Algemeen
De radio philps Bx690 A goed type
Minder
Meer
02 nov 2011 22:24 - 02 nov 2011 22:25 #11260
door Paul Brouwer
Beantwoord door Paul Brouwer in topic Re: De radio philps Bx690 A goed type
Hallo Pieter,
Om dit verschil in ontvangst te horen, heb je geen meetapparatuur nodig. Er zat echt een wereld van verschil tussen. En dan de selectiviteit in de afstemming.... Het een en ander nameten kan ik niet meer omdat ik de BX690A niet meer
heb.
Groeten,
Paul
Om dit verschil in ontvangst te horen, heb je geen meetapparatuur nodig. Er zat echt een wereld van verschil tussen. En dan de selectiviteit in de afstemming.... Het een en ander nameten kan ik niet meer omdat ik de BX690A niet meer
heb.
Groeten,
Paul
Laatst bewerkt 02 nov 2011 22:25 door Paul Brouwer.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
02 nov 2011 19:23 - 02 nov 2011 19:25 #11246
door Verdicom
Beantwoord door Verdicom in topic Re: De radio philps Bx690 A goed type
Hallo Pieter,
Er is zeker een MG-ontvanger geweest met 2 HF-trappen en 2 MF-trappen.
Als bijlagen hier het schema uit 1967
Om redenen van copyright heb ik een deel moeten zwartmaken.
Ik heb deze zelf ook eens experimenteel gebouwd en heb hem zelfs deels nog staan.
Waar ik dit ooit vandaan heb gehaald ????
Groet,
Han
Er is zeker een MG-ontvanger geweest met 2 HF-trappen en 2 MF-trappen.
Als bijlagen hier het schema uit 1967
Om redenen van copyright heb ik een deel moeten zwartmaken.
Ik heb deze zelf ook eens experimenteel gebouwd en heb hem zelfs deels nog staan.
Waar ik dit ooit vandaan heb gehaald ????
Groet,
Han
Laatst bewerkt 02 nov 2011 19:25 door Verdicom.
02 nov 2011 18:15 #11238
door pieterv
Beantwoord door pieterv in topic Re: De radio philps Bx690 A goed type
Hallo Paul,
Je schreef:'Jij hebt het helemaal juist met jouw veronderstelling. De BX680A/-U en BX690A hadden geen HF-voorversterkingbuis maar deze toestellen missen deze mijns inziens ook niet. De BX690A die ik heb gehad was echt zo gevoelig dat je er ten tij en ontij ongelovelijk veel zenders mee op de KG kon ontvangen. Ongeacht de band. Dit deed de ontvangst op mijn BX760Z en BX660X echt tot 'gemiddeld radiootje' degraderen.'
Het beoordelen van de gevoeligheid 'zo op het oor' is is nogal subjectief. Eigenlijk moet je objectief meten om de gevoeligheid van verschillende radio's te vergelijken. Bijvoorbeeld welke HF spanning is er nodig aan de antenne ingang om bijvoorbeeld 1 volt MF signaal te produceren aan de detector kring, 10?, 20? microvolt?
De gevoeligheid zal ook afhangen van de frequentie, een toestel kan bijvoorbeeld op 50 meter gevoeliger zijn dan op 16 meter KG. Natuurlijk moet de radio voor de meting perfect afgeregeld zijn en moet tijdens de meting de AVR uitgeschakeld zijn opdat de te testen radio de maximale gevoeligheid heeft.
Opvallend is wel dat er vanaf 1948 kennelijk geen omroep radio's meer gemaakt worden met een HF voorversterker. Van Philips is de BX671A en van Erres is de KY477 zover ik weet de laatsten. Bij radio's met rimlock of noval buizen zie je nooit een HF buis voor de mengbuis ECH42 of ECH81. Bij transistor radio's zijn er bijna altijd twee middenfrequent trappen en wordt het antennesignaal steeds direct aan de mengtransistor toegevoerd.
Kennelijk werd de gevoeligheid van de toestellen eind jaren 40 beter door een grotere middenfrequent versterking. Maar het kan ook gewoon een zaak zijn van de radio's goedkoper maken. Zonder HF buis spaar je spoelen uit en ook is een twee sectie afstem C goedkoper dan een drie sectie afstem C. Omroep zenders werden natuurlijk ook sterker zodat men met wat minder gevoelige toestellen genoeg had.
mvg, Pieter.
Je schreef:'Jij hebt het helemaal juist met jouw veronderstelling. De BX680A/-U en BX690A hadden geen HF-voorversterkingbuis maar deze toestellen missen deze mijns inziens ook niet. De BX690A die ik heb gehad was echt zo gevoelig dat je er ten tij en ontij ongelovelijk veel zenders mee op de KG kon ontvangen. Ongeacht de band. Dit deed de ontvangst op mijn BX760Z en BX660X echt tot 'gemiddeld radiootje' degraderen.'
Het beoordelen van de gevoeligheid 'zo op het oor' is is nogal subjectief. Eigenlijk moet je objectief meten om de gevoeligheid van verschillende radio's te vergelijken. Bijvoorbeeld welke HF spanning is er nodig aan de antenne ingang om bijvoorbeeld 1 volt MF signaal te produceren aan de detector kring, 10?, 20? microvolt?
De gevoeligheid zal ook afhangen van de frequentie, een toestel kan bijvoorbeeld op 50 meter gevoeliger zijn dan op 16 meter KG. Natuurlijk moet de radio voor de meting perfect afgeregeld zijn en moet tijdens de meting de AVR uitgeschakeld zijn opdat de te testen radio de maximale gevoeligheid heeft.
Opvallend is wel dat er vanaf 1948 kennelijk geen omroep radio's meer gemaakt worden met een HF voorversterker. Van Philips is de BX671A en van Erres is de KY477 zover ik weet de laatsten. Bij radio's met rimlock of noval buizen zie je nooit een HF buis voor de mengbuis ECH42 of ECH81. Bij transistor radio's zijn er bijna altijd twee middenfrequent trappen en wordt het antennesignaal steeds direct aan de mengtransistor toegevoerd.
Kennelijk werd de gevoeligheid van de toestellen eind jaren 40 beter door een grotere middenfrequent versterking. Maar het kan ook gewoon een zaak zijn van de radio's goedkoper maken. Zonder HF buis spaar je spoelen uit en ook is een twee sectie afstem C goedkoper dan een drie sectie afstem C. Omroep zenders werden natuurlijk ook sterker zodat men met wat minder gevoelige toestellen genoeg had.
mvg, Pieter.
02 nov 2011 01:08 - 02 nov 2011 01:09 #11212
door Paul Brouwer
Huub,
De BX660X,BX760A/-X,BX680A/-U en BX690A waren als toestellen met grote bandspreiding waarbij de BX760A/-X en BX690A als extra een extra groot volume hadden. Niks meeer en niks minder en dan ook nog via de oude school.
Groet,
Paul
De BX660X,BX760A/-X,BX680A/-U en BX690A waren als toestellen met grote bandspreiding waarbij de BX760A/-X en BX690A als extra een extra groot volume hadden. Niks meeer en niks minder en dan ook nog via de oude school.
Groet,
Paul
Laatst bewerkt 02 nov 2011 01:09 door Paul Brouwer.
02 nov 2011 00:58 - 02 nov 2011 00:59 #11211
door Paul Brouwer
Hallo Pieter,
Jij hebt het helemaal juist met jouw veronderstelling. De BX680A/-U en BX690A hadden geen HF-voorversterkingbuis maar deze toestellen missen deze mijns inziens ook niet. De BX690A die ik heb gehad was echt zo gevoelig dat je er ten tij en ontij ongelovelijk veel zenders mee op de KG kon ontvangen. Ongeacht de band. Dit deed de ontvangst op mijn BX760Z en BX660X echt tot 'gemiddeld radiootje' degraderen.
Groeten,
Paul
Jij hebt het helemaal juist met jouw veronderstelling. De BX680A/-U en BX690A hadden geen HF-voorversterkingbuis maar deze toestellen missen deze mijns inziens ook niet. De BX690A die ik heb gehad was echt zo gevoelig dat je er ten tij en ontij ongelovelijk veel zenders mee op de KG kon ontvangen. Ongeacht de band. Dit deed de ontvangst op mijn BX760Z en BX660X echt tot 'gemiddeld radiootje' degraderen.
Groeten,
Paul
Laatst bewerkt 02 nov 2011 00:59 door Paul Brouwer.
01 nov 2011 17:54 - 01 nov 2011 17:58 #11187
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: De radio philps Bx690 A goed type
De uitgans travo.is ook groter in Ball en ruimer
Ze gaan ook dieper niet alleen harder ook een mooieren diepte
Wat mij opvalt deze mensen spreken Alle de bewondering
Van het Tunner gedeelt .De meeste philis radio,s onvangen wel goed
mits de gehelen Status perfeckt is . Er kan wat extra,s op aanwezig
Zijn maar dat is niet zoo nodig voor de recio zenders te ontvangen
Ik heb hier nog in gebruik een aantal ouden radio,s En die ontvaneng ook goed
Dus ik vind dat niet zoo zwaar wegen .Als opziens barend,s Ik spreek over
Het eind gedeelte trap. En koppel deze ook meer tegen Bij de meesteradio,s
Direkt diepte is niet zoo aanwezig . Maar ik denk dat het een antwoord is
Van zend amateurs .Die letten alleen maar op ontvangst en spreek stem en hard
Van mooie klank dat gaat voorbij ? Huub
Ze gaan ook dieper niet alleen harder ook een mooieren diepte
Wat mij opvalt deze mensen spreken Alle de bewondering
Van het Tunner gedeelt .De meeste philis radio,s onvangen wel goed
mits de gehelen Status perfeckt is . Er kan wat extra,s op aanwezig
Zijn maar dat is niet zoo nodig voor de recio zenders te ontvangen
Ik heb hier nog in gebruik een aantal ouden radio,s En die ontvaneng ook goed
Dus ik vind dat niet zoo zwaar wegen .Als opziens barend,s Ik spreek over
Het eind gedeelte trap. En koppel deze ook meer tegen Bij de meesteradio,s
Direkt diepte is niet zoo aanwezig . Maar ik denk dat het een antwoord is
Van zend amateurs .Die letten alleen maar op ontvangst en spreek stem en hard
Van mooie klank dat gaat voorbij ? Huub
Laatst bewerkt 01 nov 2011 17:58 door Huub.