Zelfbouw
Bepalen van de + en - van een luidspreker middels een batt.
07 dec 2014 16:26 - 07 dec 2014 16:34 #48741
door Franc
Beantwoord door Franc in topic Bepalen van de + en - van een luidspreker middels een batt.
Huub,
Zeker mee eens!
Ik heb meermalen afgebroken draadjes gezien bij de dome.
De bewegingsruimte is heel beperkt en vaak zijn het ook (spoel)koperdraadjes ipv litze zoals bij woofers.
Die koperdraadjes breken nou eenmaal vrij snel.
Daar moet je dus mee opletten.
Fasebepaling bij een filter doe ik wel eens door twee dezelfde breedbandspeakers op het filter aan te sluiten, bv bij een tweewegfilter.
Van deze breedbanders weet ik de plus en min.
De toonregelaars beide op minimaal zetten zodat beide speakers in het overgangsgebied van het filter zoveel mogelijk signaal krijgen, zonder de zaak over te belasten.
Ruis of muziek (spraak) erop en je hoort of de speakers in fase staan of juist niet.
Bij een driewegfilter doe ik hetzelfde maar dan twee secties tegelijk.
En dan met voornamelijk ruis omdat de wisselfrequenties dan weer anders liggen.
En de dan aangesloten opstelling kopieer ik dan terug op de originele units.
Wel wat omslachtig maar als je de spullen hebt valt het wel mee.
Groet Frank
Zeker mee eens!
Ik heb meermalen afgebroken draadjes gezien bij de dome.
De bewegingsruimte is heel beperkt en vaak zijn het ook (spoel)koperdraadjes ipv litze zoals bij woofers.
Die koperdraadjes breken nou eenmaal vrij snel.
Daar moet je dus mee opletten.
Fasebepaling bij een filter doe ik wel eens door twee dezelfde breedbandspeakers op het filter aan te sluiten, bv bij een tweewegfilter.
Van deze breedbanders weet ik de plus en min.
De toonregelaars beide op minimaal zetten zodat beide speakers in het overgangsgebied van het filter zoveel mogelijk signaal krijgen, zonder de zaak over te belasten.
Ruis of muziek (spraak) erop en je hoort of de speakers in fase staan of juist niet.
Bij een driewegfilter doe ik hetzelfde maar dan twee secties tegelijk.
En dan met voornamelijk ruis omdat de wisselfrequenties dan weer anders liggen.
En de dan aangesloten opstelling kopieer ik dan terug op de originele units.
Wel wat omslachtig maar als je de spullen hebt valt het wel mee.
Groet Frank
Laatst bewerkt 07 dec 2014 16:34 door Franc.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
07 dec 2014 12:59 - 07 dec 2014 13:00 #48736
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Bepalen van de + en - van een luidspreker middels een batt.
een beetje een veel gedoe denk ik
Zoo als peter het ook wel vind
Lijkt mij ook juist . gewoon even aantippen
een klein moment met 1,5 volt en men weet het .
men ziet het gelijk een tipje naar voren .
Huub
Zoo als peter het ook wel vind
Lijkt mij ook juist . gewoon even aantippen
een klein moment met 1,5 volt en men weet het .
men ziet het gelijk een tipje naar voren .
Huub
Laatst bewerkt 07 dec 2014 13:00 door Huub.
07 dec 2014 12:22 #48735
door antoine
Beantwoord door antoine in topic Bepalen van de + en - van een luidspreker middels een batt.
Deze site werkt met een 9-Volt batterij!
www.doityourself.com/stry/how-to-test-for-speaker-wire-polarity
en heeft een multimeter methode voor polariteitsmeting:
Step 4 - Multimeter
To check speaker wire polarity with a multimeter, remove the speaker wires from both speaker and receiver. Set up the speaker wire so one wires is wrapped around each terminal of the battery.
Set the multimeter up to measure DC voltage. Touch the speaker wires to the probes on the multimeter. You’ll see a negative reading if the wire from the negative battery terminal touches the positive probe on the multimeter. This will allow you to mark which wire is which and to be able to connect positive to positive-red to red-and the negative-black to black.
You do need a current in order to measure, so having the battery is vital. You also need to be sire that you don’t measure from the receiver. The simplest way is just to use the speaker and the battery. Listen to the speakers after you’ve established the correct polarity and you’ll be able to readily hear the difference.
Read more: www.doityourself.com/stry/how-to-test-fo...larity#ixzz3LDKWz7Jt
Is deze methode bekend en correct?
en heeft een multimeter methode voor polariteitsmeting:
Step 4 - Multimeter
To check speaker wire polarity with a multimeter, remove the speaker wires from both speaker and receiver. Set up the speaker wire so one wires is wrapped around each terminal of the battery.
Set the multimeter up to measure DC voltage. Touch the speaker wires to the probes on the multimeter. You’ll see a negative reading if the wire from the negative battery terminal touches the positive probe on the multimeter. This will allow you to mark which wire is which and to be able to connect positive to positive-red to red-and the negative-black to black.
You do need a current in order to measure, so having the battery is vital. You also need to be sire that you don’t measure from the receiver. The simplest way is just to use the speaker and the battery. Listen to the speakers after you’ve established the correct polarity and you’ll be able to readily hear the difference.
Read more: www.doityourself.com/stry/how-to-test-fo...larity#ixzz3LDKWz7Jt
Is deze methode bekend en correct?
07 dec 2014 09:29 #48732
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Bepalen van de + en - van een luidspreker middels een batt.
