Skip to main content
Algemeen

Iets anders dan Philips? Zeldzaam?

Meer
22 aug 2012 00:10 - 22 aug 2012 00:13 #20639 door Marcel L
Beantwoord door Marcel L in topic Iets anders dan Philips? Zeldzaam?

Gino schreef : .....Maar voor velen was de "gewone"gebitradio ook een statussymbool.....

Hoi,

Ik denk niet eens zozeer een "statussymbool"; dat was meer wat voor snobs.
Volgens mij was het meer een TROTS BEZIT.

Mijn ouders hebben daar nog wel verhalen over: hoe mijn vaders vader op het dak experimenteerde met antennes om maar een zo goed mogelijke ontvangst op zijn Philips BX373A te krijgen.
En mijn opa van moeders kant kocht in de jaren 50 zijn eerste radio: een Philips BX433A. Een heel bezit voor een fabrieksarbeider: wat was hij er trots op. Hij reed er graag iedere week voor op de fiets naar de radiowinkel om hem met enkele guldens per week af te betalen.

Groeten van Marcel ;)

Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Laatst bewerkt 22 aug 2012 00:13 door Marcel L.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
21 aug 2012 18:41 - 21 aug 2012 18:43 #20633 door Gino
Beantwoord door Gino in topic Iets anders dan Philips? Zeldzaam?
Ja, het "voordeoorlogse spul" heeft héle mooie modellen. maar die waren in hun tijd dan ook voor de happy few.

Maar ik waag te stellen dat de ( nu veeleer als mainstream geziene ) fifties modellen
voor de toenmalige eigenaars ook heel bijzonder waren.

Tuurlijk, men had na de oorlog toen de economie weer opkrabbelde ook
een voorzichtig centje te besteden.
Maar voor velen was de "gewone"gebitradio ook een statussymbool :

Bij deze fiftiesradio wordt zéér waardig geposeerd. En terecht.
Wie weet hoeveel werk hiervoor verzet was voordat de
benodigde centjes bijeen waren......

En voor mij persoonlijk ligt de eerste kennismaking, én de voorkeur
ook bij deze fifties modellen. Hoewel ik nu ook tegen wat '20 en '30er
jaren modellen aanschuur qua interesse.

Maar ik deel René's visie wel dat de oude garde verzamelaars de aanstormende
fiftiesfans niet altijd voor vol aanzien.

Maar dan zeg ik : so what ! :P
Ik heb deze hobby voor mezelf, niet voor de eventuele af- of goedkeur van derden.
En als iemand stralend gelukkig is met zijn lentebode : fijn voor hem.
Heeft deze persoon niets met mijn fifties Plano's, dan zit ik daar niet mee.

Als ík ze maar leuk vind. Dat is in dit onderwerp mijn uitgangspunt.

Gino

Als het oud is is het leuk
Bijlagen:
Laatst bewerkt 21 aug 2012 18:43 door Gino. Reden: past niet in het scherm
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Verdicom, brcf01

Meer
21 aug 2012 17:10 #20632 door peter1952
Beste René,

Je hebt het over de gedemonstreerde radio's in het radiocafé: Degene die de toestellen demonstreerde wil de toestellen altijd authentiek houden en er zo min mogelijk aan doen. Ik ben zelf ook wel eens met dat soort toestellen bezig geweest en menig keer een goed resultaat geboekt. De antenne is bij dit soort toestellen zeer belangrijk: De latere toestellen speelden op de meest (on)mogelijke antennes, maar rechtuittoestellen hebben echt een goed uitgevoerde antenne nodig. Een draadje aan dakgoot of gordijnrail geeft veel te veel demping op de ingangskring en benadeelt de gevoeligheid en selectiviteit.

(Algemeen:)Ik heb vroeger zelf verschillende vooroorlogse toestellen gehad en ik heb nu bijv. nog een 735a, die klinkt echt voor AM opvallend goed. Er zijn genoeg goede AM toestellen die de moeite waard zijn. Alleen jammer dat er weinig meer te beleven is op bijv. de middengolf.

Dat veel verzamelaars van vooroorlogse toestellen weinig schrijven, komt misschien ook doordat ze hun verzameling hebben opgebouwd toen er nog (nauwelijks) internet was. Die treden niet zo naar buiten.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
21 aug 2012 16:55 #20631 door Rene Daemen
Hoi Marcel

eigenlijk probeer duidelijk te maken zijn meer de jaren 20 en 1930
de 2501 2514 zelfbouw het kon ontvangen muziek maar om kwaliteit ging men niet
de middelen waren er ook niet voor
ik heb bij de lezingen in het radio café toestellen gehoord van het kan ontvangen maar dat is alles gezegd ik vind persoonlijk niet prettig om naar deze toestellen de heledag naar Radio 5 te luisteren blik geluid enz vervorming
sommige lijken uitgeput.
De mensen die deze toestellen verzamelen zullen wel eens aanhebben maar eventjes om de boel in leven te houden verder zijn ze zuinig op
De andere verzamelaars zien meer een gebruiks gemak van een jaren 50 toestel
met Fm en goede AM ontvangst voor radio 5 bvb
mits gereviceerd zijn ze geschikt voor dagelijks gebruik zie Hiq set BX653 B8x72 om zo even wat toestellen te noemen de ouderen laat men horen als iemand volmondig naar kijkt en zegt speelt ie nog nou dan staat hij 10min aan
Ik zeg niet dat de jaren 30 radio's slecht zijn zijn best leuke en goede tussen
maar voor veel gebruik kiest men een jaren 50 toestel
de mensen die vooroorlogs sparen hebben niet altijd behoefde om grote verhalen op het forum te zetten als zij er komen maar zijn terughoudender.
en eigenlijk hier maar de latere buizen toestellen behandelt wordt
maar ieder zijn passie of verzamelafdeling

