Algemeen
Radio reparatiedag NVHR Driebergen
23 okt 2011 21:20 #10814
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Re: Radio reparatiedag NVHR Driebergen
Piet,
Zo is het ook nog eens een keer. Mijn kritiek betrof vooral de kritiek op de kritiek die net zo ongeinformeerd was als de kritiek zelf (als jullie het nog kunnen volgen
). Of de las nu wel of niet slecht was, excuses ervoor aandragen (anders dan: je kan het aan de foto helemaal niet zien, waar jij nu op wees) was voor mij niet aan de orde. Vandaar mijn stellige toon. Hoe dan ook zijn er veel tips langsgekomen voor mensen die een soldeerbout willen aanschaffen :lachuh:
Overigens mijn complimenten voor je - zoals gebruikelijk - uitstekende foto's, die doen verlangen erbij te zijn geweest. Ik zal zelf de eerstvolgende reparatiedag in Barendrecht bijwonen, als het goed is.
Zo is het ook nog eens een keer. Mijn kritiek betrof vooral de kritiek op de kritiek die net zo ongeinformeerd was als de kritiek zelf (als jullie het nog kunnen volgen
Overigens mijn complimenten voor je - zoals gebruikelijk - uitstekende foto's, die doen verlangen erbij te zijn geweest. Ik zal zelf de eerstvolgende reparatiedag in Barendrecht bijwonen, als het goed is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
23 okt 2011 21:06 #10810
door pietblaas
Groeten,
Piet.
Beantwoord door pietblaas in topic Re: Radio reparatiedag NVHR Driebergen
Over het soldeerwerk. Ik vind het merkwaardig dat er conclusies worden getrokken op grond van een foto (nr 58), waar juist het soldeerwerk net buiten de scherpte valt. Ook valt het licht net even anders, waardoor het lijkt alsof dit soldeerwerk prutswerk is. Geloof me, de soldeerverbinding is prima!
Het is ook geen demonstratiefoto. Als ik dat had gewild, dan had had ik wel een statief meegenomen en gezorgd voor perfect licht op precies deze soldeerlas. En dan was de foto op alle relevante delen perfect scherp en goed belicht geweest. Maar zelfs onder ideale omstandigheden is het toch wel lastig om een soldeerverbinding goed op de foto te zetten. Het glimmende tin weerkaatst het licht op een merkwaardige manier en dat valt soms goed uit, maar soms ook niet.
En wat de Wellers betreft, ik heb er al jaren een en die bevalt me beter dan welke soldeerbout ooit! En tweede hands is die meestal best goed betaalbaar (dat was de mijne ook).
Groeten,
Piet.
Het is ook geen demonstratiefoto. Als ik dat had gewild, dan had had ik wel een statief meegenomen en gezorgd voor perfect licht op precies deze soldeerlas. En dan was de foto op alle relevante delen perfect scherp en goed belicht geweest. Maar zelfs onder ideale omstandigheden is het toch wel lastig om een soldeerverbinding goed op de foto te zetten. Het glimmende tin weerkaatst het licht op een merkwaardige manier en dat valt soms goed uit, maar soms ook niet.
En wat de Wellers betreft, ik heb er al jaren een en die bevalt me beter dan welke soldeerbout ooit! En tweede hands is die meestal best goed betaalbaar (dat was de mijne ook).
Groeten,
Piet.
Groeten,
Piet.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: maarten
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
23 okt 2011 20:59 #10808
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Radio reparatiedag NVHR Driebergen
23 okt 2011 20:45 - 23 okt 2011 20:46 #10803
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Re: Radio reparatiedag NVHR Driebergen
Zo te horen een mooie dag geweest, met veel enthousiasme en geredde apparatuur :thumbsup:
Toch wat opmerkingen over de soldeerdiscussie: Er is géén excuus te bedenken voor slecht soldeerwerk. Een opmerking over de beste stuurlui die aan wal staan vind ik dus ongepast.
Overigens vind ik de reclame voor Weller ook wat overdreven. Hun blauwe spul is best aardig, maar ook best aardig duur en er zijn zoveel goede merken.
Met 25 a 30W red je het soms maar net als de metaaloppervlakte wat groter is. Ik soldeer al jaren met goedkope stations van 50W en krijg daar verreweg het meeste wel mee voorelkaar. Voor het echt zware werk had ik een hobbybout van 100W aan een lichtdimmer hangen, vooral gebruikt in de tijd dat ik nog geen soldeerstation had. Voor naast het station heb ik in mijn gereedschapstas ook een 25W boutje van het type dat Laurens beschrijft en daar kom je in het veld ook heel ver mee en sjouwt wat beter mee dan een station.
Toch wat opmerkingen over de soldeerdiscussie: Er is géén excuus te bedenken voor slecht soldeerwerk. Een opmerking over de beste stuurlui die aan wal staan vind ik dus ongepast.
Overigens vind ik de reclame voor Weller ook wat overdreven. Hun blauwe spul is best aardig, maar ook best aardig duur en er zijn zoveel goede merken.
Met 25 a 30W red je het soms maar net als de metaaloppervlakte wat groter is. Ik soldeer al jaren met goedkope stations van 50W en krijg daar verreweg het meeste wel mee voorelkaar. Voor het echt zware werk had ik een hobbybout van 100W aan een lichtdimmer hangen, vooral gebruikt in de tijd dat ik nog geen soldeerstation had. Voor naast het station heb ik in mijn gereedschapstas ook een 25W boutje van het type dat Laurens beschrijft en daar kom je in het veld ook heel ver mee en sjouwt wat beter mee dan een station.
Laatst bewerkt 23 okt 2011 20:46 door maarten.
23 okt 2011 20:23 #10798
door Laurens
.
Beantwoord door Laurens in topic Re: Radio reparatiedag NVHR Driebergen
Die blauwe wellers hebben meestal een vermogen van 80w, dus geen 25w.
Mijn el cheapo Velleman boutje is 25w en dat gaat nog prima met de meeste radiowerkzaamheden.
Mijn el cheapo Velleman boutje is 25w en dat gaat nog prima met de meeste radiowerkzaamheden.
.
23 okt 2011 19:55 #10795
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: Radio reparatiedag NVHR Driebergen
Ben het is maar een opvallende Hint
Doe julie er de Voordeel mee. weer wat voor de NVHR
Huub
Doe julie er de Voordeel mee. weer wat voor de NVHR
Huub
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ben van der Kolk