Bandrecorders
EL3542D HI-FI??
Minder
Meer
19 dec 2010 11:16 #239
door Hugo Sneyers
Hallo Bjorn ..... het is er zeker niet "voor de sier" later opgeplakt want mijn exemplaar heeft het ook in het deksel geplakt.
Verder vind ik deze recorder toch behoorlijk goed spelen.
Groeten ... Hugo Sneyers
Beantwoord door Hugo Sneyers in topic Re: EL3542D HI-FI??
Bjorn Kusters schreef : Is deze EL een HI-FI recorder of zou dat er later "voor de sier" opgeplankt zijn.
Mij lijkt toch dat als het een HI-FI recorder zou zijn philips de tekst wel op de recorder zelf zou hebben gemaakt.
En niet zoals hier in de deksel van het koffer.
Gr Bjorn
Hallo Bjorn ..... het is er zeker niet "voor de sier" later opgeplakt want mijn exemplaar heeft het ook in het deksel geplakt.
Verder vind ik deze recorder toch behoorlijk goed spelen.
Groeten ... Hugo Sneyers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
19 dec 2010 10:42 #237
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Re: EL3542D HI-FI??
Ik heb ook eens dezelfde recorder gehad, maar dan in de Aristona uitvoering. Deze recorder presteerde bijzonder goed,
vooral op 19 cm/sec. Philips geeft zelf aan dat de frequentiekarakteristiek bij 9,5 cm/sec tot c.a. 14 kHz loopt.
Ook bij de standaard recorders is dit dezelfde waarde.
Ook nu nog vind ik de Philips recorders uit die tijd nog vrij goed klinken.
Alles hangt echter af van de O/W kop. Deze is vrij zacht en slijt erg snel in, waadoor de hogetonenweergave snel
achteruit gaat.
Bekijk de kop eens goed. Als deze zichtbaar is ingesleten en de kopsleuf zichtbaar wordt is het gedaan met de goede
hogetonen weergave.
Op zichzelf waren dit goede recorders, maar de koppen waren m.i. het zwakke punt.
Het was toendertijd inderdaad een HiFi recorder en hoewel het begrip HiFi in de loop der tijd is bijgesteld, moet het nog
steeds mogelijk zijn hiermee een goede opname te maken.
Met vriendelijke groet,
Peter
vooral op 19 cm/sec. Philips geeft zelf aan dat de frequentiekarakteristiek bij 9,5 cm/sec tot c.a. 14 kHz loopt.
Ook bij de standaard recorders is dit dezelfde waarde.
Ook nu nog vind ik de Philips recorders uit die tijd nog vrij goed klinken.
Alles hangt echter af van de O/W kop. Deze is vrij zacht en slijt erg snel in, waadoor de hogetonenweergave snel
achteruit gaat.
Bekijk de kop eens goed. Als deze zichtbaar is ingesleten en de kopsleuf zichtbaar wordt is het gedaan met de goede
hogetonen weergave.
Op zichzelf waren dit goede recorders, maar de koppen waren m.i. het zwakke punt.
Het was toendertijd inderdaad een HiFi recorder en hoewel het begrip HiFi in de loop der tijd is bijgesteld, moet het nog
steeds mogelijk zijn hiermee een goede opname te maken.
Met vriendelijke groet,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
- Bjorn Kusters
- [Bjorn Kusters]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
19 dec 2010 10:26 - 19 dec 2010 10:28 #236
door Bjorn Kusters
Beantwoord door Bjorn Kusters in topic Re: EL3542D HI-FI??
Hallo
Tuurlijk het vergelijk met de 4520 is appels met peren vergelijken.
Maar toch als deze machine hifi zou zijn zou hij zeker de kwaliteit van Grundig recorders moeten kunnen evenaren.
Heb tot nu toe nog niets beters gehoord uit die periode als een grundig.
Nog steeds verhef ik kwa recorders grundig boven philips.
Maar ik denk dat de philips toch beter moet kunnen ...... en de koppen zijn brandschoon en de band hoger of lager drukken heb ik al gedaan.
Ook strakker tegen de kop aan drukken helpt niet.
Nou het hoger en lager drukken van de band hielp wel een beetje in het hoog .... maar wel meer overspraak.
En Huub:
Kwa constructie en geluid.....Grundig über alles!
Gr Bjorn
Tuurlijk het vergelijk met de 4520 is appels met peren vergelijken.
Maar toch als deze machine hifi zou zijn zou hij zeker de kwaliteit van Grundig recorders moeten kunnen evenaren.
Heb tot nu toe nog niets beters gehoord uit die periode als een grundig.
Nog steeds verhef ik kwa recorders grundig boven philips.
Maar ik denk dat de philips toch beter moet kunnen ...... en de koppen zijn brandschoon en de band hoger of lager drukken heb ik al gedaan.
Ook strakker tegen de kop aan drukken helpt niet.
Nou het hoger en lager drukken van de band hielp wel een beetje in het hoog .... maar wel meer overspraak.
En Huub:
Kwa constructie en geluid.....Grundig über alles!
Gr Bjorn
Laatst bewerkt 19 dec 2010 10:28 door Bjorn Kusters.
19 dec 2010 08:51 - 19 dec 2010 08:58 #232
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: EL3542D HI-FI??
Ja rene zoo is het ook weer uit die tijd
er waren merken die beteren klank gaven Maar ultra Hifi ?
maar ik moet toch zeggen dat er ook wel recorders gemaakt
zijn bvb Amroh en sommigege philipsen en dergelijke merken
Die toch Zeer pouvertjes zijn uit die tijd.
bvb GRUNDIG had altijd een HEEL goede naam Als men spreekte
Over GRUNDIG dat was gewoon een perfeckt gegeven van kwalietijd
En goed geluid Verre weg haden duitsen produckten een goeden
naam en Voral de bouwsolide .En langduurige onverstoort gebruik.
met DIKKE snaren solide tussen rubberwiel aandrijving voor het
omspoelen . Bij philips recorders en anderen merken niet duits
is het ALTIJD KRIKKEMIKKIG gemaakt Er is meer rekening gehouden
Met de aandeel houders Dan met de gebruikers klant Kort OM gewoon ROMMEL
Met POUWVERTJES geluid. Het was wel zoo duitse recorders waren WEL
Duurder ik aanschaf .Je moet het gewoon zien bvb met een GAZELLE rijwiel Fiets
Huub
er waren merken die beteren klank gaven Maar ultra Hifi ?
maar ik moet toch zeggen dat er ook wel recorders gemaakt
zijn bvb Amroh en sommigege philipsen en dergelijke merken
Die toch Zeer pouvertjes zijn uit die tijd.
bvb GRUNDIG had altijd een HEEL goede naam Als men spreekte
Over GRUNDIG dat was gewoon een perfeckt gegeven van kwalietijd
En goed geluid Verre weg haden duitsen produckten een goeden
naam en Voral de bouwsolide .En langduurige onverstoort gebruik.
met DIKKE snaren solide tussen rubberwiel aandrijving voor het
omspoelen . Bij philips recorders en anderen merken niet duits
is het ALTIJD KRIKKEMIKKIG gemaakt Er is meer rekening gehouden
Met de aandeel houders Dan met de gebruikers klant Kort OM gewoon ROMMEL
Met POUWVERTJES geluid. Het was wel zoo duitse recorders waren WEL
Duurder ik aanschaf .Je moet het gewoon zien bvb met een GAZELLE rijwiel Fiets
Huub
Laatst bewerkt 19 dec 2010 08:58 door Huub.
- René R
- []
-
19 dec 2010 08:28 - 19 dec 2010 08:58 #231
door René R
Beantwoord door René R in topic Re: EL3542D HI-FI??
Hoi
De kwaliteit van hifi moet je eigenlijk beoordelen in het tijdsbestek waarin het ontwikkeld is.
Hifi in de jaren vijftig is anders dan die in latere decennia.
Volgens de hifi-normen van de jaren zeventig zou die van de jaren vijftig niet meer door
de beugel kunnen, alleen al vanwege het feit dat hifi uit de jaren vijftig mono is.
En zo zijn er nog wel meer kenmerken te noemen.
Gelukkig zijn we er achter gekomen dat de vroegste hifi voor lange tijd ondergewaardeerd
werd. Bij een goed gereviseerde installatie uit de jaren vijftig sta je er versteld van
hoe prachtig het klinkt.
Philips maakte toen een bewuste keuze om bepaalde producten hifi te noemen. De HiQ radio's werden bij
hun promotie nooit hifi genoemd, terwijl ze dat toch eigenlijk best wel waren, zeker de OTL versie.
Het hing er wellicht van af welke platenspeler je er op ging aansluiten.
Bij de (kleine) hifi serie ging Philips er kennelijk van uit dat men altijd hifi componenten ging toepassen.
Je kocht nu eenmaal geen versterker en luidsprekers voor een toen immens bedrag om er een goedkoop
platenspelertje op aan te sluiten. Dat ervaar ik nu zelfs ook, daar ik (tijdelijk) een kristal elementje op mijn
AG1105 heb zitten.
Gelukkig staat de Garrard 4HF er ook nog naast, die ontegenzeggelijk voor die tijd hifi was,
al stond het er dan niet op.
Bandrecorders waren (in de jaren vijftig) complexe, dure en hypermoderne machines die de
fabrikant alleen al om die feiten graag in de categorie hifi plaatste, ook al voldeden
ze waarschijnlijk (nog) niet geheel aan die classificatie.
