Skip to main content
Algemeen

Radio reparatiedag NVHR Driebergen

Meer
24 okt 2011 22:59 #10872 door maarten
Klinkt net zo enthousiast als de foto's eruitzien :)

Ik weet niet of ik er in Driebergen bij ga zijn, maar de volgende keer in Barendrecht als het goed is wel. Ik heb er al zin in.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
24 okt 2011 21:43 #10870 door peter1952
Even voor Huub (en de rest): Mijn bout is de Weller TCP, 45 W, 42 V. Ik heb alleen de bout met standaard, de trafo is van een ander soldeerstation en levert 40 V.
Voor Maarten: Ik scheer natuurlijk niet alle soldeerbouten onder één kam. De Ersa heb ik zelf ook gehad, maar is gesneuveld. Zelf bevalt mij de Weller het beste.
Het probleem met veel wat oudere bouten is dat het geen continu bouten zijn: Ze worden na verloop van tijd veel te heet. Door de methode die Huub aangeeft met de diode is dat te voorkomen, ik deed dat vroeger met een gloeilamp, dan kon je de warmte nog regelen ook door er een andere in te schroeven.

Voor de reparatiedagen gebruik ik een goedkope Weller van 25 W. en dat gaat ook prima.

Wat het solderen zelf betreft: Soms wil het echt niet een mooie las worden, het zit wel vast maar het ziet er niet uit.
Vooral die soldeerstrippen op die pertinax strippen willen wel eens niet goed pakken.

Maar voor degenen die nog nooit geweest zijn: Kom eens langs en zie eens hoe creatief de mensen zijn. Het is alleen al leuk om naar te kijken.

Ik kreeg daar zelf een toestelletje onder ogen, metalen kast met 4 golfbereiken,kon op 6V. accu en lichtnet.
Het was uitgerust met stalen buizen uit de 11 serie.
Na voorzichtig opstarten via een gloeilamp en schoonmaken van enkele buisvoeten speelde het toestel, met nog alle originele componenten en nog goed ook!
Het was uitgerust met een balanseindtrap met EDD11. Alleen was in een ver veleden de ECH11 vervangen door een ECH21.
Dit was zo netjes gedaan dat het niet echt opviel.
Zo kom je nog wel eens leuke toestelletjes tegen.

Het zendertje van Guala Kiss met platenspeler gaf een beresterk signaal zodat ondanks de vele storingen in de AM band toch nog goed getest kon worden. En dat de muziek niet altijd ieders smaak was, alsof op de radiozenders die we nog hebben op de M.G. zulke goede muziek wordt uitgezonden.....

Nog een kleine anekdote: De AM wordt door één van mijn vrienden die niets heeft met die "oude rommel" Antieke Modulatie genoemd.

Zo nu naar bed, voor straks welterusten allemaal.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
24 okt 2011 12:55 #10843 door maarten
Leuke suggestie Henk :)

Toch is het zo gek nog niet, op sommige andere fora heb je ook flink lange topics over welk gereedschap het beste bevalt en waarom. Ik kan me voorstellen dat er wel mensen zijn die daar wat aan hebben.

Meer
24 okt 2011 12:50 - 24 okt 2011 12:54 #10841 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: Radio reparatiedag NVHR Driebergen
Ja ik gebruik gewone bouten weller een Ersa En met Geharden stiften
Die gaat ook langer mee en kosten ook meer bij aankoop
die standaart stiften ja die vreten weg .
Goed idee henk intresant te weten .: prima : Huub
Laatst bewerkt 24 okt 2011 12:54 door Huub.

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
24 okt 2011 12:42 #10840 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Radio reparatiedag NVHR Driebergen
Piet, het zijn weer prachtige foto's en zou je de volgende keer alle soldeerbouten even op de foto kunnen zetten, neem dan ook gelijk de tangetjes, schroevendraaiertjes, meetinstrumenten even mee en vergeet het gebruikte tin niet, 60\40 of loodvrij.

Dan hebben we weer stof tot nadenken en om te schrijven uiteraard. : mmm :

Gr. henk

Meer
24 okt 2011 12:15 - 24 okt 2011 12:19 #10838 door maarten
Beste peter,

Ik realiseer me dat je op Huub reageert... Maar een Ersa is net als blauwe Weller toch ook geen hobbyboutje. Huub heeft kennelijk ook kritiek op een 25W Weller boutje, dat zou om de rode serie kunnen gaan die duidelijk wel onder "hobbyboutjes" valt, en daar uitspringt met een matige prijs/kwaliteitsverhouding.

Overigens valt het puntenverbruik van mijn goedkope 50W hobbysoldeerstations alles mee, bovendien zijn die punten behoorlijk goedkoop en kan je dus ook tegen geringe kosten een aantal verschillende vormen punten klaar hebben liggen. Zowel mijn losse Vellemanachtige boutje als mijn station worden niet te warm (tenzij ik het station zo instel) en de punten zijn relatief dik (niet veel dunner dan die van Weller).

Wat betreft het beoordelen van solderingen: Het ging om hoe die ene las er uit zag, daar zou niemand verder conclusies over andere solderingen uit moeten trekken. Ik las die ook niet, maar heb niet alle berichten nageplozen.
Laatst bewerkt 24 okt 2011 12:19 door maarten.

Gemaakt door Kunena