Iets anders dan Philips? Zeldzaam?
- hkruis
- [hkruis]
-
Jongeren zullen wellicht iets sneller reageren in de bekende 160 letters.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
In de jaren 20 uiten men zich anders dan in de jaren 30. In de jaren 40 weer anders dan in de jaren 30. Enzovoort. Men is zich steeds makkelijker gaan uiten met de jaren (met de uitwassen van heden ten dage, maar daar gaat deze topic niet over).
Hoe jonger de verzamelaar hoe makkelijker hij zich uit.
Groet,
Niels
Niels
- brcf01
- [brcf01]
-
Onderwerp Auteur
Johannes schreef : Waarom uiten de liefhebbers van de vroegere toestellen zich minder?
Hallo René,
Kennelijk heeft niet iedereen dezelfde behoefte om er veel over te schrijven.
een groepje ervan vindt de aandacht voor de latere toestellen op de forums een last.
Andersom komt dat geheel niet voor.
Dit vind ik een nogal kort door de bocht uitspraak en niet erg aardig tegen liefhebbers van toestellen uit de 30-er jaren.
Ik kan mij niet voorstellen dat iemand er last van ondervindt dat een ander iets met de 50-er jaren gemeen heeft.
Groeten van Hans
Hans, zal ik je de wekelijkse schofferingen die ik toegestuurd krijg
dan naar je toesturen? We hebben het er wel eens eerder via mail over gehad.
Of kijk eens bij de biedingen van de Duitse Hi-Q.
Of de SERIEUZE bedreigingen waar ik vorig jaar aangifte voor heb gedaan?
"Als jij nog langer je onzinnige troep op het forum schrijft, zullen
wij er voor zorgen dat dit voor eens en voor altijd afgelopen is. We weten
waar je woont". Dat stond er (o.a.).
Allemaal alléén van liefhebbers van radio's van voor 1940.
Eén wanklank over deze radio's en de wereld is echt veel te klein geworden.
Ik lees bijdragen over de oude radio's vaak juist met veel plezier
en interesse, terwijl ze geen onderdeel van mijn hobby uitmaken.
Ik vraag me dan af WAAROM de liefhebbers van oude radio's niet de behoefte hebben
er (veel) over te schrijven.
Sommigen schreven dat er een overdaad is aan aandacht over jaren vijftig spullen.
De enige manier dat ze dat kunnen oplossen is OOK te schrijven over HUN hobby
onderwerpen en niet te gaan roepen dat er overkill is over een ander onderwerp.
Uiteraard zijn het maar enkele lieden met kritiek en moet men een groep niet over
één kam scheren, maar er komt geen enkele wanklank van liefhebbers van spullen uit
de jaren vijftig NAAR de liefhebbers van oude radio's.
Betreffende je tweede opmerking het volgende. Ik heb het niet over de GEHELE
groep van liefhebbers van toestellen uit de jaren dertig, maar over 'een groepje';
dus niet de héle groep. Dit heb ik bewust zo geschreven: 'een groepje'.
Enkelen dus. Waarvan weer sommige intimideren, beledigen, dreigen en schofferen.
Het mooiste zou zijn als men zich ging realiseren dat de hobby inmiddels zo ver
in het verleden ligt dat we het als één onderwerp zien. Helaas is dat nog niet het
geval. Toch zal dat steeds meer gebeuren naarmate de tijd verstrijkt.
Je ziet het ook bij het commentaar over de museums: de één ziet alleen de collectie
radio's van VOOR 1950 en de ander ziet OOK de (hifi) spullen vanaf 1950.
Wederom: algemene opmerkingen en niet gericht aan een bepaald persoon.
Dus:
waarom schrijven liefhebbers van 30er jaren radio's er dan zo weinig over?
Is alles (of veel) al een keer geschreven in het verleden?
Naar mijn bescheiden mening is er over dit prachtige onderwerp toch veel te
schrijven en te corresponderen.
Hallo René,
Kennelijk heeft niet iedereen dezelfde behoefte om er veel over te schrijven.
een groepje ervan vindt de aandacht voor de latere toestellen op de forums een last.
Dit vind ik een nogal kort door de bocht uitspraak en niet erg aardig tegen liefhebbers van toestellen uit de 30-er jaren.
Ik kan mij niet voorstellen dat iemand er last van ondervindt dat een ander iets met de 50-er jaren gemeen heeft.
Groeten van Hans
- brcf01
- [brcf01]
-
Onderwerp Auteur
Marcel - Forumbeheer schreef : Hoi René, en forummers,
Ook zie ik de discussies op met name ons forum zich steeds meer op de latere toestellen richten. En er melden zich nieuwe leden aan die zich speciaal voor de latere toestellen interesseren.
Groeten van Marcel
Maar waarom is dat?
Waarom uiten de liefhebbers van de vroegere toestellen zich minder?
Technisch ja, maar cultureel maatschappelijk lijken velen (niet alle)
weinig interesse te hebben. Uitzonderingen daargelaten uiteraard.
Onderwerpen gaan hoofdzakelijk over het restaureren van deze radio's
en het hebben ervan. Functioneel zijn ze immers nog maar nauwelijks,
dit in tegenstelling tot de 50er jaren apparaten. Velen kiezen een
50er jaren radio voor dagelijks gebruik en geen exemplaar van hun fraaie
toestellen van vóór 1940, of hebben een moderne installatie in de kamer.
Aanverwante onderwerpen vinden velen een last en een groepje ervan
vindt de aandacht voor de latere toestellen op de forums een last.
:thumbsup:
als ik even verder kijk over een paar jaar zal men naast de jaren 50 toestellen ook richting de jaren 70 gaan transistor techniek en de stereo torens de hoge torens dan
de jongeren die aan het verzamelen zijn nemen druktoets toestellen omdat men die ken van Opa of Oma
die nog tot het eind van hun leven zo'n toestel haddden en niet mee ging met de moderne
tijd.
dat is voor de jonge verzamelaar al antiek een Philips 2501 met schaal luidspreker
is voor hun al iets uit de tijd van de dinosaurussen zegt hun weinig en is in hun ogen pré historisch.
Philips had in Nederland het grootste belang en hoge producties er zijn dan ook weinig zeldzame
philipsen hier voor de tijd van het internet marktplaats was de hondenhok zeldzaam en was alleen in de verzamelaars kringen of op de bekende NVHR beurs te vinden en als je er 1 tegen kwam kon je diep in de portomonee graaien om hem aan te schaffen
nu met de verkoopsites heeft op eens iedereen een hondehok op zolder en probeert hem te slijten op Marktplaats waardoor eigenlijk de laatste jaren de prijs flink is gedaalt.
Import was er weinig in de jaren 40/50 waarom ik denk omdat Philips hier de grootste is en bijna de hele bevolking een philips had en een aantal Grundig Siemens telefunken blaupunkt
enz Nederland was chauvinistisch en had iedereen philips net als Frankrijk bij de auto's
Renault peugeot Citroën en Simca en in de jaren 70 en 80 geen japanner rondreed
nu is dat wel veranderd
De Duitse radio waren ook hier niet groot vertegenwoordigd men had er wat op tegen vanwege de 2e wereld oorlog.
wel de de Duitse toestellen waren vaak mooier van klank dat was ook de reden dat men die aanschafte de mooie volle bassen Zoals Grundig Saba enz
Amerikaanse was hier niet te vinden omdat a 117volt was en hier al in grote lijnen 220 volt
de Amerikanen die je nu tegen komt zijn geimporteerd door jukebox handelaren en meenemen als container vulling bij de Jukeboxen. Ze zijn dan ook iets zeldzamer vooral als het Catalin toestellen zijn kun je diep in de buidel tasten 500 a 600 leg je zo neer
In de Vereniging zal best een verschuiving komen door dat verzamelaars wegvallen en de collectie versnippert bij de ander komt of geveild word en soms naar het buitenland gaat
Maar er komt wel een diversiteit aan verzamelwaar wat in de beginjaren van de vereniging alleen 20er en 30er jaren waren wat daar boven zat was te modern en keek men er met de nek naar.
Mvg René Daemen
René Daemen