Zelfbouw
nieuw ontwerp edison recorder
Minder
Meer
16 jan 2015 10:40 - 16 jan 2015 10:48 #49884
door mrphonograph
tino
Beantwoord door mrphonograph in topic nieuw ontwerp edison recorder
ik ken shawn borri al een geruime tijd ik heb hem leren kennen via youtube en ik heb in het verleden wel eens historische opnames (mp3) naar hem gestuurd via mail voor zijn expirrimenten
momenteel is borri bezig om de 78 toeren plaat opnieuw beschikbaar te maken en ik bedoel niet de vinyl herpersingen die hier en daar op het web te bestellen zijn
nee ik bedoel acoustisch en elec, opgenomen platen die je met een stalen naald kan afspelen
van deze opname word dan een matrijs gemaakt warmee dan de platen kunnen worden gemaakt
ook word er aan liefhebbers van pathe en edison platen gedacht
momenteel is borri aan het expirimenteren met verschillende giet harsen een hars gemengd met grafiet en mica poeder schijnt volgens borri al vruchten af the werpen
de bedoeling is dat klanten zelf een opname kunnen bestellen deze opname naar keuze word dan elec, overgezet via een platensnij machine vanaf mp3
ook gaat bori acoustisch opnemen
voor verzoek nummers die nogal zeldzaam zijn zal borri van mijn digitaal geluids archief gebruik gaan maken hij stuurt mij dan het verzoek via mail en ik stuur hem dan de mp3 het enige wat ik als betaling vraag is een duplikaat plaat voor mijn grammofoon verzameling (wel zo handig toch!)
we zien wel hoe het loopt word vervolgd dus
tino
momenteel is borri bezig om de 78 toeren plaat opnieuw beschikbaar te maken en ik bedoel niet de vinyl herpersingen die hier en daar op het web te bestellen zijn
nee ik bedoel acoustisch en elec, opgenomen platen die je met een stalen naald kan afspelen
van deze opname word dan een matrijs gemaakt warmee dan de platen kunnen worden gemaakt
ook word er aan liefhebbers van pathe en edison platen gedacht
momenteel is borri aan het expirimenteren met verschillende giet harsen een hars gemengd met grafiet en mica poeder schijnt volgens borri al vruchten af the werpen
de bedoeling is dat klanten zelf een opname kunnen bestellen deze opname naar keuze word dan elec, overgezet via een platensnij machine vanaf mp3
ook gaat bori acoustisch opnemen
voor verzoek nummers die nogal zeldzaam zijn zal borri van mijn digitaal geluids archief gebruik gaan maken hij stuurt mij dan het verzoek via mail en ik stuur hem dan de mp3 het enige wat ik als betaling vraag is een duplikaat plaat voor mijn grammofoon verzameling (wel zo handig toch!)
we zien wel hoe het loopt word vervolgd dus
tino
tino
Laatst bewerkt 16 jan 2015 10:48 door mrphonograph.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
15 jan 2015 15:40 #49867
door klaas
Beantwoord door klaas in topic nieuw ontwerp edison recorder
Nog even het volgende: Voor iedere geïnteresseerde een leuke facebook pagina gevonden van een platenlabel die zelf nieuwe was cylinders giet en vervolgens opnames maakt.
Een gedreven man zit achter dit verhaal, iemand die al meer dan 15 jaar hiermee bezig is. De heer Borri.
Ook veel mooie foto's van apparatuur uit de begintijd, 1887 - 1900. Erg interessant.
www.facebook.com/pages/Borri-Audio-Labor...858?pnref=lhc.recent
:thumbsup:
Een gedreven man zit achter dit verhaal, iemand die al meer dan 15 jaar hiermee bezig is. De heer Borri.
