Skip to main content
Zelfbouw

Hoe kathode regenereren?

Meer
09 nov 2014 04:12 #47859 door maarten
Beantwoord door maarten in topic Hoe kathode regenereren?
Gloeidraden zijn niet zo kwetsbaar als ze lijken. Ik denk dat een verhoogde gloeispanning noodzakelijk is in het regeneratieproces.

Bij beeldbuizen waren er onderling ook grote verschillen. Sommige types buizen reageerden uitstekend, andere vrijwel niet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
09 nov 2014 00:35 #47854 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Hoe kathode regenereren?
Ja, je kunt natuurlijk de gloei flink omhoog zetten om een zeer hoge kathode temperatuur te
krijgen. Echter, de gloeidraad geef je daarmee ook een flinke slijtageslag en kun je daarmee
blijvend vernielen. Door een hoge emissie te forceren d.m.v een hoge Ua kan de kathode
emissie laag ook worden geregenereerd. Pas als dat niet lukt, dan kun je overgaan tot het
verhogen van de gloei. Het zijn beide z.g "paarden middelen".
Met BB werd dat ook wel gedaan, maar meestal was het resultaat maar van korte duur en moest
dat op het laatst steeds vaker gebeuren en ging men er dan toe over de gloei blijvend te
verhogen...tot dat de BB definitief overleden was.
Vond ik op straat bij het grofvuil een K6 met een hele zware robot trafo van 12,6 V er in.
De hals van de BB was zo heet geworden dat het plastic van het afbuig juk gesmolten was
geweest...
Vr gr Cees.

Meer
08 nov 2014 19:04 #47849 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Hoe kathode regenereren?
Hoezo, meting van de steilheid? Die heb je toch al met die plotjes? I(a) als functie van V(g)?

Enne, het hele idee van regenereren is dat je de inactieve laag van de kathode verandert in een actieve laag. Dat gaat het beste op een hogere temperatuur. Er is te weinig metallisch barium en met de overbelasting door de hoge stroom wordt dat weer teruggereduceerd uit het aanwezige BaO. Het vrijkomende zuurstof wordt opgenomen door de getter. Dit proces is blijvend, immers de zuurstof is weg. Dit kan worden herhaald totdat de structuur van het oxide te erg is beschadigd. Nu al krijg ik geen 100% resultaat vanwege slijtage.

Tjerk, 9ZZ
De volgende gebruiker (s) zei dank u: maarten, admin

Meer
08 nov 2014 18:10 #47848 door henkk
Beantwoord door henkk in topic Hoe kathode regenereren?
Regenereren moet je bij de normale gloeispanning doen anders lijkt mij het resultaat zeer tijdelijk.
Wat ik ook mis is een meting van de steilheid,dat is eigenlijk nog interessanter dan de emissie.

Henk

Meer
08 nov 2014 15:25 #47847 door PE9ZZ
Intussen lekker wezen klooien. Op een afgeschreven ECC82. Anode en rooster aan elkaar geknoopt. Gloeidraad op 18 V. Beide systemen ook aan elkaar. Met een weerstandje de anodestroom op 29 mA (max Ik=20 mA) ingesteld en een uurtje laten zweten.

Voor:

Na:

De anodestroom van triode #1 is nu 34 mA en van #2 32 mA. Volgens spec moet dit 37 mA zijn. Voor wat het was geen slecht resultaat!

Tjerk, 9ZZ
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Willem Roseboom

Meer
08 nov 2014 11:52 - 08 nov 2014 11:57 #47841 door PE9ZZ
Ik vond bij Frits PA0FRI een andere methode om een buis weer te reactiveren. Dit heeft wel betrekking op zend- en lijneindbuizen, maar ook een PL519 heeft een oxidekathode. Vind het wel wat prettiger om het rooster aan een goed gedefinieerde spanning te hebben in plaats van hem te laten zweven zoals de Duitsers doen. En de anodespanning is veel lager.

Effe lekker klooien vanmiddag...

Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 08 nov 2014 11:57 door PE9ZZ.

Gemaakt door Kunena