Algemeen
zelfbouw kristal ontvangertje
22 mei 2012 20:48 #17708
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Re: zelfbouw kristal ontvangertje
Nog een woordje over die jampot: In de Radio Blan waar de jampotontvanger in staat, staat dat je een jampot moet nemen waar bramenjam in heeft gezeten. Bramen bevatten veel ijzer en dat komt de kringkwaliteit ten goede. Om dezelfde reden kun je ook de potten van Hak nemen waar spinazie in heeft gezeten.
Dan die diode: de OA90 doet het zeker goed, de AA119 ook. Neem geen meetdiode die doen het niet.
Ik had dit ontvangertje nagebouwd met een 402R spoel (dat is de miniatuur uitvoering van de 402) en toen trad sterke vervorming op. Ik moest de weerstand toen verlagen naar 6,8 kOhm.
Ik zat toen wel heel dicht op de Flevozenders (die kon ik bij wijze van spreken zelfs op mijn stofzuiger ontvangen), het signaal was vrij hard op een draadje in de kamer gespannen. Of lag het misschien aan het type telefoontje?
Er komt natuurlijk een zekere gelijkspanning op het telefoontje te staan, waardoor het kristal een klein beetje in- of uitgedrukt wordt.
Het is altijd leuk zoiets aan bezoekers te demonstreren, die zoeken meteen naar het batterijtje.
Ik ben (uiteraard) ook zo begonnen en zo kom je er ook achter dat er atmosferische storingen bestaan (daar had je bij de draadomroep die mijn ouders hadden geen last van), mijn broer vond het wel grappig dat het kraakte als het onweerde.....(Ik had geen buitenantenne, de gordijnrail deed het prima als antenne).
Toch wel weer leuk om het opnieuw te ontdekken.
Groeten,
Peter
Dan die diode: de OA90 doet het zeker goed, de AA119 ook. Neem geen meetdiode die doen het niet.
Ik had dit ontvangertje nagebouwd met een 402R spoel (dat is de miniatuur uitvoering van de 402) en toen trad sterke vervorming op. Ik moest de weerstand toen verlagen naar 6,8 kOhm.
Ik zat toen wel heel dicht op de Flevozenders (die kon ik bij wijze van spreken zelfs op mijn stofzuiger ontvangen), het signaal was vrij hard op een draadje in de kamer gespannen. Of lag het misschien aan het type telefoontje?
Er komt natuurlijk een zekere gelijkspanning op het telefoontje te staan, waardoor het kristal een klein beetje in- of uitgedrukt wordt.
Het is altijd leuk zoiets aan bezoekers te demonstreren, die zoeken meteen naar het batterijtje.
Ik ben (uiteraard) ook zo begonnen en zo kom je er ook achter dat er atmosferische storingen bestaan (daar had je bij de draadomroep die mijn ouders hadden geen last van), mijn broer vond het wel grappig dat het kraakte als het onweerde.....(Ik had geen buitenantenne, de gordijnrail deed het prima als antenne).
Toch wel weer leuk om het opnieuw te ontdekken.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
22 mei 2012 19:51 #17704
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: zelfbouw kristal ontvangertje
De jampot moet wel van flipje Tiel zijn. :lachuh:
- johan van wijngaarden
- [johan van wijngaarden]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
22 mei 2012 19:41 - 22 mei 2012 19:54 #17702
door johan van wijngaarden
Beantwoord door johan van wijngaarden in topic Re: zelfbouw kristal ontvangertje
hoi corne
ik heb twee diode,s de AA119 en Diode 1N34A
ik probeer ze alle twee , kijken wat het verschil is
mvg johan van wijngaarden
ik heb twee diode,s de AA119 en Diode 1N34A
ik probeer ze alle twee , kijken wat het verschil is
mvg johan van wijngaarden
Laatst bewerkt 22 mei 2012 19:54 door johan van wijngaarden.
22 mei 2012 09:32 #17659
door corne
Beantwoord door corne in topic Re: zelfbouw kristal ontvangertje
Johan,
De Jampot ontvanger is een goede start. Het is een simpel ontwerp met zijn beperkingen en problemen maar als het goed is moet je toch een aantal zender kunnen ontvangen.
De diode keuze bepaald voor een groot deel de gevoeligheid. Uit ervaring weet ik dat lang niet alle Germanium diodes bruikbaar zijn. Ik heb goede ervaringen met de OA47 en AA143.
Veel plezier en succes met de bouw en luisteren.
Corné
De Jampot ontvanger is een goede start. Het is een simpel ontwerp met zijn beperkingen en problemen maar als het goed is moet je toch een aantal zender kunnen ontvangen.
De diode keuze bepaald voor een groot deel de gevoeligheid. Uit ervaring weet ik dat lang niet alle Germanium diodes bruikbaar zijn. Ik heb goede ervaringen met de OA47 en AA143.
Veel plezier en succes met de bouw en luisteren.
Corné
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
21 mei 2012 17:31 #17649
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: zelfbouw kristal ontvangertje
ja ook leuk, de jampot ontvanger, lang, lang geleden ook eens gebouwd. ik denk dat het mijn 2 of 3e radiootje was.
Jampot ontvanger- Dr Blan
Jampot ontvanger- Dr Blan
21 mei 2012 17:07 #17645
door pieterv
Beantwoord door pieterv in topic Re: zelfbouw kristal ontvangertje
Hallo Corné,
Dank je voor je waardevolle aanwijzingen.
Ik ben het met je eens, de 7000 naar 5 ohm UGT met een standaard stereo hoofdtelefoon is niet bepaald ideaal. Maar ik heb op dit moment niets anders beschikbaar. Met een betere audio transformator en een betere hoofdtelefoon zal ik vast meer zenders horen via de kristal ontvanger, zoals ik die ook hoor via een aangesloten versterker.
Met vriendelijke groet, Pieter.
Dank je voor je waardevolle aanwijzingen.
Ik ben het met je eens, de 7000 naar 5 ohm UGT met een standaard stereo hoofdtelefoon is niet bepaald ideaal. Maar ik heb op dit moment niets anders beschikbaar. Met een betere audio transformator en een betere hoofdtelefoon zal ik vast meer zenders horen via de kristal ontvanger, zoals ik die ook hoor via een aangesloten versterker.
Met vriendelijke groet, Pieter.