Skip to main content
Algemeen

Iets anders dan Philips? Zeldzaam?

Meer
21 aug 2012 10:03 - 21 aug 2012 10:42 #20625 door Armand
Beantwoord door Armand in topic Iets anders dan Philips? Zeldzaam?
Hallo,

Alhoewel mijn voorkeur uitgaat naar jaren '30 radio's,verzamel ik ook buizenradio's uit de latere jaren en de eerste draagbare transistorradio's.Ook het vintage HiFi gebeuren interesseert me en volg steeds de bijdragen op dit forum.Bouwde zelf o.a. luidsprekerkasten,versterkers in de jaren '60/'70,dus zo oud ben ik nu ook nog niet :lol: :lol:

Wat me vooral boeit,is de evolutie in de ontwikkeling van de radiotechniek (jaren '30).Daarom vind ik het ook interessant om me niet alleen te beperken tot Philips toestellen uit de jaren '30 met o.a. de bekende koperen spoelbussen,condensatorblikken enz.Ik was vooral benieuwd hoe andere fabrikanten hun radio's opbouwden.Zo kwam ik reeds een aantal ingenieuze ontwerpen en schakelingen tegen.Laatst nog bij de restauratie van een Ekco P149 met als volumeregeling een combinatie op één as van een foliecondensator(terugkoppeling) met een regelbare weerstand(weerstandsbandje).Nog nooit eerder gezien maar het is wel een effectieve regeling :origineel en knap bedacht.

Vriendelijke groeten, Armand

René : goed idee,ik zet de foto's eerstdaags in het fotoarchief. :thumbsup:
Laatst bewerkt 21 aug 2012 10:42 door Armand.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
21 aug 2012 06:43 #20624 door Niels
Beantwoord door Niels in topic Iets anders dan Philips? Zeldzaam?
Wow. Waarachtig een mooie verzameling. En haast als 'nieuw'.

Bedankt,

Niels

Niels
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Armand

Meer
20 aug 2012 22:12 #20622 door Rene Daemen
Een radio uit de 20er jaren en jaren 30 laat je niet de hele dag spelen
het geluid kwaliteit is van dienaard dat het vermoeiend wordt vaak zijn de buizen al aan het eind van hun latijn en een goede A415 is al niet te vinden de vooroorlogse toestellen is niet voor dagelijks gebruik het geeft geluid maar dat is alles
na de oorlog werd het allemaal verbeterd de Radio kreeg FM waardoor men ook het klankbereik
meer naar aanpaste en de grammofoon weergave werd ook beter
hifi kwam in beeld en dat ius ook 1 van de redenen dat men toestellen uit de jaren 50 en 60
spaart het geluid is gwewoon goed
Dit zal ook de reden zijn dat iemand jaren 30 toestellen spaart alleen restauratie verslag opschrijft maar verder niet het wordt niet dagelijks gebruikt alleen sporadisch als iemand vraag
doet ie het nog???
Mvg René Daemen

René Daemen

Meer
20 aug 2012 21:25 #20620 door Hans Klunder
Beste allen, ik ben Hans Klunder en na jaren van enkel meelezen, wil ik graag reageren op dit topic.
Twee reacties:
1) de mensen met een voorliefde voor jaren 50 en HiQ kunnen de radio hobby combineren met genieten van muziek. Zoals Rene dat doet. Met radio's uit de jaren van voor WO2 is het "muziek genieten" van een mindere orde. Deels omdat er minder muziek is heden ten dage uit die periode en deels omdat de geluidskwaliteit nogal te wensen overlaat, als je ook weergave apparatuur gebruiken vanuit die periode.
2) wat de Duitse radio's betreft, deze hadden vaak een verder doorlopend frequentiebereik in hun weergave. Philips weergave hield rekening met het toonbereik van de middengolf en liet ook weinig hoge tonen toe in de PU aansluiting.
Mvg
Hans Klunder
De volgende gebruiker (s) zei dank u: brcf01

• brcf01
  • [brcf01]
  • Onderwerp Auteur
Meer
20 aug 2012 21:24 - 20 aug 2012 21:28 #20619 door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic Iets anders dan Philips? Zeldzaam?
Hoi Armand.

Een prachtige verzameling en ze zien er ook puntgaaf uit.
Dank dat je het met ons wilt delen.
Het wordt hoog tijd dat je een fraaie site maakt. ;)
Vooralsnog zou je de foto's in het fotoarchief van dit forum
kunnen plaatsten, zie bovenaan deze site.

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Groet
René
Laatst bewerkt 20 aug 2012 21:28 door brcf01.

Meer
20 aug 2012 21:18 #20617 door Philipsfreak
Hallo Armand,

Mooie verzameling van radio,s :thumbsup:

Mvg,

Peter. :)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Armand

Gemaakt door Kunena