Skip to main content
Zelfbouw

Jadis JP200 project

Meer
05 feb 2017 18:32 - 05 feb 2017 18:33 #65017 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Jadis JP200 project
Cees,
Zonder verandering in de aansluitingen van de gloeispanning werkte het op zich ook oké.
Allen moest ik bij twee van de buizen pen 5 in plaats van pen 4 aan de massa hangen.
Omdat ik de 100 Ohm potmeter wilde gaan gebruiken heb ik dat aangepast.

Een smoorspoel was ik al van plan, er moet ergens nog een smoorspoel uit een Seeburg Channel 222 versterker liggen maar die kon ik zo een twee drie niet vinden.

Die Russische buisjes zijn inderdaad top.

Wat die aan hoogspanning trekt ga ik voor je uitzoeken.

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 05 feb 2017 18:33 door Bert Kn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
05 feb 2017 18:13 #65015 door Cees PA1DBA
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Jadis JP200 project
@ Bert,
Ben eigenlijk benieuwd hoeveel hoogspanning de totale print trekt, verwacht niet die 100mA die wordt opgegeven.
dit in verband met een eventuele gestabiliseerde hsp.
even een 10 ohm serie weerstand in de min lijn opnemen en de spanningsval over de weerstand meten.
500mV = 50mA. (delen door 10)

Cees- pa1dba

Meer
05 feb 2017 18:06 - 05 feb 2017 18:08 #65014 door Cees PA1DBA
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Jadis JP200 project
@Bert,
Fijn om te horen dat je de print werkend hebt !
Pin 9 van de 6n2P had je gerust aan massa mogen laten zitten, het is namelijk een afschermschot tussen beide triode helften.
Niet dat dit nut heeft in deze schakeling waar beide helften parallel staan, (gelijke versterking doch halve Ra ?)
Het heeft wel nut in een schakeling waar 1 buis wordt gebruikt voor links en rechts , dan begrenst het de overspraak.
In de laatste buizenradio's is hier de ECC808 voor ontworpen , ook met tussenschot ,en ecc83/12ax7 specificaties.
Persoonlijk vind ik deze Russen top, net als de ECC's van Shuguang.
De te hoge voedingspanning op de Anoden kun je misschien oplossen door een buizen gelijkrichter(spanningsval)of een smoorspoel , voor of na de eerste afvlakcondensator,
of helemaal lux een gestabiliseerde hoogspanningsvoeding (buis of Fet), en voor de laatste bromrestjes ook de gloeispanning gelijkgericht en gestabiliseerd (LM350?)
Van een eventueel foutje in een gloeicircuit was mij niets bekend, heb de print destijds beluisterd.
Succes Bert !

Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 05 feb 2017 18:08 door Cees PA1DBA.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn

Meer
05 feb 2017 17:26 #65013 door Bert Kn
Dan toch ook maar een filmpje om een indruk te geven.
Let wel dat mijn foto camera qua opname kwaliteit zijn beperkingen heeft, je moet het live horen.

Mvg.
Bert

Meer
05 feb 2017 16:41 #65012 door Bert Kn

Het kan zo maar zijn dat een radiovoeding 350 V afgeeft bij lage belasting zoals nu.
Maar ik mis wel wat: de voedings-en ontkoppel elko's van de diverse trappen, klopt dat?
En wat staat de trafo ver van de schakeling!

Frank,
Deze zat inderdaad op ruim 350 V.
Met een voorloop weerstand heb ik deze teruggebracht naar 280 V, zijn ideale werkspanning.

De voedings en ontkoppel C's zijn aan de onderzijde van de print aangebracht hetgeen de mogelijkheid biedt hem met de buizen in het zicht in een behuizing te plaatsen.
De trafo heb ik zover mogelijk weg geplaatst om brom van de voeding op de pre amp te voorkomen.
Het plan is dan ook om de voeding straks extern in een eigen behuizing te maken.

Mvg.
Bert

Meer
05 feb 2017 16:25 #65011 door Franc
Beantwoord door Franc in topic Jadis JP200 project
Hoi Bert,

Je bent er nog..............., gelukkig!
Het kan zo maar zijn dat een radiovoeding 350 V afgeeft bij lage belasting zoals nu.
Maar ik mis wel wat: de voedings-en ontkoppel elko's van de diverse trappen, klopt dat?
En wat staat de trafo ver van de schakeling!

Groet Frank

Gemaakt door Kunena