Skip to main content
Algemeen

zelfbouw kristal ontvangertje

Meer
21 mei 2012 17:06 #17644 door pieterv
Beantwoord door pieterv in topic Re: zelfbouw kristal ontvangertje
Hallo Laurens,

1. Nogmaals de energie flux van radio zenders.

Eerder in deze forum discussie maak ik een ruwe schatting van de energie flux van de Flevo MG zenders op 20 km afstand: per 300 kW zender ca. 500µW/m2. Dit even omrekenen naar een afstand van 35 km en een zendvermogen van 400 kW dan kom ik uit op een flux van 220 µW/m2. Op de www.circuitsonline.net/forum/view/message/1382859#1382859 lees ik: "De veldsterkte E van een 400kW zender met een verticale antenne boven aarde op 35km afstand is te schatten op bijna 80µW/m2."

Het is toch verbluffend dat de door mij geschatte energie flux slechts een factor 2,7 groter is dan die vermeld op circuitsonline.net. Toen ik mijn flux inschatting maakte was ik nog helemaal niet bekend met dit bericht. Ik had mijn berekening van de energieflux wel nauwkeuriger kunnen doen, inclusief integraal rekening en dergelijke, maar dat leek mij voor een ruwe inschatting niet nodig. Het ging mij echter alleen om de orde van grootte van de energie flux van radio zenders op vele kilometers afstand: gaat het om watts?, milliwatts?, microwatts? of nog minder per vierkante meter.

2. De FM kristal ontvanger.

Ik vind het een heel leuk ontwerp op solomonsmusic.net/FM_CrystalRadio.html In mijn woonplaats staan een lokale en een regionale FM zender. Maar zal de kristal ontvanger wel selectief genoeg zijn? Met slechts een enkele diode is de detectie natuurlijk op de flank van het FM signaal. Zeker het uitproberen waard. Het lijkt mij zinvol om de ontvangst ook met een gewone FM dipool antenne te proberen, bijvoorbeeld via een korte lint leiding en een extra winding op de kring spoel ingekoppeld. De koppelwikkeling kan bijvoorbeel 1 + 1 winding zijn. Maar helaas, de komende weken zal ik erg weinig tijd voor de radio hobby hebben.

Met vriendelijke groet, Pieter.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
21 mei 2012 15:35 #17640 door johan van wijngaarden
hoi laurens

deze had ik ook gezien

Overigens, weer on topic:
solomonsmusic.net/FM_CrystalRadio.html

is een mooi ontwerp zo met het doorzichtige plexiglas
je kunt mooi zien wat er binnen in zit

deze wil ik ook nog een keer proberen na te maken

mvg johan van wijngaarden

Meer
21 mei 2012 15:32 #17639 door johan van wijngaarden
hoi

als je het goed wil doen komt er nog heel wat bij kijken
maar daarvoor is mijn kennis niet groot genoeg
al lezende leer ik er natuurlijk toch ook weer dingen bij :thumbsup:

wat de sigarendoos ontvanger betreft ,en knap stukje werk zeg

ik wil eerst maar eens met iets eenvoudigs beginnen
namelijk de jampot ontvanger :lol:

ook heb een aantal versie,s van de bouwpakket ontvangers van chris dorna
simpel en toch leuk om in elkaar te knutselen

www.kristalradio.nl/

mvg johan van wijngaarden

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
21 mei 2012 14:30 #17636 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: zelfbouw kristal ontvangertje
Mooie informatie en leuke artikelen, Ik krijg bijna weer zin om aan een kristalontvanger te beginnen.

Meer
21 mei 2012 13:48 #17630 door corne
Beantwoord door corne in topic Re: zelfbouw kristal ontvangertje
Pieter,

Wat me opvalt, is dat je de detector diode relatief zwaar belast (7kohm).

In mij sigaardoos ontvanger belast ik de diode (een AA143) met 133k. Dit geeft een beter aanpassing op de afgestemde kring. Hierdoor is de demping minder en dit resulteert in een beter selectiviteit.
Om 133k aan mijn 200ohm koptelefoon (DLR-No5) aan te passen gebruik ik een microfoon aanpastrafo van 100k naar 600ohm met middenaftakking. Door de middenaftakking te gebruiken kom ik aan 100K naar 150ohm. Als ik nu 200ohm aansluit is de primaire 133k.
Hieronder staat een link naar mijn fotoalbum op photobucket, hier vindt je foto’s en het schema van de sigaardoos ontvanger. In het schame staat nog de OA47, deze is vervangen door een AA143 omdat deze betere resultaten geeft.

link naar mijn fotoalbum

Ook ik heb maar een relatief kleine antenne, drie parallel geschakelde draden van 5 meter lang op een hoogte van 7meter onder het dak van mijn huis. Ondanks dat de antenne binnen hangt, heb ik op de sigaardoos ontvanger tientallen zenders vanuit heel Europa ontvangen.

Nog even over de DLR-No5 koptelefoon, deze heeft gebalanceerde elementen en is factoren gevoeliger dan normale hifi koptelefoons. Op beursen vindt je deze WWII koptelefoon vaak voor minder dan 20Euro.

Ik hoop dat hier iets aan hebt.

Corné

Meer
21 mei 2012 10:34 - 21 mei 2012 10:37 #17628 door Laurens
Beantwoord door Laurens in topic Re: zelfbouw kristal ontvangertje
Cees,
wat jij zegt is volgens mij alleen mogelijk op hooguit enkele golflengtes afstand van een zender, of zoals Pieter zegt met een extreem grote en efficiente antenne.
Hier staat nog een calculatie van de opgevangen energie met een loopantenne - volgens mij zijn loopantennes behoorlijk efficient. www.circuitsonline.net/forum/view/message/1382859#1382859
7µW is zelfs voor een led te weinig.

Overigens, weer on topic:
solomonsmusic.net/FM_CrystalRadio.html

Een kristalontvangertje voor FM. Leuk!
Ik woon op 500m afstand van een lokale omroep, dus ik ga het zeker eens testen.
Van tevoren zie ik al iets wat voor verbetering vatbaar is: de antenne. Dat zouden beter 2 sprietantennes van 75cm kunnen zijn om 'n mooie dipool te creëren. Één spriet en een grondvlak (stuk aluminiumfolie) kan ook. Het is misschien dan wel gunstig om inductief te koppelen. De spanning bij een kwartgolf groundplane antenne is erg laag, de stroom hoog. Wat we willen bereiken is een hoge spanning om een kristaloortelefoon aan te drijven.

.
Laatst bewerkt 21 mei 2012 10:37 door Laurens.

Gemaakt door Kunena