Skip to main content
Algemeen

HiFi, oh wie had dit ooit gedacht....

Meer
03 mei 2012 18:32 #17076 door Johannes
Dag Antoine,

Inmiddels heeft iemand uit Nederland een dergelijk versterkertje aangeboden. Dat is eigenlijk wel zo gemakkelijk. Maar in ieder geval hartelijk dank voor het aanbod :smilythumb:

Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
03 mei 2012 16:03 #17067 door antoine
Johannes, zo een voorversterkertje heb ik hier nog liggen (potk), moet wel verzonden vanuit België!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Johannes

Meer
03 mei 2012 15:52 - 03 mei 2012 16:22 #17066 door Johannes
Hallo Klaas,

Op zich een leuk idee en bedankt voor het aanbod. Maar de platenspeler is al uit het transistortijdperk en het voorversterkertje wil ik in de behuizing van de platenspeler monteren. En de ruimte aldaar is zeer beperkt. Daarom zit ik hieraan te denken:
link.marktplaats.nl/549891203 Is dit wat jullie bedoelen?

Ik heb de speler op de TAPE-ingang van de versterker aangesloten en het volume is met de knop op max. voldoende, maar erg vervormd. Alleen kon ik het niet goed uitproberen, want de arm lift vertoonde plotseling een probleem: ik vermoed dat de tuimelschakelaar mechanisch defect is.
Want ik moet de schakelaar ingedrukt houden om de arm met naald op de plaat te laten zakken.Zodra ik de wipschakelaar los laat beweegt de arm weer omhoog.

Het gaat om het metalen onderdeel links-onder op de foto, naast de print dus. Ik kan niet
ontdekken hoe het precies werkt. Er zit ook een bowden kabeltje aan dat de arm omhoog en omlaag doet bewegen.

Vriendelijke groet, Hans
Bijlagen:
Laatst bewerkt 03 mei 2012 16:22 door Johannes.

Meer
03 mei 2012 13:17 #17063 door klaas
Ik heb nog een partij splinternieuwe Telefunken 5676 batterij buisjes liggen. Hiermee kan je prima een kleine voorversterker bouwen, die nodig is voor een goede werking.

Interesse?;)
Bijlagen:

• brcf01
  • [brcf01]
Meer
03 mei 2012 10:36 - 03 mei 2012 12:19 #17057 door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic Re: HiFi, oh wie had dit ooit gedacht....
Maarten.

De term 'wereldschokkend' was uiteraard een grapje.
De aarde zal er geheel niet door trillen hoor (ook een grapje).
Maar misschien gebeurd dat wel als Hans zijn mooie oude radio lekker hard zet...
Bij mij rammelen de porseleinen kopjes in de kast ook wel eens mee als ik platen
of cd's op mijn fifties set afspeel. Bijvoorbeeld bij '1812' van Tchaikovski
(kanonschoten!).
Maar zoals ik het lees bij de technische experts moet Hans nog wel wat probleempjes
overwinnen om de jaren zeventig platenspeler aan te sluiten op de jaren dertig radio?

Ik heb zelf een (goede) cd speler op mijn fifties hifi
set en werd er indertijd behoorlijk op bekritiseerd.

;)

edit.
a:
De cd speler in ene sigarenkistje is allang verleden tijd. haha.
Dit paste ik indertijd alleen toe bij radio's en niet bij de hifi set.
De TivoliCD staat nu gewoon bij de hifi set en kreeg ik indertijd het
vrolijke en vriendelijke advies om die 'weg te stoppen'.
b.
"Of minder extreem: verloopstukjes van IEC naar DIN of van DIN naar Tulp gebruiken, zoals in de tijd dat de ene helft van de daarbij behorende apparatuur actueel en de andere helft verouderd was, toch ook veel gedaan werd".
Tulpstekkers bestonden er in de jaren vijftig ook al en de AG9006 en AG9004 (1957)
van Philips waren er mee uitgerust, als ingangsplug. Misschien waren de stekkers wat
anders, maar tulpstekkers passen er uitstekend op. De TivoliCD kon ik er dus tamelijk
eenvoudig op aansluiten. Bij oude apparaten moet ik meestal de bananen- of DIN-
stekkers vervangen voor tulpstekkers (of stekers, zoals puristen ze graag noemen).
Zelfs de oude vijfpolige platte stekkers van Philips zelf moet ik vervangen.

Een kwestie die ik in een nieuwe discussie zal starten, omdat het anders hier offtopic wordt.
Laatst bewerkt 03 mei 2012 12:19 door brcf01.

Meer
03 mei 2012 10:31 - 03 mei 2012 10:35 #17055 door maarten
Hoi René,

Ik ben misschien te technisch bezig, maar wat er zo schokkend aan is dat een grapje wordt verondersteld, snap ik niet helemaal.

Stel je voor: Een hondehokje op een DVD-speler aansluiten, wereldschokkend of toch dagelijkse kost tegenwoordig? Daar zijn ook bescheiden hulpmiddelen bij nodig.

Een draagbaar CD-spelertje in een sigarenkistje is ook een leuk voorbeeld van iets dat niet op een buizenradio hoort voor de puristen ;)

Bovendien zitten er in de onvolprezen PLL-zender van Otto wel erg veel IC's. Dat moet niet spelen op een buizenradio (en er is dan ook daadwerkelijk een TWEAMZ als alternatief!)

Of minder extreem: verloopstukjes van IEC naar DIN of van DIN naar Tulp gebruiken, zoals in de tijd dat de ene helft van de daarbij behorende apparatuur actueel en de andere helft verouderd was, toch ook veel gedaan werd.

Kortom, ik vermoed dat de meeste puristen niet roomser zijn dan de paus.
Laatst bewerkt 03 mei 2012 10:35 door maarten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: brcf01

Gemaakt door Kunena