Skip to main content
Algemeen

brAun 199

Meer
15 jan 2012 13:56 - 15 jan 2012 14:14 #13699 door woutervddn
brAun 199 werd gestart door woutervddn
Hey iedereen

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik hier nog eens langs ben geweest.. (nog in de tijd van het oude forum). En ondertussen ben ik nog niet zo veel wijzer geworden wat betreft radio's... Maar goed dat ik hier nog terecht kan ;)

Anyhow, even een snelle situatieschets: Mijn roommate en ik hebben beiden een brAun 199. De mijne speelt ondertussen al een tijdje vrolijk, maar die van haar is een ander verhaal. Reeds een tijdje geleden hebben we die eens uit z'n kast gehaald, wat schoon gemaakt en die condensator vervangen, ze heeft dat allemaal mooi neergeschreven op haar blog, en ook enkele toffe foto's bijgevoegd: agirlinscience.eu/2011/08/15/restorating-tube-radio-part-i/

Ik was achter enkele nieuwe zekeringen gegaan, maar door een fout kreeg ik snelle mee ipv trage. :duh: Die springen spijtig genoeg meteen :( zowel in mijn radio als die van haar..
Dan maar terug de oude zekering in mijn radio gestoken (die wel overbrugt was, dus veel nut heeft die eigenlijk niet meer).

Nu hebben we die niet bij haar geprobeerd omdat er 2 draadjes los waren vlak achter de gelijkrichter. En vandaag hebben we eens uitgezocht waar die eigenlijk thuis horen..
Bleek dat die gelijkrichter het ooit opgegeven had, en dat ze dus maar zelf iets gefabriceerd hadden. (Ik upload straks wel eens een foto van dat gedrocht, de camera moet nog laden)

De gelijkrichter in kwestie id een Philips volgens het label: RS250 B125, en bij mij zit er een Siemens B250 C100 in.. (En dat laatste klonk me al bekender in de oren)

Nu goed, we hadden door dat die kabeltjes nergens meer hoefden omdat die gelijkrichter nu toch niets meer doet! Dan toch maar eens mijn "zekering" er in gedaan en opgezet, de radio merkte.. Maar al na enkele seconden verspreidde die een enorme stank. De weerstand (W55 op het schema) stond roodgloeiend! Not good! Uitgemeten, de hare had nog zo'n 230Ω en in mijn radio had die nog steeds een mooie 1,48kΩ.

Zodus zitten we nu met een radio met een kapotte weerstand, en een kapotte gelijkrichter. Nu vraag ik me af of die doe-het-zelf klus van de vorige eigenaar de reden is dat deze zekering het begeeft of dat we tijdens het opkuisen toch iets anders verkeerds gedaan hebben?

Wat denken jullie?

En verder, ik denk dat zo'n selenium niet meer gebruikt wordt? Welke moderne gelijkrichter biedt hier goed alternatief?

Alvast bedankt

Wouter

PS: ik merk net dat ik niet echt de juiste plaats heb gekozen om deze post te plaatsen, waar kan ik dit nog aanpassen?
Bijlagen:
Laatst bewerkt 15 jan 2012 14:14 door woutervddn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena