Bandrecorders
Akai GX210-D
26 feb 2014 10:27 #41303
door Bert V.
Beantwoord door Bert V. in topic Akai GX210-D
Gefeliciteerd Bjorn, met deze aanwinst!
Deze recorder heeft inderdaad géén direct-drive w.b. de bandaandrijving: de platte snaar loopt van de motorpulley naar het vliegwiel.
Bij omschakeling van 9,5-naar 19cm/sec loopt deze snaar over een dikker gedeelte van de motorpulley, daardoor wordt deze snaar wat uitgerekt, wat tot gevolg kan hebben dat deze op den duur bij afspelen op 9,5cm/sec te slap komt te staan, en bij deze snelheid de recorder niet goed op snelheid kan komen (jengel/zweven); het is dus verstandig om bij niet gebruik van deze recorder de snelheid vóór uitschakelen altijd weer op de 9,5-stand te zetten.
Het remsysteem is te vergelijken met die van de Revox..
Het omschakelen naar de reverse-stand bij het einde van de band gaat automatisch d.m.v. aluminium afslagtape.
Wat betreft de instelschroefjes van de opname/weergavekop: als deze nog origineel afgelakt zijn daar niet aan gaan draaien; ál deze schroefjes zijn vrij critisch qua instelling; in de reverse-stand springt deze kop namelijk in zijn geheel één spoor naar beneden om de andere sporen af te tasten.
Bert
Deze recorder heeft inderdaad géén direct-drive w.b. de bandaandrijving: de platte snaar loopt van de motorpulley naar het vliegwiel.
Bij omschakeling van 9,5-naar 19cm/sec loopt deze snaar over een dikker gedeelte van de motorpulley, daardoor wordt deze snaar wat uitgerekt, wat tot gevolg kan hebben dat deze op den duur bij afspelen op 9,5cm/sec te slap komt te staan, en bij deze snelheid de recorder niet goed op snelheid kan komen (jengel/zweven); het is dus verstandig om bij niet gebruik van deze recorder de snelheid vóór uitschakelen altijd weer op de 9,5-stand te zetten.
Het remsysteem is te vergelijken met die van de Revox..
Het omschakelen naar de reverse-stand bij het einde van de band gaat automatisch d.m.v. aluminium afslagtape.
Wat betreft de instelschroefjes van de opname/weergavekop: als deze nog origineel afgelakt zijn daar niet aan gaan draaien; ál deze schroefjes zijn vrij critisch qua instelling; in de reverse-stand springt deze kop namelijk in zijn geheel één spoor naar beneden om de andere sporen af te tasten.
Bert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
26 feb 2014 08:23 - 26 feb 2014 08:48 #41302
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Akai GX210-D
Nieuwe sony en philips Maxel TDK Ampex
Nieuwe soort basf agfa duitsen zwarte doos banden die zijn allemaal goed
Huub
Nieuwe soort basf agfa duitsen zwarte doos banden die zijn allemaal goed
Huub
Laatst bewerkt 26 feb 2014 08:48 door Huub.
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
26 feb 2014 08:01 #41301
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Akai GX210-D
Mochten er nog banden of reels nodig zijn, heb nog 2 pallets staan, bespeeld en onbespeeld, alle maten nog wel voorhanden. Diverse merken, Sony, Philips, TDK enz. Dus maak me los, zijn gratis tegen verzendkosten.
25 feb 2014 23:11 - 25 feb 2014 23:13 #41295
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Akai GX210-D
Sony banden die smeren soms los
Backoting piept veelal op recorders
Het komt voor dat sommigen banden gewoon
Te breed lijken te zijn en dat striemt tussen de gelijders
men merkt het ook vooral met spoelen er komt wel eens een striem band haartje af
Bij de eersten band gelijders .. Er zit ook een gelijder lager .
Daar heb ik nog wel eens een ring tussen gedaan tegen inklemmen van de band
Ik weet ook dat akai met crosfield geen coting banden mogen gebruiken
Gezien de crosfield kop achter de opnamen kop .
Akai recorders doen het verders best ook met goed geluid
Huub
Backoting piept veelal op recorders
Het komt voor dat sommigen banden gewoon
Te breed lijken te zijn en dat striemt tussen de gelijders
men merkt het ook vooral met spoelen er komt wel eens een striem band haartje af
Bij de eersten band gelijders .. Er zit ook een gelijder lager .
Daar heb ik nog wel eens een ring tussen gedaan tegen inklemmen van de band
Ik weet ook dat akai met crosfield geen coting banden mogen gebruiken
Gezien de crosfield kop achter de opnamen kop .
Akai recorders doen het verders best ook met goed geluid
Huub
Laatst bewerkt 25 feb 2014 23:13 door Huub.
25 feb 2014 21:19 #41292
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Akai GX210-D
Deze recorder komt uit de periode dat Akai mijnsinziens toch goed kon meekomen in het hogere segment.Ook al ben ik geheel overtuigd dat er veel betere apparatuur bestaat als dit , maar gezien de tijd waarin de apparatuur gemaakt is , zijn de prestaties helemaalniet slecht.
25 feb 2014 20:38 - 25 feb 2014 21:13 #41289
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Akai GX210-D
Cees,
Van de recorders met een aandruk viltje ken ik dit.
Philips had dacht ik een recoder uit de n serie welke je kon instellen op wel of geen BackCoting tape doormiddel van een rode lip.
Mijn AKAI 630 serie had dat viltje niet en had er geen last van.
Het op en afspoelen was daar merkbaar netter door.
Ik weet niet wat Huub met De recordrs kunnen ook slecht tegen Backcoting en sony P36 banden bedoelde vandaar mijn vraag.
Bert.
Van de recorders met een aandruk viltje ken ik dit.
Philips had dacht ik een recoder uit de n serie welke je kon instellen op wel of geen BackCoting tape doormiddel van een rode lip.
Mijn AKAI 630 serie had dat viltje niet en had er geen last van.
Het op en afspoelen was daar merkbaar netter door.
Ik weet niet wat Huub met De recordrs kunnen ook slecht tegen Backcoting en sony P36 banden bedoelde vandaar mijn vraag.
Bert.
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 25 feb 2014 21:13 door Bert Kn.