Mvg René Daemen

René Daemen

• brcf01
  • [brcf01]
  • Onderwerp Auteur
Meer
21 aug 2012 15:25 - 21 aug 2012 15:26 #20630 door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic Iets anders dan Philips? Zeldzaam?
Hoe dan ook: de vooroorlogse radio's doen het prima in een modern interieur en zijn toonbeelden van design. En het geluid is best te pruimen.

Groeten van Marcel
;)

Daar ben ik het dus volledig mee eens en de rest begrijp ik zeker ook.
Fraaie foto's trouwens, bewerkt in zwart-wit.

Wat me echter verbaasd is dat (vrijwel) niemand eens een complete set
maakt: radio met een platenspeler uit dezelfde tijd er op aangesloten.
Het lijkt er dan op dat men eerder voor een slingergrammofoon kiest.
Er zijn toch nog genoeg schellak platen van voor de oorlog te vinden
(zelfs ik heb een collectie uit die tijd -1902 tot 1940-) om via een
authentieke 'hifi' set uit de jaren dertig af te spelen.
Dat moet in die tijd toch een wonder van vernuft geweest zijn.
Maar ik kom het nooit tegen op de forums.
Persoonlijk zou dit voor mij nu juist het eerste zijn wat ik zou gaan
proberen en gebruiken.

:thumbsup:
Laatst bewerkt 21 aug 2012 15:26 door brcf01.

Meer
21 aug 2012 10:50 - 21 aug 2012 11:09 #20626 door Marcel L
Beantwoord door Marcel L in topic Iets anders dan Philips? Zeldzaam?

Rene Daemen schreef : .....de vooroorlogse toestellen is niet voor dagelijks gebruik het geeft geluid maar dat is alles.....

AUW!!! :lachuh: :lachuh: :lachuh:

"No offence taken" hoor. ;)
Natuurlijk laat het geluid van vooroorlogse radio's te wensen over, maar ik durf de strijd nog wel aan met veel hedendaags spul uit de winkel in vergelijking met bijvoorbeeld mijn Philips 535A-14.
Die laatste staat hier op dit moment te spelen in de huiskamer, en ik denk niet dat veel mensen in eerste instantie, en zelfs niet in tweede instantie, zullen horen dat het hier een middengolfradio betreft, laat staan een exemplaar uit 1935.
Ik vind sowieso de 535A en 535A-14 van Philips erg goed geluid geven. Dit type radio's lijkt goed om te kunnen gaan met de moderne modulatietechnieken en de ontvangst is echt glashelder.
Bij typen als de 836A (Arbeiderskastje) en de 834A (Paasei) is het geluid vaak veel minder, en ik hoor daar ook altijd wat vervorming. Waarschijnlijk door de manier van moduleren van de moderne zenders.

Ik weet er op zich weinig van, maar even afgaand op mijn ervaring van de laatste 10 jaar: ik heb weinig kapotte buizen uit die tijd meegemaakt. Een defect in de radio ligt maar zelden aan de buis, en als het wel aan de buis ligt is het meestal een kwestie van de ballon die los zit t.o.v. de voet waardoor een aansluitdraad is gebroken (of los is geraakt).
Volgens mij slijten de oude pennenbuizen minder snel dan veel moderne typen buis, en wellicht door de manier waarop ze zijn berekend in de schakeling is afname van emissie eigenlijk niet snel een probleem: ik heb nog geen jaren '30 radio meegemaakt die beter klonk als ik er een NOS-buis instopte.
Volgens mij kun je jaren '30 buizen dan ook heel lang probleemloos gebruiken.
Maar dit type buis wordt natuurlijk wel steeds zeldzamer en duurder, dus om ze toch te sparen ga je een jaren '30 radio vaak toch niet inzetten als radio voor dagelijks gebruik. Ook het ontbreken van een FM-band waar de meeste radiostations te vinden zijn, is daar een belangrijke reden voor uiteraard.
Ik heb altijd een jaren '30 radio in de kamer staan, en momenteel is dat de 535A-14, en die radio speelt toch zeker 5 keer per week zo'n 15 minuten tot enkele uren.

Hoe dan ook: de vooroorlogse radio's doen het prima in een modern interieur en zijn toonbeelden van design. En het geluid is best te pruimen.

Groeten van Marcel ;)

De Tsjechische Philips 535A-14 uit 1935 heeft van opzij gezien van die prachtige Art Deco lijnen!

Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Bijlagen:
Laatst bewerkt 21 aug 2012 11:09 door Marcel L.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: brcf01

Gemaakt door Kunena