Skip to main content
Algemeen

Jaren 20 radio's

Meer
19 nov 2011 17:09 - 19 nov 2011 17:16 #11799 door maarten
Beantwoord door maarten in topic Re: Jaren 20 radio's

Johannes schreef : Inderdaad, Burndept was ook zo'n grote producent van hoornluidsprekers. Net als BTH - (British Thomson Houston) aan het einde van de 20-er jaren. Waar zouden die merken toch gebleven zijn...

Het erfgoed van British Thomson-Houston op defensiegebied is via GEC en Marconi nu bij Telent terechtgekomen. Consumentenelectronica zat daar naar mijn idee al heel lang niet bij. Het erfgoed van de Franse tak van Thomson-Houston ligt verspreid over meerdere bedrijven, op consumentengebied is dat het Chinese TCL.
Laatst bewerkt 19 nov 2011 17:16 door maarten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• buurjongen
  • [buurjongen]
Meer
19 nov 2011 13:20 #11794 door buurjongen
Beantwoord door buurjongen in topic Re: Jaren 20 radio's
beste hennie,

mooie site zeg.

groetjes van henk

Meer
19 nov 2011 12:25 #11793 door hennie1944

Meer
19 nov 2011 12:20 #11792 door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Re: Jaren 20 radio's
Dag Hennie

Inderdaad, Burndept was ook zo'n grote producent van hoornluidsprekers. Net als BTH - (British Thomson Houston) aan het einde van de 20-er jaren. Waar zouden die merken toch gebleven zijn...

Groeten, Hans

Meer
19 nov 2011 12:01 #11791 door hennie1944
Beantwoord door hennie1944 in topic Re: Jaren 20 radio's
de zelfde hoorn luidspreker heb ik hier en is van het engelse merk BURNDEPT. in de hoorn staat ook nog ETHOVOX. voor verdere beschrijving zie de reactie van johannes. hennie1944

Handtekening

Meer
19 nov 2011 11:46 - 19 nov 2011 11:58 #11790 door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Re: Jaren 20 radio's
Hallo René,

Deze hoornluidspreker dateert van rond 1925. Het merk kan ik niet lezen op de foto, maar diverse fabrikanten, zoals BTH produceerden deze luidsprekers omdat radio's in die tijd meestal door zelfbouwers werden gemaakt en men wel iets meer wilde dan alleen een koptelefoon. De eindversterkerbuizen werden ook steeds beter, waardoor een krachtiger weergave mogelijk was.

De hoornluidspreker is eigenlijk niet meer dan een verbeterd mechanisme van een koptelefoon compleet met trilplaatje en het geluid wordt door de hoorn versterkt tot een nasaal geluid op huiskamerniveau.
Aangezien mijn verzamelperiode ca. 1928 begint (de allereerste Philips 2501) valt deze luidspreker buiten mijn belangstelling. Maar dat even terzijde :)

Je moet als HiFi fanaat echter nooit vergeten dat de radio-omroep en de aanverwante radio-industrie in die tijd met de toen beschikbare technische kennis en middelen ooit zo is begonnen :)

Zoek anders eens naar Hanso Schotanis a Steringa Idzerda en je bent weer helemaal op de hoogte van het allereerste begin van de Nederlandse draadloze omroep.

Groeten, Hanso ;)
Laatst bewerkt 19 nov 2011 11:58 door Johannes.

Gemaakt door Kunena