Voor classificatie of iets heel fraai klinkt moet men zich toch terug kunnen verplaatsen
naar de tijd dat een object gemaakt werd. In de jaren nul en tien van de vorige eeuw
klonk een slinger-grammofoon voor de toenmalige mensen ook fantastisch. Alleen al door de verrassing
dat men naar muziek kon luisteren waarvan de uitvoerenden niet in de kamer aanwezig waren.
Voor die tijd was het ook een extreem dure hobby.
Groet
René (R) kerstman-dan
De kwaliteit van hifi moet je eigenlijk beoordelen in het tijdsbestek waarin het ontwikkeld is.
Hifi in de jaren vijftig is anders dan die in latere decennia.
Volgens de hifi-normen van de jaren zeventig zou die van de jaren vijftig niet meer door
de beugel kunnen, alleen al vanwege het feit dat hifi uit de jaren vijftig mono is.
En zo zijn er nog wel meer kenmerken te noemen.
Gelukkig zijn we er achter gekomen dat de vroegste hifi voor lange tijd ondergewaardeerd
werd. Bij een goed gereviseerde installatie uit de jaren vijftig sta je er versteld van
hoe prachtig het klinkt.
Philips maakte toen een bewuste keuze om bepaalde producten hifi te noemen. De HiQ radio's werden bij
hun promotie nooit hifi genoemd, terwijl ze dat toch eigenlijk best wel waren, zeker de OTL versie.
Het hing er wellicht van af welke platenspeler je er op ging aansluiten.
Bij de (kleine) hifi serie ging Philips er kennelijk van uit dat men altijd hifi componenten ging toepassen.
Je kocht nu eenmaal geen versterker en luidsprekers voor een toen immens bedrag om er een goedkoop
platenspelertje op aan te sluiten. Dat ervaar ik nu zelfs ook, daar ik (tijdelijk) een kristal elementje op mijn
AG1105 heb zitten.
Gelukkig staat de Garrard 4HF er ook nog naast, die ontegenzeggelijk voor die tijd hifi was,
al stond het er dan niet op.
Bandrecorders waren (in de jaren vijftig) complexe, dure en hypermoderne machines die de
fabrikant alleen al om die feiten graag in de categorie hifi plaatste, ook al voldeden
ze waarschijnlijk (nog) niet geheel aan die classificatie.
Voor classificatie of iets heel fraai klinkt moet men zich toch terug kunnen verplaatsen
naar de tijd dat een object gemaakt werd. In de jaren nul en tien van de vorige eeuw
klonk een slinger-grammofoon voor de toenmalige mensen ook fantastisch. Alleen al door de verrassing
dat men naar muziek kon luisteren waarvan de uitvoerenden niet in de kamer aanwezig waren.
Voor die tijd was het ook een extreem dure hobby.
Groet
René (R) kerstman-dan
Laatst bewerkt 19 dec 2010 08:58 door René R.
18 dec 2010 22:47 #225
door Laurens
.
Beantwoord door Laurens in topic Re: EL3542D HI-FI??
Wellicht ten overvloede, maar heb je de koppen al goed geboend met een wattenstaafje en alcohol/ipa?
Op 9,5cm/s moet je recorder redelijk goed klinken. Een vergelijk met de N4520 is wel heel extreem, dat ga je niet benaderen, maar mijn (nu Rene R's) EL3527 verraste me zeer aangenaam.
Neem eens een goed klinkende band, en speel die af op de recorder. Druk de band voorzichtig met 'n schone vinger tegen de kop - helderder? Dan is de kop nog vies, of is het viltje versleten, of is de spanning van de band niet hoog genoeg
Als die kurkjes nog niet op hun plek zitten, dan is de bandspanning niet correct.
Probeer de band ietsje omhoog of naar beneden te drukken. Helderder? Dan staat de kop te hoog/te laag.
Helpt dit alles niet? Dan is de kop mogelijk gekanteld, voorzichtig de schroefjes een slagje draaien, één tegelijk!
Op 9,5cm/s moet je recorder redelijk goed klinken. Een vergelijk met de N4520 is wel heel extreem, dat ga je niet benaderen, maar mijn (nu Rene R's) EL3527 verraste me zeer aangenaam.
Neem eens een goed klinkende band, en speel die af op de recorder. Druk de band voorzichtig met 'n schone vinger tegen de kop - helderder? Dan is de kop nog vies, of is het viltje versleten, of is de spanning van de band niet hoog genoeg
Als die kurkjes nog niet op hun plek zitten, dan is de bandspanning niet correct.
Probeer de band ietsje omhoog of naar beneden te drukken. Helderder? Dan staat de kop te hoog/te laag.
Helpt dit alles niet? Dan is de kop mogelijk gekanteld, voorzichtig de schroefjes een slagje draaien, één tegelijk!
.