Skip to main content
Zelfbouw

FM ontvangen/ streamen op oude radio. Welke opties zijn er ?

Meer
03 mrt 2025 11:05 #101204 door RR1957
Bij Bluetooth streamen gebruik ik 'gewoon' een oude tablet die daar dan alleen nog voor gebruikt wordt.
Dan heb je ook geen overlast op je dagelijkse tablet of smartphone.
Omdat ik alleen op die oude het streamen gebruik en alle andere functies nagenoeg zijn uitgeschakeld
of niet worden gebruikt, valt het me mee dat de batterij toch nog langer meegaat dan je zou verwachten.
En anders gewoon ergens in een hoek van de kamer op een (overgebleven) adapter.

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ben Dijkman

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
02 mrt 2025 22:14 #101199 door peter1952
In feite kun je elke FM-tuner gebruiken en die op de PU ingang aansluiten. De A5X83A is er een mooie tuner voor, maar in feite is elke tuner bruikbaar. Er zijn ook speciale internet radio’s verkrijgbaar, dan ben je niet afhankelijk van je telefoon.
Een andere mogelijkheid is om de analoge uitgang te gebruiken van een digitale tuner die je al in huis hebt, van bijv. Ziggo of KPN. die kun je gebruiken zonder dat de t.v. aanstaat. Deze oplossing is wel minder flexibel.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ben Dijkman

Meer
02 mrt 2025 21:24 #101196 door Ben Dijkman
Een klant wil graag FM luisteren op oude radio BX420A
Ik kan een blue tooth kastje op  de pu ingang aansluiten met stekker. Heb ik vaker gedaan.
Dan heb je bijvb. wel  steeds je telefoon nodig bij je toestel  om iets  te streamen.
Het bekende zendertje is ook een optie maar die zender moet wel input krijgen..

Maar zijn er ondertussen misschien al andere mogelijkheden om FM  middels bijvb. een klein kastje op je p.u. ingang aan te sluiten onafhankelijk van een ander (stream) apparaat ?

Handtekening

Gemaakt door Kunena