Ook veel mooie foto's van apparatuur uit de begintijd, 1887 - 1900. Erg interessant.
www.facebook.com/pages/Borri-Audio-Labor...858?pnref=lhc.recent
:thumbsup:
13 jan 2015 01:09 #49800
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic nieuw ontwerp edison recorder
Cees,
Het boek met de plaat is destijds ter ere van het 100 jarig jubileum van de phonograaf uitgegeven.
Bij de lokale boekhandel heb ik deze toen gekocht.
Ook de plaat is de moeite waard.
Op de A kant staan historisch gesproken opnames waaronder een aantal van Edison zelf.
Op de B kant staan een aantal Nederlandse liedjes van het eerste uur.
Bij de kringloop kom je deze LP nog wel eens tegen en is het de moeite waard deze voor een eurotje te kopen.
Het laatste Nederlands gezongen lied op deze LP is het nummer Ga je mee naar boven van Albert Bol.
Een zeer gewaagd lied voor die tijd, ging over een bordeel.
Om technische reden stond alleen het laatste deel van die opname op de LP.
De reden waarom weet ik niet.
Zelf heb ik deze opname volledig op een plaat zonder B kant.
Mogelijk dat Tino weet wat de technische reden was waarom het nummer er niet volledig op stond.
Het boek met de plaat is destijds ter ere van het 100 jarig jubileum van de phonograaf uitgegeven.
Bij de lokale boekhandel heb ik deze toen gekocht.
Ook de plaat is de moeite waard.
Op de A kant staan historisch gesproken opnames waaronder een aantal van Edison zelf.
Op de B kant staan een aantal Nederlandse liedjes van het eerste uur.
Bij de kringloop kom je deze LP nog wel eens tegen en is het de moeite waard deze voor een eurotje te kopen.
Het laatste Nederlands gezongen lied op deze LP is het nummer Ga je mee naar boven van Albert Bol.
Een zeer gewaagd lied voor die tijd, ging over een bordeel.
Om technische reden stond alleen het laatste deel van die opname op de LP.
De reden waarom weet ik niet.
Zelf heb ik deze opname volledig op een plaat zonder B kant.
Mogelijk dat Tino weet wat de technische reden was waarom het nummer er niet volledig op stond.
Mvg.
Bert
12 jan 2015 23:23 #49798
door Cees
Beantwoord door Cees in topic nieuw ontwerp edison recorder
Ja, dat is een heel interessant boek, gekocht voor F5,-. zonder de LP en dat was het dubbel en dwars
waard.
Vr gr Cees.
waard.
Vr gr Cees.
12 jan 2015 20:22 #49772
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic nieuw ontwerp edison recorder
Mvg.
Bert
12 jan 2015 13:37 - 12 jan 2015 14:13 #49752
door klaas
Beantwoord door klaas in topic nieuw ontwerp edison recorder
Bert, bedankt voor je leuke en interessante bijdrage. Zo leren we weer van elkaar.
Vandaag heb ik middels een toongenerator een testopname gemaakt. Ik ben begonnen met 50 hertz, en geëindigd met 10.000 hertz.
Er wordt dan veel duidelijk. Boven de 4000 hz wordt niets meer geregistreerd op de wasrol. Stilte alom
Tussen 500 en 1000 hertz is het geluid erg overstemmend. 1000 hz is zelfs net een sirene!
3000 hz begint enorm vals te janken. Nu weet ik welke frequenties ik moet filteren om een leuke opname te kunnen maken
Vandaag heb ik middels een toongenerator een testopname gemaakt. Ik ben begonnen met 50 hertz, en geëindigd met 10.000 hertz.
Er wordt dan veel duidelijk. Boven de 4000 hz wordt niets meer geregistreerd op de wasrol. Stilte alom
Tussen 500 en 1000 hertz is het geluid erg overstemmend. 1000 hz is zelfs net een sirene!
3000 hz begint enorm vals te janken. Nu weet ik welke frequenties ik moet filteren om een leuke opname te kunnen maken
Laatst bewerkt 12 jan 2015 14:13 door klaas.