Ik zou toch maar voorzichtig zijn, vooral met dome tweeters. Conus tweeters lijken mij minder problemen te geven.
Ik kan me wel een beetje vinden in het verhaal van Huub om geen voeding te gebruiken. Philips zelf asviseert bij zijn HiQ verhaal om het via een weerstand te doen. Is zeker veilig.
Echter, een verse batterij kan ook veel stroom leveren. Sluit een batterijtje maar eens aan op je universeelmeter in de 10 A. stand. Sommigen leveren meer dan 5 A.
Maar is het nou echt allemaal zo kritisch? Bij lage tonen hoor je het direct door de grote golflengte, echter de hoge tonen hebben een veel kortere golflengte, zo kort dat bij een "kale" luidspreker geen akoestische korstluiting optreedt. De onderlinge afstand spreekt ook zijn woordje mee.
Als een voeding gebruikt, kun je de stroombegrenzing op een lage waarde instellen, dan gebeuren er zeker geen ongelukken.
Groeten,
Peter
Ik kan me wel een beetje vinden in het verhaal van Huub om geen voeding te gebruiken. Philips zelf asviseert bij zijn HiQ verhaal om het via een weerstand te doen. Is zeker veilig.
Echter, een verse batterij kan ook veel stroom leveren. Sluit een batterijtje maar eens aan op je universeelmeter in de 10 A. stand. Sommigen leveren meer dan 5 A.
Maar is het nou echt allemaal zo kritisch? Bij lage tonen hoor je het direct door de grote golflengte, echter de hoge tonen hebben een veel kortere golflengte, zo kort dat bij een "kale" luidspreker geen akoestische korstluiting optreedt. De onderlinge afstand spreekt ook zijn woordje mee.
Als een voeding gebruikt, kun je de stroombegrenzing op een lage waarde instellen, dan gebeuren er zeker geen ongelukken.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
07 dec 2014 08:48 - 07 dec 2014 08:54 #48731
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Bepalen van de + en - van een luidspreker middels een batt.
Met een 1,5 batrijtje kan het ook heel goed
Het is zoo men soldeert de draden TOCH NIET vast
Men geef toch even een stootje meer niet
Dan gaat bij goed bvb de plus even de conus naar voren
Ik doe het al Heeeel lang zoo en het is mij vroeger
Door de tech radio mensen ook zoo aangeraden
En er is nog NOOIT een luisspreker of tweter door gebrand
Als dat weg bij testing gebeurt is dan was de tweeter al op weg om stuk te gaan
Maar tweters branden ook niet door MAAR gaan stuk omede dat de draad
Naar het spreekspoel door breekt Dat gebeurt ook met pA membraan hoorn luidsprekers
Daar omde bvb Siemens een elco,te monteert tegen Basse ingebouwd spec daar voor 100 Uf
Tweters en dat soort luidspreker kunnen geen Basse verdagen
Gezien dat de Conus de draad op de rand naar hert spreekspoel afbreekt
Het komt ook als bij hogen pouwer dat het Filter door pist
zoo dat de Tweter toch te veel krijgt en de draad door buigt en knakt
Ja meestal gaan luidsprekers ook meer stuk met transistor versterkers
vooral als de eind torren stuk gaan Je komt met transistor verstekers meer
zwarte spreekspoelen tegen maar met Buizen apperatuur kan het lang aan
alowel OTL ??? dat is nog wat anders dat kent ook zijn gevaren mischien .?.
Maar ik zou vooral GEEN test doen met net voedings plus en minus LS
De MA is en volt veel hoger daar van
Huub
Het is zoo men soldeert de draden TOCH NIET vast
Men geef toch even een stootje meer niet
Dan gaat bij goed bvb de plus even de conus naar voren
Ik doe het al Heeeel lang zoo en het is mij vroeger
Door de tech radio mensen ook zoo aangeraden
En er is nog NOOIT een luisspreker of tweter door gebrand
Als dat weg bij testing gebeurt is dan was de tweeter al op weg om stuk te gaan
Maar tweters branden ook niet door MAAR gaan stuk omede dat de draad
Naar het spreekspoel door breekt Dat gebeurt ook met pA membraan hoorn luidsprekers
Daar omde bvb Siemens een elco,te monteert tegen Basse ingebouwd spec daar voor 100 Uf
Tweters en dat soort luidspreker kunnen geen Basse verdagen
Gezien dat de Conus de draad op de rand naar hert spreekspoel afbreekt
Het komt ook als bij hogen pouwer dat het Filter door pist
zoo dat de Tweter toch te veel krijgt en de draad door buigt en knakt
Ja meestal gaan luidsprekers ook meer stuk met transistor versterkers
vooral als de eind torren stuk gaan Je komt met transistor verstekers meer
zwarte spreekspoelen tegen maar met Buizen apperatuur kan het lang aan
alowel OTL ??? dat is nog wat anders dat kent ook zijn gevaren mischien .?.
Maar ik zou vooral GEEN test doen met net voedings plus en minus LS
De MA is en volt veel hoger daar van
Huub
Laatst bewerkt 07 dec 2014 08:54 door Huub.
07 dec 2014 05:56 #48730
door Lee
Beantwoord door Lee in topic Bepalen van de + en - van een luidspreker middels een batt.
Volgende week krijg ik 2 nieuwe filters binnen voor de genoemde boxen en ga alles opnieuw aansluiten
dus ben benieuwd naar de reactie`s op jouw vraag Bert.
Lee
dus ben benieuwd naar de reactie`s op jouw vraag Bert.
Lee