Skip to main content
Zelfbouw

AM-transmitter

Meer
20 jul 2014 20:48 #45074 door bert61
Beantwoord door bert61 in topic AM-transmitter
:) Jarno Ik heb hier ook een Arduino Werkeloos
Dat AM zendertje wat je met de Arduino gemaakt
Is dat programmaatje ergens te downloaden

ik ben te stom en te ongeduldig om te leren programmeren
eerlijk gezegd het boeit me niks en het zegt me niks
als ik er een AM zendertje mee kan maken doe ik er iets nuttigs

Liever zou ik een ontwerpje na maken met een paar buisjes
Ik vind het Otto zendertje geweldig
Misschien op het kistje een paar ECC buisje zetten voor de sier :lol:
ik heb er vandaag een kistje voor pick wick thee zakjes gevonden op de rommelmarkt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
04 feb 2014 17:35 #40526 door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic AM-transmitter
Hoe dan ook.....
Als het vermogen van zo'n zendertje in de orde van 0,1 Watt blijft, zodat het bereik niet groter wordt dan 50 meter
Valt het allemaal wel mee; principieel klopt het eigenlijk niet, maar met zo'n beperkt bereik valt er ook niets op te sporen.
Anders wordt het natuurlijk als je met meerdere (tot tientallen toe) Watts gaat werken, daar krijg je problemen mee
En dan zijn er altijd ook nog de storingen van schakelende voedingen, spaarlampen en noem maar op
Nico

Meer
04 feb 2014 00:14 #40517 door Cees
Beantwoord door Cees in topic AM-transmitter
Als het zeer kleine signaal direct dmv een draadje op de antenne ingang van de radio komt
dan zal het met de irritante storingen in de radio's van de buren wel mee vallen.
Zelf had ik het anders begrepen nl dat het hier om een echte draadloze ether zender ging.
En dus: Succes Jarno met dit exp dat als het helemaal af is wellicht nog als een na te bouwen
hulpstuk kan dienen, voor anderen die op deze niet ether vervuilende manier naar muziek op
hun AM radio willen luisteren. Muziek naar eigen smaak.
Vr gr Cees.

Meer
01 feb 2014 12:59 - 01 feb 2014 13:08 #40438 door maarten
Beantwoord door maarten in topic AM-transmitter
Zoals zo vaak is de middenweg hier mijnsinziens de beste.

Ja, het kan in theorie storen, maar zolang je er geen eindtrap en antenne aanhangt zal dat in de praktijk meevallen (op een x aantal meter afstand wegvallen in de achtergrondruis die onder andere de Arduino zelf normaal ook al zal produceren).

Een techneut beredeneert, meet of gokt ge-informeerd. Om dat te benoemen als 'hoe iemand het ervaart' vind ik dan ook Jarno weer een beetje tekort doen, dat klinkt alsof hij totaal niet weet wat hij doet en iedereen dat desondanks goed moet vinden. De conlcusie van Bert komt dan weer wel overeen met de mijne: laat die jongen lekker bouwen en experimenteren.
Laatst bewerkt 01 feb 2014 13:08 door maarten.

Meer
01 feb 2014 10:18 #40435 door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic AM-transmitter
Inderdaad Bert,

En vergeet niet dat de bouwer met een hogere electrotechnische opleiding bezig is en weet
waar hij mee bezig is. Overigens is de Arduino bedoeld als lesmateriaal voor praktijk
opdrachten op school en vind ik het leuk dat iemand zo vindingrijk is om het ook voor de
radiohobby te programmeren als AM transmitter.
En voor de buren verwacht ik geen overlast, want als ik het goed heb begrepen is het geen
draadloze zender maar krijgt de radio via een draadje aan de antenne-ingang een AM signaal.

Groeten, Hans

Meer
01 feb 2014 04:10 - 01 feb 2014 04:11 #40431 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic AM-transmitter

Dus: Daarom is het niet verstandig om zo maar als hobbyist een zender (tje) in elkaar
te knutselen, zonder dat je weet WAT je doet. Word het meer een irritante ergernis

Cees en Huub..
Met alle respect.
Maar al als de bouwer dat niet zo ervaart en er tevreden mee is en de omgeving er niet over klaagt is er toch niets aan de hand???????

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 01 feb 2014 04:11 door Bert Kn.

Gemaakt door Kunena