brAun 199
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Heb ik het nu mis? ... maar bedoel je niet 4 gelijkrichtdiodes 1N4005,1N4006 of 1N4007 i.p.v. 4 diodes 1N4148 (= 100V 75mA).
Vriendelijke groeten,
Kan je beter meteen vervangen door een nieuw exemplaar( die vaal groene).Zijn niet echt betrouwbaar deze komponenten en hoogst waarschijnlijk was dit in eerste instantie reeds de boosdoener;dDenk je dit ook niet Nico? Groet Freddy
- hkruis
- [hkruis]
-
Maar mijn advies verandert er niet door
Voor dioden kun je zowat àlles gebruiken dat 500 volt of meer verdraagt. Vaak zie je dan een max. stroom van 1 ampere erbij staan. Zijn gewoonlijk klein genoeg om in de behuizing van de oude seleencel te stoppen. Let op dat je die cel in een goed geventileerde ruimte openmaakt: ik zei al dat seleendioxide vergiftig is
Nico
- woutervddn
- [woutervddn]
-
Onderwerp Auteur
Ouwe Schipper schreef : In elk geval
Als je de seleencel wilt vervangen door iets moderners worden dat altijd 4 dioden in een Graetz schakeling. Ik zie op je foto maar 2 dioden.
Bij Braun tref ik alleen maar de 166 aan, heb je een schema van de 199?
Verder kun je maar beter eerst die nieuwe bruggelijkrichter aanbrengen, maar de + pool even nergens aan verbinden. Dan tussen die + pool en de rest van het toestel een gloeilamp aansluiten van 40 Watt. Zo kun je zien waar de grote sluitingmaker zit (vaak de voedings- elco's)
Als je een schema hebt gaan we verder
Nico
Het schema zit in een attachment bij m'n eerste post. Daarop heb ik ook die vermogensweerstand aangeduid.
hkruis schreef : De seleniumcel kun je vervangen door 4 diodes, bv 1n4148. Als je de oude cel open maakt kin je diodes in de oude cel plaatsen en deze weer in de radio monteren.
Dat is exact wat ik wil doen, maar welke diodes kan ik net gebruiken in plaats van die B250 C100 ? Staat dat voor 250V 100mA?