Skip to main content
Zelfbouw

EF86 versus ECC83 in MD voorversterkers.

Meer
27 dec 2019 23:32 - 27 dec 2019 23:34 #81220 door Bert Kn
Omdat de discussie elders gevoerd een slot heeft gekregen en ik het interessant genoeg vind en nog wat info wil hebben dit topic met het verzoek aan Henk hetgeen in het gesloten topic hier toe te voegen.

Eerst wat info betreffende de EF86 en ECC83 met dank aan John Hupse.

EF86.
Deze audio pentode met lage ruis, lage vervorming en een laag bromniveau is door Philips in 1954 geïntroduceerd. Het is de opvolger van de EF40. Verschil met de EF40 is een ingebouwde statische afscherming en een bifilair gewikkelde gloeidraad.

ECC83.
Deze dubbeltriode uit 1954 is speciaal ontworpen voor audio toepassingen. De ECC83 heeft een hoge versterkingsfactor van 100. De buis wordt nog steeds toegepast in (dure) hedendaagse Hi-Fi audio versterkers. In het klassieke Philips ontwerp uit de jaren '50 en '60 worden de twee triodes gebruikt als tweede versterkertrap en kathode gekoppelde fasedraaier. Deze fasedraaier was noodzakelijk om de balanseindtrap op de juiste wijze aan te sturen.

Er werd geroepen dat de EF86 een ruisbuis met gedonder is.
Zelf ervaar ik dat niet zo en als dat al zo zou zijn is er naar mijn mening wat anders in die voorkomende gevallen aan de hand.
De hogere versterking van de ECC83 is een voordeel daar hij meer geschikt is voor elementen met lagere output.
Maar,
Philips heeft in zijn radio’s en versterkers met MD VV altijd vastgehouden aan de EF86.
Daar zullen ze in mijn visie toch een reden voor gehad hebben maar om welke reden vraag ik me dan af.

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 27 dec 2019 23:34 door Bert Kn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena