Skip to main content
Zelfbouw

Zelfbouw MG/LG ontvanger

Meer
15 nov 2015 20:00 - 15 nov 2015 21:09 #56532 door buisje
Beantwoord door buisje in topic Zelfbouw MG/LG ontvanger

Ingang

Oscillator

Voeding.. Links voor de EL34 met diodes, RF deel is met EZ81 en smoorspoel..
3X50uF 385 V per elko (schroef) Elko's zijn nieuw uit eigen voorraad en lagen sinds 1965 in de kast...van pa ;)
Boven in zener diode 130 volt voor stab. oscillator..

LF met afstemschaal. Dit gedeelte wordt beter afgewerkt, wanneer de definitieve schakeling bekend is.

20uH meter met BNC voor monitoring...En..RF gain regeling voor EF80 +/- 25 DB

audio regeling..
Overige foto's: Doorvoer C's oscillator, Voeding, Relais voor MG/LG, EL 34 verzonken in grondplaat, Mechanisch filter 11.9kHz./-2DB...12kHz./-6DB... 14kHz/-50DB

Soldeertin is niets anders dan elektronische lijm.
Laatst bewerkt 15 nov 2015 21:09 door buisje.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
14 nov 2015 00:42 #56472 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Zelfbouw MG/LG ontvanger
Buisje Hans,
Dat ziet er mooi afgewerkt uit!
Cees.

Meer
13 nov 2015 15:20 - 13 nov 2015 15:51 #56462 door buisje
Hallo Marco.... Ja.. hahaha.. dat zou er nog net aan ontbreken... een jankende hond bedoel je ? :P
Nee... Deze potmeter is om het level van de local oscillator te regelen naar de mengbuis.. Kan zo exact hetgeen er uit de mengtrap komt netjes op maat zetten.
De andere potmeter loopt mee met de afstemming en kan dienen als.... regelspanning / afstemming voor loop antenne bv. maar zijn legio mogelijkheden voor te bedenken.. heb er plaats voor, dus meteen maar erin gemaakt..

By the way, ik kan nu al met mijn all mode Kenwood transceiver mooi op 473 kHz. alles al horen tot zover dan... moet alleen een hand geregelde RF Gain op de kathode van de EF80 maken, want deze maakt nu 23 DB of zo, de beste S/N ratio zal bij 10 -12 DB liggen denk ik..

De afstemming werkt goed en stabiel, bovenin rond de 1800 kHz. heb ik 10 MM voor 9 kHz. en onderin 550 kHz. 20MM, op de trommel, totaal is er ruim 115 CM schaallengte..
Het filter is resoluut !! zwak of sterk... Na 6 kHz. helemaal weg.. Heb nu wel het voordeel dat ik alle zenders met de volle modulatie breedte hoor, zwak of sterk...

Vraag me nu alleen even af, waarom ik nu geen foto's meer kan uploaden ??

Laatst bewerkt 13 nov 2015 15:51 door buisje.

Meer
13 nov 2015 15:14 #56461 door marcola64
Beantwoord door marcola64 in topic Zelfbouw MG/LG ontvanger
Dat ziet er fantastisch uit! Ik ben benieuwd hoe de afstemming werkt,
ik zie een wormwiel en een potentiometer-terugkoppeling?

Marco

Meer
13 nov 2015 15:04 - 13 nov 2015 15:28 #56460 door buisje
Reeds afgeronde werkzaamheden zijn:
Oscillator LG / MG volgens het 900X PH schema ingeregeld, moest door het ontbreken van een ferritkern in de spoelen, de boven en onderkant van het bereik met C's en trimmers exact op de freq. zetten.
Daarna de ingangstrappen met pre-amp ingeregeld zodat er een volledige gelijkloop is over de twee banden.
De eerste MF spoel (uit een Erres KY507 dacht ik) was om en nabij de 1mH... Deze was veel te stijl voor mijn 12kHz. band doorlaat.
Spoelbus netjes opengemaakt en beide spoelen tot 150uH afgewikkeld zodat er een C van 500/600 pf overheen moest om de 473 kHz. te halen.. Na meting achter het filter bleek de doorlaat mooi stijl te zijn.
Filter bepaald immers nu de bandbreedte, de MF spoelen zijn er alleen voor de koppeling tussen anode en stuurroosters en moeten dus een bredere doorlaat hebben dan het mechanische filter..

Laatst bewerkt 13 nov 2015 15:28 door buisje.

Meer
13 nov 2015 13:57 - 13 nov 2015 14:44 #56458 door buisje
Zelfbouw MG/LG ontvanger werd gestart door buisje
Ik ga verder op het daarvoor bestemd forum met mijn poging een ontvanger te bouwen met gebruikte onderdelen uit b.v. 900X van Philips, en div. andere door de jaren heen verzamelde onderdelen. Hier de foto van het eerste gedeelte... :woohoo:

Bovenin de ECC84 als oscillator/buffer, linksonder, EF80 (HF pre stage), daarnaast ECC85(mengbuis), daarnaast EF89 (eersteMF), met daarachter een mechanisch filter met een stijle doorlaat op 473 kHz. (12kHz.-6DB)
Band omschakeling vind plaats d.m.v. relais en wordt op het voorfront met een kleine tuimel schakelaar bediend.
Voor het audio gedeelte heb ik een ECC82 / EL34 gebruikt met een uitgangs trafo uit een Grundig 4010.
Hou wel van een beetje beter geluid, het moet tenslotte niet teveel op een doorsnee ontvanger lijken.. ;)

Bijlagen:
Laatst bewerkt 13 nov 2015 14:44 door buisje.

Gemaakt door Kunena