Skip to main content
Zelfbouw

Vertrouw niet altijd op een antenne versterker

Meer
21 jul 2020 22:43 #84706 door wvogel59
Een antenneversterker moet matig en ruisarm versterken. Niet teveel, dan komt het grootsignaalgedrag van de achterzetontvanger in de problemen. De antenneversterker moet ook voldoende lineair versterken, dus voldoende intermodulatievast zijn. Ik heb goede ervaringen met Hirschmann antenneversterkers (voor VHF en UHF), mits deze op de juiste wijze zijn geïnstalleerd en aangesloten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
11 mei 2019 23:20 #77507 door Bert Kn
De Elro heeft drie jaar prima zijn werk gedaan totdat een paar weken geleden de ellende begon.
Daarvoor had hij ook al twee jaar zijn dienst bewezen bij een maat van me welke hem bij de gamma gekocht had, was dus een krijgertje.
De Hirsch had ik toen als reserve gekocht was wel ff zoeken op de zolder, te goed opgeborgen. :)

Mvg.
Bert

Meer
11 mei 2019 14:31 #77500 door maarten
Zo'n Elro kan vroeger prima voldaan hebben, maar is gevoeliger voor instraling en kruisproducten, dus in de huidige volle ether kan het voor problemen zorgen. Of er was gewoon een elco'tje gaar.

Meer
11 mei 2019 06:45 #77494 door PE9ZZ
Ah. Elro. Zegt al genoeg. Maar Hirsch is een goeie keuze, die hebben een reputatie hoog te houden. Dat het met een splitter alleen niet zo goed ging ligt er wellicht aan dat buizenradio's van zichzelf vrij doof zijn. Ik heb m'n eigen antenne (dipool) ook gesplitst en dat gaat prima. Naar m'n Pioneer SX626 en werkbank.

Tjerk, 9ZZ

Meer
10 mei 2019 22:55 - 10 mei 2019 23:19 #77493 door Bert Kn
De kabel en versterker zijn van Hirschmann
De kabel is volgens de fabrikant 4G/LTE-proof.
De Hirschmann ZVA128 versterker die ik nu gebruik heeft 2 uitgangen met elk een versterking van 8 dB.
De versterker die gewisseld is kwam van de Gamma en was een Elro.
Totdat het F9X38A meubel arriveerde heb ik de antenne zonder versterker enkel op de tuner gebruikt wat prima ging.
En ondanks dat ik een goede splitter gebruikte was het met twee apparaten op een antenne geen succes.

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 10 mei 2019 23:19 door Bert Kn.

Meer
10 mei 2019 19:43 #77490 door PE9ZZ

Bert Kn schreef : Tussen de antenne en waar deze de woning binnenkomt op de versterker zit 3,5 meter goede coax kabel

"Goede" coaxkabel mag ik denk ik wel gelijkstellen aan C12. Die heeft 8.2 dB demping per 100 m bij 100 MHz. Voor 3-1/2 m is dat inderdaad bijna niks. H105 zit op 9.5 dB, nog steeds drie keer niks. Dus dat zit wel goed. Blijft over de antenneversterker. Die kan, zeker als-ie wat ouder is over de zeik gaan bij out-of-band signalen. Denk aan 3G, 4G, allerlei Tetra gedoe, zendamateurs en ga zo maar door. Probeer eens zonder versterker. Dat heeft in mijn carriere al veel problemen opgelost. FM signalen zijn doorgaans kneiterhard, die hoef je helemaal niet te versterken.

Tjerk, 9ZZ

Gemaakt door Kunena