Skip to main content
Algemeen

HiFi, oh wie had dit ooit gedacht....

Meer
02 mei 2012 05:10 - 02 mei 2012 05:15 #17030 door buurjongen
Beste Hans,

Heerlijk dit verhaal van jou over die Philips platenspeler. En er zit dikke kans in dat er vanaf nu ook apparaten uit een hele andere tijd bij jou in de verzameling terecht gaan komen. Ik vind zulke dingen ook super leuk, maar ik koop ze expres niet, omdat ik gewoon van mezelf weet dat er dan een kans bestaat dat ik ook daarin een collectie ga aanleggen. Nou past ons hele interieur in huis al helemaal niet bij die jaren '70 apparatuur, maar toch neem ik mezelf hiervoor voor alle veiligheid toch maar in bescherming. Ik ben benieuwd hoe het jou af gaat.

Wat betreft het aansluiten van die platenspeler op een je oude radio, is er een hele eenvoudige oplossing. Ken je de Philips gramofoon-uitrusting type 4040 ? Daar zit namelijk een losse volumeregelaar bij die je op je oude radio kan aansluiten ( gewoon op de gramofooningang ). De bijbehorende messingkleur gramofoonarm is bijna altijd weg, maar zo'n volume-regelaar kom je wel eens tegen ( ik heb dit van horen zeggen, ik heb zelf geen praktijkervaring hiermee ). Jou moderne Philips platenspeler kun je dan eenvoudig ( door hier bananenstekkertjes aan te zetten en de din plug eraf te halen ) je pick-up op je antieke radio aansluiten. Zo heb ik weleens mijn Philips AG2102 ( een Philips vederlicht pick-up uit 1951 ) op mijn Philips 2511 aangesloten. Dit werkt perfect. Je sluit dus niet de gramofoonarm aan op de volume-regelaar, maar een gewone moderne pick-up. Ik zal van mijn gramofoonuitrusting type 4040 een foto bijvoegen, dan weet je wat ik bedoel.

groetjes van Henk.

Bijlagen:
Laatst bewerkt 02 mei 2012 05:15 door buurjongen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
02 mei 2012 04:37 #17029 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: HiFi, oh wie had dit ooit gedacht....
Mooi allemaal, maar Hans wil de pick-up aan zijn oude radio hangen, met de juiste correcties er tussen zal dat wel gaan lukken.

Henk

Meer
01 mei 2012 22:02 #17027 door Cees
Misschien zomaar een idee; de stereo pic up aansluiten op een stereo versterker
uit de jaren '70.
En die hele oude '30 ger jaren radio aansluiten op een 78 t platendraaier die
ook uit die tijd is.
Dan zal dat beter bij mekaar passen.

Vr gr Cees.

Meer
01 mei 2012 11:05 - 01 mei 2012 11:05 #16980 door maarten
René,

Dan heb je nog nooit een hotrod gezien ;) Al stoppen ze daar naar VS-traditie dan eerder een overdreven V8 in inplaats van een Ferrarimotor.

Ik geef het met een goede RIAA-voorversterker een flinke kans van slagen.
Laatst bewerkt 01 mei 2012 11:05 door maarten.

Meer
30 apr 2012 14:53 #16937 door Rene Daemen
Hans

Dit zal niet echt lukken zo aan te sluiten hoort een voorversterker bij
en als ik eerlijk ben staat zo'n moderne speler niet bij een 640 a
en als het werkt zal het weinig hoge tonen geven
sluit de platenspeler op een stereo of hifi versterker aan daar is ie voor gemaakt
en de singletjes klinken veel beter
op een 640 hoort eigenlijk een 78 toeren speler
in een T.Ford stop je ook géén ferrari motor
Mvg René Daemen

René Daemen

Meer
30 apr 2012 14:21 #16934 door Johannes
Hoi medehobbyisten,

Ja, wie had ooit gedacht dat ik nog eens Philips Hifi apparatuur zou koesteren. Nou misschien niet zo tot in de kleinste details zoals sommigen, maar ik heb omstreeks 1974 een nieuwe platenspeler gekocht, een Philips Stereo Belt drive electronic 312 en dat was toen voor iemand als ik, net van school en met een eerste baantje, een best wel duur ding .Ik was toen gecharmeerd van de tiptoets bediening wat in die tijd iets heel bijzonders was. Het Philips HiFi logo en het magneto-dynamische 400 element gaven de doorslag en ik vond het zelf een fijne platenspeler.

Jarenlang met erg veel plezier platen afgespeeld tot dat de tiptoetsen niet meer goed werkten en het ding bij het grof vuil terecht kwam en er een cd-speler in huis kwam.

Mijn enorme stapel LP's en singeltjes heb ik sindsdien bewaard en afgelopen zaterdag kreeg ik een onverwacht leuke verrassing toen Jarno mij een geheel gereviseerde net zo'n zelfde oude Philips HiFi 312 platenspeler met een nieuw 400 elementje als surprise langs kwam brengen.

Eigenlijk zou ik het leuk vinden om deze platenspeler op een oude Philips 640A (het topmodel uit 1934) aan te sluiten. Dan maar geen stereo, maar goede kwaliteit mono is tenslotte ook super. Nu alleen nog een kabeltje van stereo naar mono zien te maken....

Groeten van Hans
Bijlagen:

Gemaakt door Kunena