Skip to main content
Zelfbouw

Akoustische box A-19 - ingezonden

• Redactie
  • [Redactie]
  • Onderwerp Auteur
Meer
14 aug 2016 08:47 #61952 door Redactie
Akoustische box A-19 - ingezonden werd gestart door Redactie
Van een trouwe lezer en lid van ons forum het volgende zelfbouw project ontvangen.
===============================================================

Heb toch na een tijdje de stoute schoenen maar weer eens aangedaan door een luidspreker zelfbouw project aan te pakken.
Het ontwerp is uit het groene boekje, luidspreker behuizingen voor zelfbouw.
Ik heb gekozen voor het drieweg systeem Akoestische box A-19 (40 kubieke dm) op bladzijde 47 van het boekje.
Het enige wat anders is zijn de middentonen luidsprekers en de hoge tonen luidsprekers de lage tonen die Philips adviseert de AD1055/W8 heb ik wel gebruikt.

De schotjes in de luidspreker behuizing hoefde ik niet te maken omdat de midden en hoge tonen luidsprekers dicht zijn aan de achterkant. De luidsprekers die ik gebruikt heb zijn de volgende:

2x Philips AD0140 TE8 hoge tonen.
2x Philips AD5062 SQ8 midden.
1x Philips AD1055/W8 lage tonen.

Het drieweg filter is ook van Philips maar ik weet niet waar ze oorspronkelijk uit komen.
Maar ze zijn van zeer goede kwaliteit, zoals jullie ook aan de componenten kunnen zien die Philips op de printplaat gesoldeerd heeft. De hoge en midden toners zijn parallel aangesloten zodat alles weer op 8 Ohm uit komt.

De box zelf is van 18mm MDF gemaakt, Is fijn dood materiaal en uitstekend geschikt voor luidspreker bouw. De boxen wegen 15 kg per stuk.

Ik heb ze gisterenavond aangesloten op een perfecte door (PB) gereviseerde Philips AG9018 versterker, een Lenco L70 platenspeler met Shure M-3D element en een Tivoli CD speler.

Alles moest toch wel een uurtje op gang komen maar na dat uur begon het echt maar dan ook echt geweldig te klinken.
Wat een geweldige combinatie van luidsprekers en drieweg filter, en natuurlijk de spullen die er aan hangen. HaHaHa
ik zou zeggen kom ze beluisteren (luister en huiver)
Het is toch altijd maar weer afwachten, maar het is toch weer leuk om dit soort projectjes te doen. Op naar de volgend er broeit alweer wat.

Met groet,

Herman.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena