Skip to main content
Zelfbouw

Fouten in Muiderkring "Electronic Tube Handbook"

• Robert Gribnau
  • [Robert Gribnau]
Meer
25 mrt 2021 07:37 - 25 mrt 2021 07:39 #89675 door Robert Gribnau
Beantwoord door Robert Gribnau in topic Fouten in Muiderkring "Electronic Tube Handbook"
Ik ben weer actief op dit forum (voorheen als Kwadjo, nu onder mijn eigen naam). De klus van het doornemen van het Muiderkring buizenboek is nog niet af (waar ben ik aan begonnen...) maar wel flink opgeschoten. Ik heb mijn lijst met fouten doorgespeeld aan Radiomuseum.org omdat daar voor wat betreft buizen gebruik wordt gemaakt van de figuren uit het Muiderkring buizenboek. Met de lijst zijn inmiddels veel van de fouten in de figuren op die site rechtgezet.

De meeste fouten zitten tot nu toe in hoofdstuk VII "Combinatiebuizen"; 53 van de 215 figuren bevatten één of meer fouten (= 24,6 %).

Groet,
Robert

Bijlage:

Bestandsnaam: FouteninEl...1976.txt
Bestandsgrootte:16 KB

Laatst bewerkt 25 mrt 2021 07:39 door Robert Gribnau.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Kwadjo
  • [Kwadjo]
  • Onderwerp Auteur
Meer
20 aug 2019 20:42 #79036 door Kwadjo
Beantwoord door Kwadjo in topic Fouten in Muiderkring "Electronic Tube Handbook"
@Cees,
Dat dan weer wel, ja. En ik blijf het heerlijk vinden om voor het slapen gaan wat te neuzen in zo'n handboek. Vandaar ook dat ik op die paar foutjes ben gestuit.

Groet,
Robert

Meer
20 aug 2019 18:19 #79030 door Cees PA1DBA
@Robert,
Gelukkig gaat het hier om allerlei exotische types die ik nog nooit in het echt ben tegen gekomen ;-)

Cees- pa1dba

• Kwadjo
  • [Kwadjo]
  • Onderwerp Auteur
Meer
20 aug 2019 16:29 - 20 aug 2019 16:31 #79028 door Kwadjo
Beantwoord door Kwadjo in topic Fouten in Muiderkring "Electronic Tube Handbook"
Nog enkele, nu uit de sectie penthodes:

4DE6: interne verbinding tussen kathode en vangrooster is fout

12CN5: kathode is niet aangegeven (moet zijn "1") en afscherming klopt niet (12CN5 heeft geen afscherming)

E90F: Vg1 fout (-7,7 V geeft 10 uA en dus niet 10 mA). De datasheet van Philips is overigens nauwelijks te doorgronden maar de E90F is vrijwel gelijk aan de 6BH6, waar de gegevens in het handboek weer wel van kloppen.

Groet,
Robert
Laatst bewerkt 20 aug 2019 16:31 door Kwadjo.

Meer
20 aug 2019 12:05 #79025 door peter1952
Ik heb het nog eens bekeken en heb inderdaad wat over het hoofd gezien, het gaat inderdaad over het afknijppunt.
Kennelijk heeft men dat bij de Muiderkring ook over het hoofd gezien.

Het hele verhaal over het gebruik van verkeerde meetinstrumenten kan meteen ook de prullenbak in, ook omdat er in dit geval niet echt gemeten is.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

• Kwadjo
  • [Kwadjo]
  • Onderwerp Auteur
Meer
20 aug 2019 11:33 #79024 door Kwadjo
Dag Peter,

De datasheets zijn niet fout. De fouten in de nummers 1 t/m 7 van mijn lijstje zijn ontstaan doordat iemand bij de Muiderkring abusievelijk de in die datasheets vermelde afknijpspanningen heeft overgenomen in plaats van de roosterspanningen die horen bij de in de handboeken opgegeven spanningen en stromen.

Groet,
Robert

Gemaakt door Kunena