Skip to main content
Algemeen

philips N3X84 V 08 6VOLT voor in mijn oldtimer defect

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
06 mrt 2012 20:03 #15260 door hkruis
Een koppelcondensator is een gewone condensator, In jou radio een groot zwart geval. (teerknol)
De aanduiding koppelcondensator geeft aan dat deze het signaal tussen 2 buizen zit. BV. van de anode van B2 naar B3 met nummer C21 (10K)= 10000 pF = 10nF, zie je schema. Deze condensatoren zijn vaal verlopen of lek, maar dat gaat ook op voor nog wel wat andere componenten in je radio.

succes

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
06 mrt 2012 19:24 #15258 door arjenm
hallo, bedankt allemaal voor het mee denken ik ga hem van het weekeinde inbouwen en nog eens proberen
de pijlen op de triller staan netjes horizontaal kan de triller kapot gaan als er iets anders niet in orde is ik las ook nog om de koppel condensator te kontroleren waar kan ik die vinden :radio: sorry mischien een domme vraag maar ik ben nog maar een beginneling in de buizenradio wereld maar wel iemand die er graag meer van wil weten en leren:thumbsup: gr arjen

mvg arjen meulmeester

ik probeer het repareren van buizen radio,s onder de knie te krijgen en er zoveel mogelijk over te weten te komen WAAROM om dat ik iets heb met oude radio,s en techniek .
mijn andere hobby is het restaureren van oldtimers en alles wat er met te maken heeft
en natuurlijk ook mee rijden

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
05 mrt 2012 21:11 #15245 door hkruis
even samenvatten

Er zijn 2 problemen begrijp ik, de triler start niet altijd goed op, deze kan defect zijn of de positie, pijlen staan niet mooi horizontaal kan problemen geven.

Als de antenne aan een zonnescherm vastzit is de ontvangst in orde, en dan gelden mijn inziens de verhalen van Soundman2 en Laurens allebei.

Dus misschien even op de juist manier in de auto plaatsen met een goed gemonteerde antenne en daarna nog bezig zijn met het ontstoren van het geheel.

Meer
05 mrt 2012 20:54 #15244 door Laurens
Als de radio los op de werkbank ligt, dan heeft ie nauwelijks tegencapaciteit voor de antenne. In een auto zal ie het een stuk beter doen vanwege de grote hoeveelheid staal.
Verder kan je er flink zeker van zijn dat er wel wat lekke condensatoren in zitten. Controleer in ieder geval de koppelcondensator en controleer of de hoogspanning op de elco's hoog genoeg is.

.

Meer
05 mrt 2012 20:17 #15243 door arjenm
oke bedankt ik ga er mee aan de slag
gr arjen

mvg arjen meulmeester

ik probeer het repareren van buizen radio,s onder de knie te krijgen en er zoveel mogelijk over te weten te komen WAAROM om dat ik iets heb met oude radio,s en techniek .
mijn andere hobby is het restaureren van oldtimers en alles wat er met te maken heeft
en natuurlijk ook mee rijden

Meer
05 mrt 2012 19:44 #15241 door soundman2
De antenne wordt met de antennekring gekoppeld en vormt dan ee deel van de radio. Omdat geen antenne hetzelfde is, moet deze net als de andere kringen in de radio afgregeld worden. Evenwel heeft de fabrikant de laatste schakel niet in de hand en daarop is er één afregelpunt dat de monteur moet instellen.
Als de antenne goed is afgeregeld en je pakt hem vast, dan zal de antennekring verstemmen en de ontvangst slechter worden. Bij jou is dat niet het geval, daaruit trek ik de conclusie dat de antennetrimmer nog moet worden afgeregeld. Overigens is de kabel aan de antenne geen gewone 75 ohm coax, maar een zeer speciale kabel met een hele dunne ader, die past bij het hoogohmige karakter van de antenne.

Soundman2

Gemaakt door Kunena