Skip to main content
Zelfbouw

Van de regen in de drup.

Meer
21 aug 2016 16:28 #62114 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Van de regen in de drup.
Is die 10 uF elco van de ratiodetector? 450 V. lijkt me een beetje overdreven......

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
21 aug 2016 15:50 #62111 door Bert Kn
Van de regen in de drup. werd gestart door Bert Kn
Deze MBLE BBO840 zelfbouw tuner werkte tot voor kort prima en ten opzichte van dezelfde MBLE tuner die ik al had de betere.
Het exemplaar wat ik al had klinkt kaler en teveel accent in de hoog weergave, gaan we ook noch eens nader onderzoeken en als er suggesties zijn hoor ik die graag.

Vrijdag ben ik ermee aan de slag gegaan.
Het probleem was dat de tuner na aanzetten goed werkte en naar enkele minuten de ontvangst inklapte en het afstemoog helemaal dichtkneep, ook als er niet op een zender was afgestemd.
Na open maken en druk op de printplaat uitoefenen ging het afstem oog weer open en kon er weer afgestemd worden en werkte het weer naar behoren, conclusie print breuk of slecht contact.

Bij deze tuner moet de printplaat er dan uit omdat deze gemonteerd niet aan de printbaan zijde te benaderen is, dus zo gezegd zo gedaan.
Na het los solderen van 13 draden, ongeluk getal :( en los schroeven van de cinch uitgang en potmeter om het uitgang signaal te regelen en 7 moertjes was de printplaat eruit.
Na opnieuw solderen van verdachte contacten in het tuner deel het geheel weer ingebouwd en de tuner zonder hem aangesloten te hebben op een versterker uitgeprobeerd met een draadje op de antenne.
Na ruim een halfuur bleef het oog goed reageren klapte niet meer dicht zoals het hoort, kat in het bakje dacht ik.
Echter na aansluiten op de versterker deed zich een ander probleem voor, de LF uitgang (200Ω) was zo dood als een pier bij vol volume van de versterker hoorde je op de achtergrond in de verte wel dat het tuner deel weer goed werkte.
Nogmaals de print eruit gehaald en in het LF deel alles opnieuw gesoldeerd.
Bij wederom aansluiten maakte ik een kruisteken en dat heeft geholpen :lol:
Inmiddels speelt hij vanaf vrijdag weer probleemloos.
Omdat de printplaat er toch uit moest heb ik die ook even een schoonmaak beurt gegeven.

Mvg.
Bert
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena