Algemeen
Priegelwerk....
14 dec 2011 18:31 #12631
door pieterv
Beantwoord door pieterv in topic Re: Priegelwerk....
Inmiddels heb ik het uiteinde van het spoeltje kunnen vinden met een vergrootglas en een leesbril en heb ik een dun draadje van soldeerlitze om de dunste naald uit de naaidoos gewikkeld om er een oogje aan te kunnen maken. Met mijn lichtste soldeerbout de eindjes aan elkaar geknoopt:
Nu de soldeerlip nog met 2-componentenlijm vastmaken aan het spoellichaam en na uitharden kan het herboren spoeltje weer in de radio gemonteerd worden. Spannend en in afwachting van hernieuwde radioklanken groet ik u.
P.s. Toch wel leuk die 50-er jaren reparatie techniek......
Groetjes, Hans
Hallo Hans,
Soms ontkom je niet aan dit soort werkjes. Ik heb dergelijks ook meerdere malen gedaan, maar bijna altijd met een succesvolle afloop. En dat geeft dan grote voldoening. Ik hoop dat bij jou de operatie ook geslaagd zal zijn.
Met vriendelijke groet, Pieter.
Nu de soldeerlip nog met 2-componentenlijm vastmaken aan het spoellichaam en na uitharden kan het herboren spoeltje weer in de radio gemonteerd worden. Spannend en in afwachting van hernieuwde radioklanken groet ik u.
Groetjes, Hans
Hallo Hans,
Soms ontkom je niet aan dit soort werkjes. Ik heb dergelijks ook meerdere malen gedaan, maar bijna altijd met een succesvolle afloop. En dat geeft dan grote voldoening. Ik hoop dat bij jou de operatie ook geslaagd zal zijn.
Met vriendelijke groet, Pieter.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Johannes
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- TransistorTube
- [TransistorTube]
-
Minder
Meer
14 dec 2011 11:50 #12623
door TransistorTube
Beantwoord door TransistorTube in topic Re: Priegelwerk....
Hee Hans,
Terwijl ik mijn stukje schreef, ben je al tot vorderingen gekomen:thumbsup:
Geweldig! Sneller dan gedacht...
Zo zie je; Waar een wil is, is een weg;)
Super!Ik zou net in mijn onderdelenbak gaan struinen voor je.......
Nu, veel assemblage-plezier gewenst van je portable, en dat ie vanmiddag maar weer lekker mag spelen!:smileys-boo
:Kerstzang: Vriendelijke groeten, TT :kerstman-da
Terwijl ik mijn stukje schreef, ben je al tot vorderingen gekomen:thumbsup:
Geweldig! Sneller dan gedacht...
Zo zie je; Waar een wil is, is een weg;)
Super!Ik zou net in mijn onderdelenbak gaan struinen voor je.......
Nu, veel assemblage-plezier gewenst van je portable, en dat ie vanmiddag maar weer lekker mag spelen!:smileys-boo
:Kerstzang: Vriendelijke groeten, TT :kerstman-da
- TransistorTube
- [TransistorTube]
-
Minder
Meer
14 dec 2011 11:44 #12622
door TransistorTube
Goedemiddag Hans,
Veel succes vanmiddag bij dit priegelkarweitje.
Ik hoop dat je dit vanmiddag lukt in "algehele afzondering" .......
Ik heb zelf enkele malen een spoel overgezet vanuit een slooptoestel, en met succes.
Maar oh, mijn god.....:duizelig: Wat een vervelend karweitje, met het los solderen uit de print willen de draadjes van de spoel ook wel eens meekomen.....:neeneenee:
Maar, wanneer het weer eenmaal werkt, ben je dat meestal weer snel vergeten.
En een stuk sleutel-ervaring rijker!
Ik zie je verslag tegemoet.....:Kerstzang:
En mocht het niet lukken, gaan we eens snel voor je op zoek naar een originele spoel.
Er is vast nog een (aantal) toestel(len) van PHILIPS waar het vermaledijde spoeltje ook in is gebruikt!
Misschien zelfs in vroege transistor-portables, en in dat geval kan ik mijn onderdelenbak eens op de kop zetten.(En mocht ik iets hebben, je zondag overhandigen...
)
Misschien kunnen de heren"Philips-kenners" zich hier over buigen?
Misschien weet Maarten iets?ik sta altijd versteld van zijn kennis van PHILIPS-feitjes.....
Nu, Succes!
Ik ga er vooralsnog van uit dat het je gaat lukken...
Vriendelijke groeten, TT :kerst-smile
Veel succes vanmiddag bij dit priegelkarweitje.
Ik hoop dat je dit vanmiddag lukt in "algehele afzondering" .......
Ik heb zelf enkele malen een spoel overgezet vanuit een slooptoestel, en met succes.
Maar oh, mijn god.....:duizelig: Wat een vervelend karweitje, met het los solderen uit de print willen de draadjes van de spoel ook wel eens meekomen.....:neeneenee:
Maar, wanneer het weer eenmaal werkt, ben je dat meestal weer snel vergeten.
En een stuk sleutel-ervaring rijker!
Ik zie je verslag tegemoet.....:Kerstzang:
En mocht het niet lukken, gaan we eens snel voor je op zoek naar een originele spoel.
Er is vast nog een (aantal) toestel(len) van PHILIPS waar het vermaledijde spoeltje ook in is gebruikt!
Misschien zelfs in vroege transistor-portables, en in dat geval kan ik mijn onderdelenbak eens op de kop zetten.(En mocht ik iets hebben, je zondag overhandigen...
Misschien kunnen de heren"Philips-kenners" zich hier over buigen?
Misschien weet Maarten iets?ik sta altijd versteld van zijn kennis van PHILIPS-feitjes.....
Nu, Succes!
Ik ga er vooralsnog van uit dat het je gaat lukken...
Vriendelijke groeten, TT :kerst-smile
14 dec 2011 11:39 #12621
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Re: Priegelwerk....
Inmiddels heb ik het uiteinde van het spoeltje kunnen vinden met een vergrootglas en een leesbril en heb ik een dun draadje van soldeerlitze om de dunste naald uit de naaidoos gewikkeld om er een oogje aan te kunnen maken. Met mijn lichtste soldeerbout de eindjes aan elkaar geknoopt:
Groetjes, Hans
Groetjes, Hans
De volgende gebruiker (s) zei dank u: TransistorTube
14 dec 2011 10:55 #12620
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Re: Priegelwerk....
Dank je TT voor je bemoedigende bericht,
Of Philips dit spoeltje in meerdere toestellen toepaste....... ik weet het niet.
Wat ik wel weet dat het geëmailleerde wikkeldraad nog dunner is dan een mensenhaar en om het te kunnen solderen moet eerst het emaillelaagje er af.
Ik heb eens gelezen dat je daarvoor het uiteinde van het draadje moet verhitten en snel afkoelen. Door uitzetten en vervolgens krimpen barst het emaillelaagje en blijft de koperen kern over.
Nou, ik ga vandaag een poging wagen en ik laat even weten of het gelukt is. Ik weet wel dat je bij dit priegelwerk door niemand gestoord moet worden. Zelf niet (of juist niet) door de kat.
Groeten, Hans :kerst-smile
Of Philips dit spoeltje in meerdere toestellen toepaste....... ik weet het niet.
Wat ik wel weet dat het geëmailleerde wikkeldraad nog dunner is dan een mensenhaar en om het te kunnen solderen moet eerst het emaillelaagje er af.
Ik heb eens gelezen dat je daarvoor het uiteinde van het draadje moet verhitten en snel afkoelen. Door uitzetten en vervolgens krimpen barst het emaillelaagje en blijft de koperen kern over.
Nou, ik ga vandaag een poging wagen en ik laat even weten of het gelukt is. Ik weet wel dat je bij dit priegelwerk door niemand gestoord moet worden. Zelf niet (of juist niet) door de kat.
Groeten, Hans :kerst-smile
- TransistorTube
- [TransistorTube]
-
Minder
Meer
14 dec 2011 09:56 #12619
door TransistorTube
Goedemorgen Hans,:sfeerkaars:
Ik had je relaas gelezen, je had het bijna opgegeven....
Maar, ziehier! Je bent al een heel eind, en ik denk dat je dit gaat lukken.
Veel succes gewenst met de reparatie van de spoel.
En mocht het nu niet lukken; Zaterdag is het beurs! Daar is vast iets te vinden.:smileys-boo
Zit dit spoeltje toevallig ook nog in andere Philips radio's?
Misschien zelfs in hele vroege transistor-exemplaren?
Dan kan ik je misschien helpen wanneer de reparatie niet mocht slagen......
Maar vooralsnog ga ik er van uit dat je dit"monnikenwerkje"gaat klaren!
:kerst-kaars Vriendelijke groeten, TT. :kerst-smile
Ik had je relaas gelezen, je had het bijna opgegeven....
Maar, ziehier! Je bent al een heel eind, en ik denk dat je dit gaat lukken.
Veel succes gewenst met de reparatie van de spoel.
En mocht het nu niet lukken; Zaterdag is het beurs! Daar is vast iets te vinden.:smileys-boo
Zit dit spoeltje toevallig ook nog in andere Philips radio's?
Misschien zelfs in hele vroege transistor-exemplaren?
Dan kan ik je misschien helpen wanneer de reparatie niet mocht slagen......
Maar vooralsnog ga ik er van uit dat je dit"monnikenwerkje"gaat klaren!
:kerst-kaars Vriendelijke groeten, TT. :kerst-smile