Zelfbouw
Voedingsapparaat voor enkelfasige gelijkrichting
10 jun 2015 20:08 #52906
door Laurens
.
Beantwoord door Laurens in topic Voedingsapparaat voor enkelfasige gelijkrichting
PNG is ideaal voor dit soort dingen, maar GIF is voor zwartwit tekst en lijntekeningen ook een aardige en erg zuinige compressiemethode.
JPEG is voor foto's, niet voor lijntekeningen en tekst.
De resolutie vind ik - mits de compressie anders wordt gedaan - nog acceptabel. Een stapje hoger zou ideaal zijn om pixeligheid op een groot scherm te voorkomen
JPEG is voor foto's, niet voor lijntekeningen en tekst.
De resolutie vind ik - mits de compressie anders wordt gedaan - nog acceptabel. Een stapje hoger zou ideaal zijn om pixeligheid op een groot scherm te voorkomen
.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
10 jun 2015 15:09 - 10 jun 2015 15:10 #52895
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Voedingsapparaat voor enkelfasige gelijkrichting
Even snelle reactie: met PNG en JPEG doel ik op het interne bestandsformaat dat in de PDF gebruikt wordt, dat kan dus naadloos aangepast worden zonder dat je op losse plaatjes in een flipbook hoeft terug te vallen.
Ik heb helaas totaal geen ervaring met Omnipage. Voor wat ik tot nu toe met bewerkingen geëxperimenteerd heb om de visuele kwaliteit zo goed mogelijk te houden in verhouding met de afmetingen van het bestand, ben ik uitgekomen op Irfanview met ghostscript plugin, maar dan heb ik geen OCR. Ik moet mijn proeven dus ook nog een keer voort gaan zetten.
Ik heb helaas totaal geen ervaring met Omnipage. Voor wat ik tot nu toe met bewerkingen geëxperimenteerd heb om de visuele kwaliteit zo goed mogelijk te houden in verhouding met de afmetingen van het bestand, ben ik uitgekomen op Irfanview met ghostscript plugin, maar dan heb ik geen OCR. Ik moet mijn proeven dus ook nog een keer voort gaan zetten.
Laatst bewerkt 10 jun 2015 15:10 door maarten.
09 jun 2015 20:07 #52882
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic Voedingsapparaat voor enkelfasige gelijkrichting
@ Maarten, het is inderdaad nog wat experimenteren. Voorheen maakte ik de scans op een A3 printer van Brother 6490.. Ik heb recent een HP scanner aangeschaft om in 1 keer dubbelzijdig te scannen. De scanner heeft voldoende hoge resolutie, loopt niet vast en is razendsnel ook bij een hoge resolutie.. Voor het scannen en bewerken gebruik ik een professioneel software pakket van Omnipage. Ik hoef OCR niet perse te gebruiken en opslaan als een searcheble PDF .Met de software kan ik eigenlijk alle mogelijke bewerking uitvoeren en verwerken tot diverse PDF's en de meeste andere extensies. De bedoeling is dat met een slim zoeken functie er door alle Pdf's heen wordt gezocht, dus niet in 1 PDF.
Zoeken zou ook kunnen gebeuren met tags die aan een scan worden toegevoegd, maar is erg veel werk. Ik de artikelen reekst werkt dit zoeken al goed.
De meeste documenten bestaan uit meerdere bladen die naar 1 document moeten worden gezet, alternatief zou een flippingbook opgezet kunnen worden met TIFF, of JPEG.
De huidige scan waar je op doelt is inderdaad niet op allerhoogste resolutie gedaan. Ik moet ook nog even wennen aan de nieuwe scanner, maar we vorderen gestaag en ik heb heel veeeel van dit soort documenten.
Zoeken zou ook kunnen gebeuren met tags die aan een scan worden toegevoegd, maar is erg veel werk. Ik de artikelen reekst werkt dit zoeken al goed.
De meeste documenten bestaan uit meerdere bladen die naar 1 document moeten worden gezet, alternatief zou een flippingbook opgezet kunnen worden met TIFF, of JPEG.
De huidige scan waar je op doelt is inderdaad niet op allerhoogste resolutie gedaan. Ik moet ook nog even wennen aan de nieuwe scanner, maar we vorderen gestaag en ik heb heel veeeel van dit soort documenten.
Henk van 't Kruis
09 jun 2015 13:32 - 09 jun 2015 13:41 #52876
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Voedingsapparaat voor enkelfasige gelijkrichting
Mooi initiatief om dit soort artikelen beschikbaar te maken! Is nog in de testfase vermoed ik, dus feedback gevraagd? Het lijkt een vrij lage kwaliteit jpeg-scan, scherper gemaakt met nieuwe fonts erin alsof het OCR is, maar ik kan niet op tekst zoeken dus toch niet helemaal OCR kennelijk. Ook zitten er voor OCR kenmerkende fouten in tekst en plaatjes.
Mijn tips zouden zijn om png inplaats van jpeg compressie of anders jpeg met een hogere kwaliteitsinstelling toe te passen, en dan geen OCR (ik zoek zelf nog naar een manier om OCR onzichtbaar in een onderlaag weg te stoppen, dat zou ook kunnen).
Of als machinezoekbaarheid belangrijker is dan een mooi uitzicht wel de huidige OCR gebruiken maar dan zodat het ook werkt in de zoekfunctie van Adobe reader, en bij een paar plaatjes zul je met de hand moeten aageven dat het plaatjes zijn zodat hij niet gaat proberen er tekst overheen te zetten.
Mijn tips zouden zijn om png inplaats van jpeg compressie of anders jpeg met een hogere kwaliteitsinstelling toe te passen, en dan geen OCR (ik zoek zelf nog naar een manier om OCR onzichtbaar in een onderlaag weg te stoppen, dat zou ook kunnen).
Of als machinezoekbaarheid belangrijker is dan een mooi uitzicht wel de huidige OCR gebruiken maar dan zodat het ook werkt in de zoekfunctie van Adobe reader, en bij een paar plaatjes zul je met de hand moeten aageven dat het plaatjes zijn zodat hij niet gaat proberen er tekst overheen te zetten.
Laatst bewerkt 09 jun 2015 13:41 door maarten.
09 jun 2015 11:15 - 09 jun 2015 11:18 #52872
door admin
Henk van 't Kruis
Voedingsapparaat voor enkelfasige gelijkrichting werd gestart door admin
Henk van 't Kruis
Laatst bewerkt 09 jun 2015 11:18 door admin.