Zelfbouw
Eerder dan verwacht een derde zelfbouw luidspreker project.
12 mei 2014 21:56 #43076
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Eerder dan verwacht een derde zelfbouw luidspreker project.
Paul.
In dit geval was het niet de duivel bigfun
Vrienden onder elkaar en een kwestie van wederzijds gunnen.
De verstek gezaagde hoeken komen er niet
In dit geval was het niet de duivel bigfun
Vrienden onder elkaar en een kwestie van wederzijds gunnen.
De verstek gezaagde hoeken komen er niet
Mvg.
Bert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
12 mei 2014 20:36 #43075
door Paul Brouwer
Beantwoord door Paul Brouwer in topic Eerder dan verwacht een derde zelfbouw luidspreker project.
De duivel schijt ook altijd op de verkeerde hoop he... :lol:
Gefeliciteerd met jou nieuwe aanwinst. Dat zijn mooie speakers! Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
Dit keer wel met verstek gezaagde hoeken misschien.
Groeten,
Paul
Gefeliciteerd met jou nieuwe aanwinst. Dat zijn mooie speakers! Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
Dit keer wel met verstek gezaagde hoeken misschien.
Groeten,
Paul
12 mei 2014 11:04 - 12 mei 2014 11:05 #43064
door Bapaktua
Beantwoord door Bapaktua in topic Eerder dan verwacht een derde zelfbouw luidspreker project.
Misschien niet ter zake doende en overbodig.
maar ik wil vermelden dat wanneer ik zo'n jaar of 55 geleden voor in de huiskamer een luidsprekersysteem moest bouwen, ik bij de AD3800M en andere dubbelconus luidsprekers de kleine conus er uit sneed en daarvoor in de plaats een halve pingpongbal of eierschaal lijmde.
Je was dan het richteffect in het hogetonengeboed grotendeels kwijt. klonk veel beter.
groet, ruud
maar ik wil vermelden dat wanneer ik zo'n jaar of 55 geleden voor in de huiskamer een luidsprekersysteem moest bouwen, ik bij de AD3800M en andere dubbelconus luidsprekers de kleine conus er uit sneed en daarvoor in de plaats een halve pingpongbal of eierschaal lijmde.
Je was dan het richteffect in het hogetonengeboed grotendeels kwijt. klonk veel beter.
groet, ruud
Laatst bewerkt 12 mei 2014 11:05 door Bapaktua. Reden: overbodig woord
12 mei 2014 01:55 - 12 mei 2014 02:25 #43059
door Bert Kn
Op zich zal dat niet verkeerd klinken.
Maar ik vind de bombardon in het laag een octaaf verder gaan dan de 9710.
Mijn AD5046 speakers ben ik ook zeer tevreden over maar het project met de twee bombardons en 9710AM speakers zonder extra tweeter stijgen daar qua bas weergave ruim bovenuit.
In het concept wat volgt (drieweg systeem) komt geen 9710M voor maar een 9710, dus van dubbel op is geen sprake.
De bombardon gaat het laag doen, de 9710 het midden en de tweeter het hoog.
De 9710 kan meer maar in dit geval krijgt hij alleen het midden voor zijn kiezen.
Niets mis mee lijkt mij.
Ik sta open voor suggesties maar ga toch voor dit concept waar ik verder niet teveel van af wil wijken.
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Eerder dan verwacht een derde zelfbouw luidspreker project.
Cees.gebruikt. Gewoon een goed tweeweg filter een enkel conus 9710 en een AD 0160 Tweeter
voldoet prima.
Op zich zal dat niet verkeerd klinken.
Maar ik vind de bombardon in het laag een octaaf verder gaan dan de 9710.
Mijn AD5046 speakers ben ik ook zeer tevreden over maar het project met de twee bombardons en 9710AM speakers zonder extra tweeter stijgen daar qua bas weergave ruim bovenuit.
In het concept wat volgt (drieweg systeem) komt geen 9710M voor maar een 9710, dus van dubbel op is geen sprake.
De bombardon gaat het laag doen, de 9710 het midden en de tweeter het hoog.
De 9710 kan meer maar in dit geval krijgt hij alleen het midden voor zijn kiezen.
Niets mis mee lijkt mij.
Ik sta open voor suggesties maar ga toch voor dit concept waar ik verder niet teveel van af wil wijken.
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 12 mei 2014 02:25 door Bert Kn.
12 mei 2014 00:39 #43055
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Eerder dan verwacht een derde zelfbouw luidspreker project.
Zelfs bij een twee weg systeem kun je volstaan met een enkel conus 9710 omdat die al
meer dan genoeg bereik heeft om ook de midden tonen goed te kunnen weergeven en als je
een tweeter gebruikt, dan heb je geen hoge tonen kelk nodig. Dat zou dubbel op zijn.
Bovendien heb ik het zelf al ervaren dat de dubbel conus speaker in het hoge deel van
het midden meer kwaad dan goed doet als je er een tweeter met bij behorend filter bij
gebruikt. Gewoon een goed tweeweg filter een enkel conus 9710 en een AD 0160 Tweeter
voldoet prima.
Vr gr Cees.
meer dan genoeg bereik heeft om ook de midden tonen goed te kunnen weergeven en als je
een tweeter gebruikt, dan heb je geen hoge tonen kelk nodig. Dat zou dubbel op zijn.
Bovendien heb ik het zelf al ervaren dat de dubbel conus speaker in het hoge deel van
het midden meer kwaad dan goed doet als je er een tweeter met bij behorend filter bij
gebruikt. Gewoon een goed tweeweg filter een enkel conus 9710 en een AD 0160 Tweeter
voldoet prima.
Vr gr Cees.
11 mei 2014 18:24 #43029
door Bert Kn
En bij een tweeweg systeem.
Mvg.
Bert
Ter aanvulling,de dubbel conus heeft alleen zin bij een enkele speaker constructie
En bij een tweeweg systeem.
Mvg.
Bert