloeidraad.nl/radioforum/index.php?id=127467
De oorzaak wordt niet genoemd en is ook niet belangrijk.
Zo te zien aan de foto's heeft de brand zich voornamelijk
in de hobbyruimte afgespeeld. Ik zeg NIET dat er iets fout
is gegaan, noch leg ik de schuld bij de heer die het bericht
plaatst. Er is immers geen informatie gegeven hierover.
Het is niet de eerste keer dat we dit lezen.

Toch ga je er wel over nadenken.
Zelf zet ik bij het verlaten van het huis of voor het slapen
gaan alles van de prik af. Volledig en met een verdeeldoos met schakelaar.
Terwijl ik alle vertrouwen heb in mijn apparaten die goed gereviseerd zijn.
Ik hoor dat meerdere heren dat doen, ook die technisch zeer goed onderlegd zijn.
Toch lees ik ook van enkele heren dat zij hun collectie permanent onder 50 V
zetten, permanent en om bepaalde redenen die me niet geheel duidelijk zijn.
Ik vraag me af of dat nodig is en of het niet link is.
Zelf zou ik oude apparaten niet vertrouwen, hoe goed gereviseerd ook, en zelfs
bij nieuwe apparaten heb ik soms mijn bedenkingen.
Ook heb ik het idee dat ALS er wat gebeurd je het kunt schudden bij de verzekering.
Voor mijn gevoel doe ik er toch verstandig aan bij langere afwezigheid de oude
apparaten te ontkoppelen van de prik. Ook laat ik nooit een radio aanstaan als
ik korte tijd, bijvoorbeeld het doen van boodschappen, de woning verlaat.
Misschien overdreven, maar dan is het maar voor mijn gevoelsrust.

Wat is jullie mening hierover?

:smilythumb:

Gemaakt door Kunena