Skip to main content
Zelfbouw

Hoe kathode regenereren?

Meer
05 nov 2014 17:43 #47768 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Hoe kathode regenereren?
Het kan ook best met de normale ff U.
Het gaat er om dat dmv een extra hoge anodespanning een flink hogere emissie word geforceerd.
Controle houden door een mA in serie en precies op het juiste moment die hoge Ua terug schakelen naar de normale. Ben je te vroeg daar mee dan helpt het niet en net even te laat en...Helaas heden overleden. Met direct verhitte diode gelijkrichtbuizen heb ik daar wel eens
succes mee gehad. Je ziet dan heel langzaam de Ia oplopen, steeds sneller, dan de anodes rood worden en dan snel terug naar de normale Ua. Lukt dat goed, dan heb je een buis die het in oude radio's best nog heel lang kan blijven doen. Ook lukt het wel eens om indirect verhitte gelijkrichters zoals b.v de EZ80 een oppepper te geven door in de radio heel kort over de eerste elco een kortsluiting te forceren. Je merkt dan aan het toenemen van het volume, dat het heeft geholpen. Prutswerk reparatie? Ik heb dit vroeger een oudere ervaren
radio reparateur met succes zien doen. De oude inruil radio kon weer voor een "prikki" worden verkocht. Zo van garantie tot aan de deur.

Gewoon proberen, Succes, maar helaas geen garantie.
Vr gr Cees.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
05 nov 2014 16:50 #47763 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Hoe kathode regenereren?
Goed verhaal. Grappig dat ze het rooster niet aansluiten. Zal het eens proberen. De gloeispanning wordt minder ver opgekrikt dan ik zou verwachten. Maar 20-30% extra ofzo. Ik zou het dubbele hebben gebruikt.

Was nog allerlei andere informatie tegengekomen. Zo wist ik niet dat in een bariumoxidekathode de electronenwolk van metallisch barium komt!

Tjerk, 9ZZ

Meer
05 nov 2014 15:16 #47758 door Jac Janssen
Beantwoord door Jac Janssen in topic Hoe kathode regenereren?
Tjerk,

Hier: www.jogis-roehrenbude.de/Regenerierer.htm staat er ook nog iets over.
Maar ik ben het met Nico eens: de buis wordt niet langdurig meer wat hij ooit was of zou moeten zijn.

Jac

.

Meer
05 nov 2014 15:08 #47757 door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Hoe kathode regenereren?
"emissie weer goed krijgen" is een truc die misschien eventjes lijkt te werken, maar verder moet je je er niets van voorstellen. In sporadische gevallen wordt een kathode die lang achtereen op een te lage spanning heeft gewerkt weer opgepept, maar meestal wordt het 3 x nx
Nico

Meer
05 nov 2014 06:53 #47748 door PE9ZZ
Hoe kathode regenereren? werd gestart door PE9ZZ
M'n uTracer heeft me toch wel de ogen geopend. Wat een genot om gewoon per buis een setje curves te hebben! En dan ook nogeens geformatteerd zoals de datasheet. De duffe buizen pluk ik er direct uit:

Triode 2 (Is, stippeltjes) is OK maar triode 1 (Ia, ononderbroken) is duf. Hoe krijg ik die emissie weer goed? 20 V op de gloeidraad en dan met een hoge spanning en rooster en anode aan elkaar geknoopt de slechte laag van de kathode afblazen?

Tjerk, 9ZZ

Gemaakt door Kunena