Skip to main content
Bandrecorders

Akai GX210-D

Meer
27 feb 2014 10:25 #41320 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Akai GX210-D
Tape met backcoating niet geschikt voor de oudere bandrecorders.
Backcoating is bedoeld om met name het slippen van de band te voorkomen.

back coated tape prevents the capstan from slipping, and is more accurate , stronger.
With back coated, you record on one side of the tape only.
Non-backcoated can be flipped over, and recorded on both sides (non-professional).
With a two sided tape, the audio from the opposite side can bleed into your tracks on the side you are playing . That's why we use only one side

Mvg.
Bert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
27 feb 2014 10:05 - 27 feb 2014 10:11 #41317 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Akai GX210-D
Er zit aan de Achterkant van het band
een zwarte stroeve soort polijst papier
Laag en die stroeft de band loop
Vooral met aandruk vilten .
Het staat ook wel veelal op de doos vermeld .
Het is ook vaak dun band .
Ja met spiritus kan ook dat is beter als niks
Men gebruikt alcohol veelal .
Huub
Laatst bewerkt 27 feb 2014 10:11 door Huub.

Meer
27 feb 2014 08:49 #41315 door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Akai GX210-D
Dag Huub,

Om het nog even off topic te houden heb ik nog een vraagje aan jou als deskundige.
Je schrijft over "backcoating". Is dat een soort beschermlaagje op de tape en hoe kan ik dat
herkennen?
Ik ben namelijk bezig om voor een kennis een Grundig TK23 te herstellen en er zit tijdens het spelen
een hinderlijke pieptoon in. Kan ik de bandgeleiders en koppen schoonmaken en waar mee, met spiritus?

Omdat de aandrijfsnaar was gebroken heb ik een setje nieuwe snaren besteld bij Electro-Andijk en het
is me opgevalllen dat het een vierkante snaar is, terwijl de oude snaar rond was. Maar om de draad
van Bjorn niet verder te verstoren zal ik mijn oude draad wel weer opnemen.

Groeten, Hans

Meer
27 feb 2014 08:22 - 27 feb 2014 08:26 #41314 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Akai GX210-D
Ja de spelerij met band recorders kan soms luik zijn
Maar toch neem ik nooit meer wat op ook geen zin meer in .
Voral mijn eigen platen niet Je verbetert Niks
En platen spelen vind ik gezellig werk en je kan nog wat lezen er op
En De platen kosten haast niks overal en soms nog nieuw ook
dus de kasten zijn vol met allen soorten van muziek
Ik heb nog twee recorders met circa 140 .Banden met radio muziek ingesproken ook.
Twee spoor grundig maar toch staan ze veelal lang stil .
men heeft die banden al zoo veel afgeluistert ook met radio programmas ingesproken
Dan hoor je weer wat het was . Koop wel nog wel bespeelde cassetens goede opnamens .
Die kosten in die tijd net zoo veel als de LP.platen . En nu paar centen .
Dus men kan beter Geen banden kopen Maar puckup naalden in voor raad.
Huub
Laatst bewerkt 27 feb 2014 08:26 door Huub.

Meer
26 feb 2014 21:42 - 26 feb 2014 21:50 #41309 door Bert V.
Beantwoord door Bert V. in topic Akai GX210-D
Jan,

Je hebt helemaal gelijk wat betreft de snaar op de motorpulley, daarin ben ik abuis, dat was bij een ander type; bij dit apparaat is het de 50/60Hz omschakeling.
Echter, de snelheids-omschakeling bij de 3-motordecks, zoals bij deze 210, gebeurt met een simpele schakelaar, bij dit exemplaar links onder op het knoppenpaneel.

Wat jij memoreert over dat busje op de capstanas voor de snelheids-omschakeling is enkel van toepassing bij de 1-motordecks van Akai zoals de 165, 1700-serie, de 4000-seie en andere oudere types, zoals ook de eerste exemplaren van de M-serie, (recorders met eindversterkers, luidsprekers en 8-trackspelers); de latere M-types waren 3-motorapparaten.

Deze 210 is een latere versie van de 201, ook een 3-motorapparaat

Wat jij vertelde over dat zware afwikkelen bij opnemen/afspelen, dat "euvel" hebben alle 1-motordecks van Akai! Eén en hetzelfde loopwerk werd bij al deze decks gebruikt. Als je het mechaniek van deze apparaten bekijkt dan kun je zien dat dit zware afwikkelmoment (én trouwens óók het zware opwikkelmoment) tevens de normale remfunctie vervult! (een knullig systeem).

Eén voordeel, altijd een goed band-kop contact! Bij bovengenoemde types, en dus ook bij jouw 4000D veroorzaakte dat overmatige kopslijtage; bij de latere uitvoeringen met de harde GX-koppen was dat veel minder het geval.
Een ander nadeel van dit zware afwikkelmoment is de neiging tot zweving (janken) einde band, (dus als de linker afwikkelhaspel nog maar weinig band bezit).

De 3-motordecks zijn van een heel andere orde, vooral o.a. de 265, 330, 630, en de latere 747, zijn prachtmachines.

@ Bjorn,

Bij jouw 210 kun je enkel bij de "normale" bandloop, dus van links naar rechts, opnemen.

Bert
Laatst bewerkt 26 feb 2014 21:50 door Bert V..

Meer
26 feb 2014 16:48 #41304 door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Akai GX210-D
De omschakeling 9,5/19cm bij de meeste AKAI recorders gebeurd door een extra busje op de capstan te schroeven zodat hij een grotere diameter krijgt. Zo ook bij de GX210D. De schakelaar 9,5/19cm is bedoeld om de weergave-correctie om te schakelen. Er zit wel een omschakelinrichting op voor 50/60 HZ, die vindt waarschijnlijk plaats op de motorpulley.
Ik heb vroeger een AKAI 4000DS gehad. Het viel me op dat de linker spoelhaspel zeer sterk werd afgeremd om de band op spanning te houden. Dit gaf bij mij overmatige slijtage aan de koppen en ook piepgeluiden bij bepaalde merken band. Door de hoge bandspanning hadden vooral BASF banden veel poederafzetting op de koppen en bandgeleiders.

Jan

Gemaakt door Kunena