Zelfbouw
Aanschaffen onderdelen
10 apr 2015 13:40 - 10 apr 2015 13:50 #51863
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Aanschaffen onderdelen
Behalve waar je ze koopt, welke onderdelen koop je? 630V MKT biedt zoals peter1952 in het andere topic al schreef, vrijwel altijd de benodigde marge als condensator in de signaalweg of ontkoppeling. Ongeacht het merk of de overige specs. Op plaatsen waar origineel 400V of minder gebruikt werd, kom je meestal met 400V ook nog wel weg (maar gewoon alles in 630V op voorraad is handiger). Toevallig op het buurforum nog onderwerp van discussie omdat er in een bepaalde radio oorspronkelijk overal 1500V papiercondensatoren zaten (mijn conclusie: Franse bluf).
Ratelcondensatoren, Ingangscondensatoren in U'tjes, Ontstoorcondensatoren, Boostercondensatoren, condensatoren die over trafo's staan, is inmiddels vrij algemeen bekend dat je daar MKP of ceramisch voor neemt met toepasselijke werkspanningen en specs (Y2, X2, 1000V, 1600V etc). Ook daar maakt het merk niet zo heel veel verschil, maar bij een boostercondensator moet je wel even kijken of de fabrikant het over "pulsvast" heeft.
Bij elco's ligt dat in mijn ervaring wat meer "tricky". In de bruingoedreparatie vroeger was groothandel Nedis een bekende leverancier van naamloze elco's met wisselende en niet terug te vinden specs. De meeste wederverkopers (Jukeboxrevival kwam ter sprake) melden bij het standaardspul ook vaak geen merk of specificaties. Vaak gaat het goed, maar soms gaan ze onnodig veel korter mee dan de rest van de restauratie en dus ook ruim korter dan het origineel ooit meeging of mee had kunnen gaan als hij was blijven zitten (in geval van preventieve vervanging). Ik kies meestal de best geschikte (qua specs zo dichtbij mogelijk of beter) types van Panasonic of Vishay/BC (voormalig Philips) en zoek daar dan de leverancier bij (RS Components heeft veel maar niet voor particulieren). Hoe pakken anderen dat aan?
(bij het kiezen van een zo goed mogelijke vervanger is het ook een handicap dat het origineel een bekerelco was en de vervangers meestal miniatuurelco's; afhankelijk van de maten kun je in de oude bekerelco soms ook nieuwe bekerelco's in printuitvoering kwijt, die komen qua specs vaak dichter in de buurt dan een gewone maar zijn relatief duur)
Ratelcondensatoren, Ingangscondensatoren in U'tjes, Ontstoorcondensatoren, Boostercondensatoren, condensatoren die over trafo's staan, is inmiddels vrij algemeen bekend dat je daar MKP of ceramisch voor neemt met toepasselijke werkspanningen en specs (Y2, X2, 1000V, 1600V etc). Ook daar maakt het merk niet zo heel veel verschil, maar bij een boostercondensator moet je wel even kijken of de fabrikant het over "pulsvast" heeft.
Bij elco's ligt dat in mijn ervaring wat meer "tricky". In de bruingoedreparatie vroeger was groothandel Nedis een bekende leverancier van naamloze elco's met wisselende en niet terug te vinden specs. De meeste wederverkopers (Jukeboxrevival kwam ter sprake) melden bij het standaardspul ook vaak geen merk of specificaties. Vaak gaat het goed, maar soms gaan ze onnodig veel korter mee dan de rest van de restauratie en dus ook ruim korter dan het origineel ooit meeging of mee had kunnen gaan als hij was blijven zitten (in geval van preventieve vervanging). Ik kies meestal de best geschikte (qua specs zo dichtbij mogelijk of beter) types van Panasonic of Vishay/BC (voormalig Philips) en zoek daar dan de leverancier bij (RS Components heeft veel maar niet voor particulieren). Hoe pakken anderen dat aan?
(bij het kiezen van een zo goed mogelijke vervanger is het ook een handicap dat het origineel een bekerelco was en de vervangers meestal miniatuurelco's; afhankelijk van de maten kun je in de oude bekerelco soms ook nieuwe bekerelco's in printuitvoering kwijt, die komen qua specs vaak dichter in de buurt dan een gewone maar zijn relatief duur)
Laatst bewerkt 10 apr 2015 13:50 door maarten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
10 apr 2015 12:01 - 10 apr 2015 12:01 #51854
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Aanschaffen onderdelen
Onderdelen bestel ik meestal bij farnell of Mouser. Ik voorkomende gevallen op de weg van purmerend naar Amsterdam zit
EOO
voorheen was dit Dick Best en heeft ook wel een leuke sortering. Zoek je NOS transistoren , IC's e.d. heeft de eigenaar nog een aparte voorraad, die niet op de website staat.
Laatst bewerkt 10 apr 2015 12:01 door hkruis.
10 apr 2015 11:28 - 10 apr 2015 11:33 #51852
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Aanschaffen onderdelen
Hier heb ik ook al eens onderdelen besteld.
www.astelectronica.nl/AstCatalog/AstStart.php
www.haje.nl/index.php?osCsid=f57891a6fe34b8814792bff6f7df5146
www.astelectronica.nl/AstCatalog/AstStart.php
www.haje.nl/index.php?osCsid=f57891a6fe34b8814792bff6f7df5146
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 10 apr 2015 11:33 door Bert Kn.
10 apr 2015 09:54 - 10 apr 2015 09:59 #51848
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Aanschaffen onderdelen
Ik woon niet zoo ver van Baco ijmiuden
Dus dat is mijn leveransier koop daar
Elco,s en Condensators en zoo wel meer spullen
Duur vind ik Baco niet en daar is ook wel iemand met oude kennis er van
Ja ze hebben zich ook altijd opgehouden met Buizen zenders en veel meer
Meet apperatuur gebruikt zoo van alles wat op het buizen gebied
en Dump army spullen nu wat minder daar van ze verkopen veel moderner
Of daar alles goed is ??
Huub
Dus dat is mijn leveransier koop daar
Elco,s en Condensators en zoo wel meer spullen
Duur vind ik Baco niet en daar is ook wel iemand met oude kennis er van
Ja ze hebben zich ook altijd opgehouden met Buizen zenders en veel meer
Meet apperatuur gebruikt zoo van alles wat op het buizen gebied
en Dump army spullen nu wat minder daar van ze verkopen veel moderner
Of daar alles goed is ??
Huub
Laatst bewerkt 10 apr 2015 09:59 door Huub.
10 apr 2015 09:36 #51846
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Aanschaffen onderdelen
Hallo Lee,
Onlangs zocht ik een thermo zekering voor mijn Nespresso apparaat (sorry geen buistoestel) en kwam ik terecht bij een online shop www.allekabels.nl/?gclid=CjwKEAjw6Z2pBRC...FCNh7CLD4BoCZRXw_wcB
En al zoekend op die site ontdekte ik dat ze heel veel op elektronica gebied in huis hebben. Supersnelle levering, vandaag besteld; de volgende werkdag in huis.
Groeten, Hans
Onlangs zocht ik een thermo zekering voor mijn Nespresso apparaat (sorry geen buistoestel) en kwam ik terecht bij een online shop www.allekabels.nl/?gclid=CjwKEAjw6Z2pBRC...FCNh7CLD4BoCZRXw_wcB
En al zoekend op die site ontdekte ik dat ze heel veel op elektronica gebied in huis hebben. Supersnelle levering, vandaag besteld; de volgende werkdag in huis.
Groeten, Hans
- groothuizen
- [groothuizen]
-
Minder
Meer
10 apr 2015 08:50 #51845
door groothuizen
Beantwoord door groothuizen in topic Aanschaffen onderdelen
:thumbsup: heel goed idee lee
groeten jan
groeten jan