Algemeen
Jaren 20 radio's
14 nov 2011 15:20 - 14 nov 2011 15:23 #11566
door Ted
Beantwoord door Ted in topic Re: Jaren 20 radio's
In Haarlem bestaat sinds kort het "Radio TV Design Museum Haarlem", gebaseerd o.a. op de voormalige 'Radio Stiphout-collectie' en het Farad museum.
www.radiotvdesignmuseum.nl/index.php?page=het-museum
www.radiotvdesignmuseum.nl/index.php?page=het-museum
Laatst bewerkt 14 nov 2011 15:23 door Ted.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
14 nov 2011 14:28 #11563
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Re: Jaren 20 radio's
Hoi Klaas,
in principe is het best leuk
alleen met deze regering kun je het wel op je buikschrijven
er wordt overal op bezuinigd en kunst en cultuur helemaal
je moet zelf een flinke zak met duiten hebben om iets te kunnen realiseren
zelf het electriciteits museum in hoenderloo verkeerd al in de problemen als ze al collecties radio gaan verkopen
vanwege wegvallen van sponsors
maar er is wel 1 met 20e jaren radio's in Reusel Het Radio Amateur Museum
daar staan kastjes in uit 1923 tot 1930
IK denk zelf als je een museum begin dat je het breed moet aanpakken
Radio's van 1920 tot 1965 buizen tijdperk audio en TV
voor elk wat wils je trekt een breder publiek en ergens midden in het land centraal gelegen
Maar eerst moet het geldschip voorbij varen
René Daemen
in principe is het best leuk
alleen met deze regering kun je het wel op je buikschrijven
er wordt overal op bezuinigd en kunst en cultuur helemaal
je moet zelf een flinke zak met duiten hebben om iets te kunnen realiseren
zelf het electriciteits museum in hoenderloo verkeerd al in de problemen als ze al collecties radio gaan verkopen
vanwege wegvallen van sponsors
maar er is wel 1 met 20e jaren radio's in Reusel Het Radio Amateur Museum
daar staan kastjes in uit 1923 tot 1930
IK denk zelf als je een museum begin dat je het breed moet aanpakken
Radio's van 1920 tot 1965 buizen tijdperk audio en TV
voor elk wat wils je trekt een breder publiek en ergens midden in het land centraal gelegen
Maar eerst moet het geldschip voorbij varen
René Daemen
René Daemen
14 nov 2011 08:56 #11558
door klaas
Beantwoord door klaas in topic Re: Jaren 20 radio's
In mijn visie is Nederland toe aan een museum waar al deze spullen naar toe kunnen en dan bedoel ik niet al die kleine privemusea die weer afhankelijk zijn van een verzamelaar.
Het Nationaal Nederland Radio- en Telegrafie museum.
Mee eens!
Wie gaat dit oprichten?
Mee eens!
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
14 nov 2011 07:09 - 14 nov 2011 07:13 #11555
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Jaren 20 radio's
Het is leuk, omdat het de begin periode van de radio in Nederland was. Tussen 1920 en 1930 werd er behoorlijk wat vooruitgang geboekt. Technische gezien vind ik het interessant. Met de radio uit die periode heb ik niet zoveel.
Als je een beetje al het aanbod bekijkt zie je staads meer verzamelingen op de markt komen door het overlijden van de eigenaar. De club van belangstellende in klein en de antiek wereld zit er helemaal niets in. Amsterdam heeft veel antiek zaken, kasten en andere zaken uit deze periode genoeg aanwezig, een oude drukkerij letterkast brengt gemakkelijk 800-1000,00 euro op. Maar geen radio's of ander ontvangst apparatuur.
De club van belangstellende is klein en neemt verder af. In mijn visie is Nederland toe aan een museum waar al deze spullen naar toe kunnen en dan bedoel ik niet al die kleine privemusea die weer afhankelijk zijn van een verzamelaar.
Als je een beetje al het aanbod bekijkt zie je staads meer verzamelingen op de markt komen door het overlijden van de eigenaar. De club van belangstellende in klein en de antiek wereld zit er helemaal niets in. Amsterdam heeft veel antiek zaken, kasten en andere zaken uit deze periode genoeg aanwezig, een oude drukkerij letterkast brengt gemakkelijk 800-1000,00 euro op. Maar geen radio's of ander ontvangst apparatuur.
De club van belangstellende is klein en neemt verder af. In mijn visie is Nederland toe aan een museum waar al deze spullen naar toe kunnen en dan bedoel ik niet al die kleine privemusea die weer afhankelijk zijn van een verzamelaar.
Laatst bewerkt 14 nov 2011 07:13 door hkruis.
Minder
Meer
14 nov 2011 03:42 - 14 nov 2011 03:44 #11554
door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Re: Jaren 20 radio's
Mijn interesse hebben zulke toestellen wèl...
Maar gewoonlijk wordt er de HOOFDPRIJS voor gevraagd wat in deze tijd toch nogal optimistisch lijkt. Het is wat een gek ervoor geven wil, maar zo gek ben ik nu óók weer niet. Nogal wat mensen schijnen er een soort belegging in te hebben gezien en dat valt nu tegen
Op de radiobeurs in Rotterdam zag ik twee Roggebroden staan in erbarmelijke conditie waar evenzovrolijk 140 en 160 euro voor werd gevraagd
Nico
Maar gewoonlijk wordt er de HOOFDPRIJS voor gevraagd wat in deze tijd toch nogal optimistisch lijkt. Het is wat een gek ervoor geven wil, maar zo gek ben ik nu óók weer niet. Nogal wat mensen schijnen er een soort belegging in te hebben gezien en dat valt nu tegen
Op de radiobeurs in Rotterdam zag ik twee Roggebroden staan in erbarmelijke conditie waar evenzovrolijk 140 en 160 euro voor werd gevraagd
Nico
Laatst bewerkt 14 nov 2011 03:44 door Ouwe Schipper.
13 nov 2011 21:57 #11552
door Marcel L
Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Beantwoord door Marcel L in topic Re: Jaren 20 radio's
Hoi Roland,
Persoonlijk hebben de jaren '20 toestellen mij nooit zo geïnteresseerd.
Voor mij, en nogmaals dat is persoonlijk en niet denigrerend bedoeld, zijn het toch wat hobbydozen in de vaak niet aansprekende vormgeving van een houten kistje.
O.a. Philips heeft destijds op een gegeven moment ingezien dat vormgeving erg belangrijk is, en dat zie je terug in de radio's daarna.
Dat werkt voor mij schijnbaar ook zo.
Historisch gezien zijn het uiteraard ERG INTERESSANTE toestellen. Voor mij als verzamelaar zijn ze echter totaal niet interessant. Maar wie weet komt dat nog eens...
Groeten van Marcel
Persoonlijk hebben de jaren '20 toestellen mij nooit zo geïnteresseerd.
Voor mij, en nogmaals dat is persoonlijk en niet denigrerend bedoeld, zijn het toch wat hobbydozen in de vaak niet aansprekende vormgeving van een houten kistje.
O.a. Philips heeft destijds op een gegeven moment ingezien dat vormgeving erg belangrijk is, en dat zie je terug in de radio's daarna.
Dat werkt voor mij schijnbaar ook zo.
Historisch gezien zijn het uiteraard ERG INTERESSANTE toestellen. Voor mij als verzamelaar zijn ze echter totaal niet interessant. Maar wie weet komt dat nog eens...
Groeten van Marcel
Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl