Skip to main content
Zelfbouw

Box bouwen

Meer
17 nov 2014 15:01 #48073 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Box bouwen
Lee,
Ik ben nu eenmaal een luidspreker freak bigfun
Een actieve box lijkt mij ook wel wat wv1

Mvg.
Bert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
17 nov 2014 14:47 - 17 nov 2014 14:51 #48071 door Lee
Beantwoord door Lee in topic Box bouwen
Bert,
Het kan idd een leuke bezigheid zijn maar het is de bedoeling om deze luidsprekerplank nuttig te gebruiken en er een box van te maken.
Daar wil ik het dan ook bij laten,het is niet mijn bedoeling meerdere boxen te gaan maken.
Deze box wil ik in oude stijl vormgeven en dan misschien gebruiken bij mijn TrioTrack Companion.
Pootjes eronder maken is wel een goed idee.

Misschien bouw ik er wel een versterker in, ik heb er nog een liggen uit een TrioTrack koffergrammofoon
Dan kan ik hem als losse box gebruiken maar ook als box/versterker voor mijn Garrard of TrioTrack deck
:) :)

Lee
Laatst bewerkt 17 nov 2014 14:51 door Lee.

Meer
17 nov 2014 14:29 #48068 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Box bouwen
Lee,
Uit ervaring kan ik zeggen dat het zelf bouwen van boxen een leuke bezigheid is welke veel voldoening geeft.

Wat betreft de bouw ga ik met Peter en Huub mee.
Het gaatjes board aan de achterzijde zou ik met stof (flanel) bekleden of een dubbele gaatjes board achterwand met flanel ertussen.

Om het helemaal af te maken zou ik er pootjes of wieltjes onder monteren zodat ze minimaal 3cm van de vloer staan.

Als je de smaak dan toch te pakken hebt en over twee 9710M units beschikt kan ik je aanbevelen de Philips A5 boxen te bouwen.
Redelijk makkelijk te doen.
De wig van geluid absorberend materiaal kun je achterwege laten en de binnenkant met demping materiaal bekleden.
Geen kleine jongens, HxBxD 104,5 cm x 33,5 cm x 33,5 cm maar wel met een even zo'n groots geluid.

Mvg.
Bert

Meer
17 nov 2014 11:07 #48060 door Lee
Beantwoord door Lee in topic Box bouwen
Henk,

Een expeditie naar mijn zolder is een goed idee mits de bezoekers een lifeline omdoen zodat we ze
bij verdwaling terug kunnen trekken bigfun .

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
17 nov 2014 11:04 #48059 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Box bouwen
Misschien moet je eens een expeditie organiseren naar die zolder van je. Kun je een leuke box mee bouwen. Gezien de strepen op het doek denk ik dat het uit een meubel 1806TW komt. Verder niet interessant als informatie om je box te bouwen. Ik zou als je toch bezig bent die condensator vernieuwen.

Meer
17 nov 2014 10:54 #48056 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Box bouwen
Lee, gaatjesboard lijkt mij prima, net wat Huub zegt, was in het meubel ook gedaan.
De condensator zou ik inderdaad vervangen en dezelfde waarde houden.

Het voordeel van dit soort luidsprekers is dat het allemaal niet zo nauw komt. De conus is meestal betrekkelijk stijf, zodat er al vrij veel demping is van de luidspreker zelf. Het kan geen kwaad om een stuk dempingsmateriaal tegen de achterkant te leggen. Ook hier geldt: Domweg proberen.

Succes!

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Gemaakt door Kunena